InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Druiven en rozijnen zijn levensgevaarlijk voor uw hond

Druiven en rozijnen zijn levensgevaarlijk voor uw hond

Druiven en rozijnen zijn levensgevaarlijk voor uw hond Dat chocolade giftig is voor uw hond dat weten de meeste mensen wel maar wist u dat druiven en rozijnen ook levensgevaarlijk zijn voor uw hond? Er zijn inmiddels al meerdere gevallen bekend van een ernstige vorm van nierfalen bij honden door het eten van druiven of rozijnen. Een handjevol druiven of rozijen kunnen uw hond al ernstig ziek maken.

Het Gevaar van Druiven en rozijnen

In druiven of rozijnen zit een stof die zeer giftig is voor uw hond. Helaas is er nog niet precies bekend welke stof dit precies is en waarom de hond er ziek van wordt. Er zijn inmiddels al meerdere onderzoeken naar gedaan of bestrijdingsmiddelen, hoge concentraties vitamine D of de aanwezigheid van zware metalen, zoals zink en lood, de boosdoener kunnen zijn, maar ook die leverden geen goede verklaring voor de vergiftigingsverschijnselen op.

De eerste symptonen

De eerste symptonen na het eten van te veel druiven of rozijnen zijn meerdere malen braken en hyperactief tot nerveus gedrag, daarbij zien we soms ook diarree. Na ongeveer 24 uur wordt de hond juist heel sloom en suf en hij/zij kan zelfs extreem slaperig worden. De ademhaling wordt onregelmatig. Verder kan de hond buikpijn krijgen en zal op den duur niet weer willen eten en/of drinken. Er onstaan uitdrogingsverschijnselen en er zal uiteindelijk bijna geen urineproduktie meer plaatsvinden. Dit is een levensbedreigende situatie, omdat het lichaam zijn gifstoffen dan niet meer kwijt kan.

Voorkomen is beter dan genezen

Let er altijd op dat uw hond geen druiven of rozijnen kan eten. Leg druiven altijd op een plek waar de hond niet bij kan en voer hem of haar ook geen krentenbollen of andere lekkernijen waar druiven of rozijnen in verwerkt zitten. Pas ook op met druivenstruiken in uw tuin en verplaats deze, als het nodig is naar een plek waar de hond niet bij kan.

Naar de dierenarts

Als uw hond toch druiven of rozijnen heeft gegeten of inmiddels bovenstaande symptonen vertoond, gaat u dan zo spoedig mogelijk naar uw dierenarts, zodat deze de hond onder behandeling kan nemen.

Lees verder

© 2007 - 2017 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hond en chocoladeJe hebt een hond, en hij heeft chocolade gehad. In hoeverre kan dit kwaad? Wanneer moet ik een dierenarts waarschuwen? L…
Druiven en rozijnen: levensgevaarlijke snacks voor hondenDruiven en rozijnen: levensgevaarlijke snacks voor hondenSinds 1989 worden er bij het Amerikaanse vergiftigingencentrum voor dieren APCC gevallen beschreven van honden die vergi…
Gevaarlijk eten voor je hond: wat mag een hond niet eten?Gevaarlijk eten voor je hond: wat mag een hond niet eten?Een hond is een gewaardeerd lid van veel huishoudens in Nederland. Voor sommigen is de trouwe viervoeter een onmisbaar e…
Help! Mijn hond heeft chocolade gegeten - Tips & tricksHelp! Mijn hond heeft chocolade gegeten - Tips & tricksHet kan natuurlijk gebeuren dat je hond per ongeluk chocolade gegeten heeft. Er liggen bijvoorbeeld chocolade paaseitjes…
Chocolade dodelijk voor Hond!Chocolade dodelijk voor Hond!Dat chocolade heerlijk is en er veel mensen dol op zijn is algemeen bekend. Maar wist je dat chocolade zeer gevaarlijk i…

Reageer op het artikel "Druiven en rozijnen zijn levensgevaarlijk voor uw hond"

Reacties

Rianne, 11-05-2017 10:30 #16
Ik wist het dus ook niet, maar mijn pup is gisteren toch echt erg ziek geworden na het eten van 1 druif. Mensen die hieronder zeggen dat het een hoax is, dat is het echt niet, moest met spoed bij de da komen, en die was er ook van op de hoogte… beschadigde nieren kunnen ook jaren later pas klachten geven. dus waarom geven als je weet dat ze er ook later nog last van kunnen hebben?

