InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Paardenvoeding: wat is wel goed en wat niet?

Paardenvoeding: wat is wel goed en wat niet?

Paardenvoeding: wat is wel goed en wat niet? Paardenvoeding is een lastig onderwerp. Lees hier waar het meestal fout gaat, wat de symptomen van verkeerde voeding zijn en wat juiste voeding inhoudt.

Het verteringsstelsel van het paard

Het verteringsstelsel van het paard is erop gericht om continu kleine porties ruwvoer met een laag suiker- / zetmeelgehalte te verteren. Tegenwoordig voeren mensen hun paarden vaak op een wijze die niet helemaal aansluit op het verteringsstelsel en dit kan problemen opleveren.

Waar gaat het fout

Veel mensen zijn zich er niet voldoende van bewust hoe het verteringsstelsel van het paard werkt en wat een paard aan voedingsstoffen nodig heeft. Het gevolg hiervan is dat mensen er vaak voor kiezen om relatief weinig ruwvoer te verstrekken en relatief veel krachtvoer. Hierdoor kunnen problemen ontstaan.

Symptomen van verkeerde voeding

Er zijn enkele symptomen op te noemen die verband kunnen houden met een verkeerd voedingspatroon. Echter kunnen dergelijke symptomen ook veroorzaakt worden door andere problemen. Symptomen van verkeerde voeding kunnen zijn:
  • Vermagering
  • Te dikke paarden / obesitas
  • Hoefbevangenheid
  • Maagoverlading
  • Koliek
  • Insulineresistentie
  • Vermoeidheid
  • Schrikachtigheid
  • Stijfheid

Juiste voeding

Bij het samenstellen van het rantsoen moet er uitgegaan worden van het ruwvoer. Dit ruwvoer moet van een juiste kwaliteit zijn. Dit wil niet zeggen dat het een hoge energiewaarde moet hebben, maar dat het bijvoorbeeld niet stoffig moet zijn. De voorkeur gaat uit naar grof, stengelig hooi met een lage energiewaarde; hierdoor kunnen de paarden er relatief veel van eten zonder te dik te worden. De continue toegang tot ruwvoer heeft de voorkeur. Het ruwvoer kan aangeboden worden in bijvoorbeeld hooinetten; op die manier worden de paarden gedwongen om langzaam te eten.

Krachtvoer bestaat over het algemeen voor een groot gedeelte uit suiker / zetmeel. De hoeveelheid krachtvoer moet daarom beperkt worden. Wanneer het paard onvoldoende energie haalt uit het ruwvoer, doet men er goed aan om in plaats van de hoeveelheid krachtvoer te verhogen, te kiezen voor andere opties. Hierbij kan gedacht worden aan ongemelasseerde geweekte bietenpulp, zemelen en plantaardige olie. Indien men ervoor kiest om krachtvoer te voeren, dan is het het beste om dit krachtvoer zoveel mogelijk over de dag te verdelen.
© 2011 - 2019 Dorine, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Paardenvoeding: wat is wel goed en wat niet?"

Infoteur: Dorine
Gepubliceerd: 28-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!