Anne, 02-05-2017 18:42 #15
Moet mijn hond morgen laten inslapen na het eten van krenten die ik aan de merels voerde, eet al een week niet, drinkt nog nauwelijks, doodziek! Alle functies zijn gestopt, antibiotica helpt niet meer, is wel al 15 jaar, maar toch! Verdrietig!

Janneke, 23-06-2016 22:47 #14
Nooit geweten ik heb 14 jaar lang mijn hond druiven gegeven! Ze is nooit ziek geweest en we aten best vaak samen een portie druiven.

Hanna Hofwijks, 11-08-2015 04:06 #13
Nou. T kan wel kloppen. Ik heb een 5mnd oude pekinees. Vanaf dag 1 al gek op fruit. Dacht dat t geen kwaad kon.vorige week voor t eerst druiven geprobeerd. Rolt lekker over de grond. En spelend eten… Wel heel toevallig dat hij dit weekend ziek is geworden. De exacte symptomen. Afgelopen zondag was ik heel de dag thuis met hem. Om hem in de gaten te houden. Want zaterdag was hij al niet zo lekker en al last van diarree. Zondag heeft hij voor t eerst in de avond wat willen eten. 23.00 uur. Heb t heel de dag met kleine porties geprobeerd. Uiteindelijk ervoor gekozen om hem leeg te laten lopen. ( kots en diaree) hij heeft veel geslapen. En was op den duur gloeiend heet. Heb toen met doorgedrenkte watjes hem steeds water gegeven. Met wat citroensap erin( bacterie doden). Beestje heeft toen nog maar 1 x gekotst en begon op te knappen. Heb hem om t uur water gegeven in zn bekje uiteindelijk met een spuit. En laten afkoelen met een washandje die ik af n toe weer ging uitspoelen in een teiltje. Toen hij daarvan begon op te knappen en niet meer zo heet aanvoelde. Heb ik hem verder laten afkoelen in een badje van lauw water. Na het badje om 22.00 uur, was hij zichtbaar meer Zichzelf en begon opeens te blaffen en te spelen. Voor mij een goed teken. Ik heb zn voer weggedaan en rijst en kipfilet gekookt… Licht gekruid en zacht rijst.

Daar heeft hij meteen van gesmuld. Om 00.30 uur een rondje buiten gelopen. Dit kon hij eindelijk weer en hij had er weer plezier in.

En toen met een iets meer gerust hart naar bed. Om 03.00 uur heeft hij me weer wakker gemaakt. Meneertje zocht naar eten. Heb hem weer laten smullen en toen weer naar bed. Vandaag maandag, meteen de dierenarts gebeld. Als t beestje eet, speelt en drinkt is er niks aan de hand.

Vandaag mankeerde hij niks, alles ging prima… Om een lang verhaal kort te maken. Kleine hond, druiven gegeten. En alle symptomen gekregen. Mensen wees voorzichtig, want ik wist t wel van chocola. Maar van druiven en Rozijnen nog niet.

Marion, 14-05-2014 22:42 #12
Dit is geen hoax! Inderdaad, er zijn genoeg honden die regelmatig druiven eten waarbij niets aan de hand is. En een paar druiven zijn heus niet direct dodelijk. Net zo goed als dat niet iedere hond van een stukje chocolade dood gaat. De hoeveelheid die schadelijk is, is ook afhankelijk van de grootte van de hond. En voor een hond die toch al last van de nieren heeft, zal het risico ook groter zijn. Maar adviezen negeren is ook dom. Zeker als je hond symptomen vertoont nadat hij druiven gegeten heeft.
Waarom zou je ze blijven geven als je weet dat het schadelijk kan zijn? Liever eerst merken dat het inderdaad niet goed voor hem is? Dan kan je te laat zijn.

Sanne, 02-01-2014 00:50 #11
Ik heb mijn hond een paar rozijnen gegeven maar daarna dacht ik er pas aan of hij het wel mocht hebben toen ben ik op deze site gekomen en ben heftig geschrokken mijn hond ademt alleen snel verder nog niks is dit een slecht of goed teken? laat het me weten!

Kevin, 04-10-2013 17:14 #10
Wij hebben thuis een druiven plant tegen de muur, onze hond heeft daar veel van gegeten, toen hoorde ik van een kennis dat het erg slecht voor je hond was dus ging ik even kijken op het internet. Ik ben erg geschrokken, hij heeft nog geen klachten gehad behalve dat hij minder eet en meer drinkt. Maar verder doet hij het nog heel goed het is btw een flatcoated retriever van een half jaar oud. Kan dit nog kwaad, dat de uitwerking later komt? Alvast bedankt!

Vincent, 27-08-2013 17:04 #9
Net dierenarts gebeld, verhaal lijkt niet te kloppen.

Geen hem geen bakken (same voor chocolade) maar hij een keer gewoon wat eet is er niets aan de hand.

Hoax dus!

Jos de Raad, 01-11-2011 10:11 #8
Mijn hond heeft afgelopen 11 zomers zo' n 57 trossen per zomer op uit de tuin en loopt er nog bij alsof hij 2 is, laatst zelfs nog gecheckt door dieren arts

Ronald, 04-10-2011 11:08 #7
Mijn labrador heeft het afgelopen weekend ook druiven uit eigen tuin gegeten. Heeft daarna diaree en is onrustig als ze uitgelaten wordt. Dierenarts geeft aan dat braken nu, na twee dagen, niet meer helpt. Opletten dat urine geen bloed bevat. Heb dit inderdaad ook nog nooit gehoord. Opletten lijkt me niet verkeerd.

Moniek, 22-09-2011 13:11 #6
Wat een onzin dit! De informatie klopt helemaal niet, druiven bevatten geen vitamine D! Deze vitamine is in vet oplosbaar en komt dan ook niet voor in druiven (zie www.nevo-online.rivm.nl --> zoeken op druiven). Net als zink en lood. De hond van mijn collega krijgt regelmatig een aantal druiven en er is helemaal niks aan de hand! Laat je niet voor de gek houden door zo'n raar bericht.

Robijn, 10-05-2010 10:34 #5
Ik denk dat het de gistbacterien zijn, die van nature op de druiven zitten. Ook in je buik kan dat lekker gaan gisten. Je kan ze er ook nooit helemaal afwassen, maar de rozijnen in een krentebol zijn gebakken en dan zijn de bacterien wel dood.

Ed, 14-02-2010 23:17 #4
Onze chihuahua vindt druiven het einde. We hebben hem dit regelmatig gegeven. We dachten: fruit is gezond ook voor een hond. Na dit gelezen te hebben niet meer dus. Hij vertoont geen enkel symptoom zoals hier beschreven, gelukkig. We vragen ons wel af of we nu niet naar de arts moeten, ook al is hij niet ziek.

Ria Alphenaar, 02-01-2010 15:12 #3
Wat erg om dit te lezen! Ik geef mijn hond al geruime tijd 's ochtends een krentenbol. Ze is daar helemaal gek van. Als ik het woord krentenbol al zeg begint ze al te spirngen en te kwispelen. Wat nu? Moet ik maar iets anders verzinnen voor de ochtend. Een bruin bolletje dan maar weer. Ze is gek op brood nl. Komt door mijn kleinkinderen, die hebben haar vanaf het begin de korstjes gegeven (helaas…).

Guan, 23-11-2008 22:23 #2
Ik weet wel veel maar ik wist niet dat druiven gevaarlijk zijn voor honden en me dochter van 2 die is gek op druiven en delen dus zal ik dus betwr rmoeten opletten:-(:-)

C. de Groot, 08-10-2007 20:41 #1
Nooit geweten dat de hond er ziek van kon worden.

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 05-04-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 16
Schrijf mee!