InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Aandoeningen hond: brachycephaal obstructief syndroom

Aandoeningen hond: brachycephaal obstructief syndroom

Aandoeningen hond: brachycephaal obstructief syndroom Honden met een korte snuit en met een korte bovenkaak kunnen door anatomische afwijkingen last krijgen van de ademhaling. Fokkers willen soms op een zo kort mogelijke snuit fokken, waardoor het Brachycefaal Obstructief Syndroom een probleem vormt. Bijna alle honden met een korte snuit hebben klachten, ze snurken en hebben een rochelende ademhaling. Wat houdt deze aandoening in en wat kun je eraan doen als jouw hond deze aandoening heeft?

Wat het is

Het Brachycefaal Obstructief Syndroom, ook wel BOS genoemd is een anatomische afwijking bij bepaalde hondenrassen met een korte snuit en een relatief korte bovenkaak. Hierdoor heeft de hond problemen met de ademhaling. Bij het BOS kunnen ook de voorste luchtwegen zijn aangedaan. Bijna elke hond die tot deze rassen behoort, heeft min of meer ademhalingsproblemen. Dit kan variëren van milde klachten zoals licht snurken tot grote problemen waarbij de hond geen adem meer kan halen.

De symptomen

Het BOS kan tot verschillende klachten leiden. Sommige honden gaan vrij probleemloos door het leven, maar er zijn ook honden die veel problemen krijgen. Er zijn honden die alle symptomen hebben die horen bij deze aandoening, en die ernstige problemen kunnen krijgen. De problemen kunnen ook in de loop van het leven verergeren. De symptomen die horen bij het Brachycefaal Obstructief Syndroom zijn:

  • Rochelende ademhaling
  • Bij inspanning raakt de hond benauwd
  • Hoesten en kokhalzen
  • Kan slecht tegen warmte
  • Ernstige ademnood

Erfelijke aandoening

Door anatomische redenen hebben veel honden last van het BOS. Mensen vinden honden met een korte snuit mooi en fokkers proberen te fokken op een zon kort mogelijke snuit. Het is een erfelijke aandoening. Het is beter om niet meer te fokken met een hond die grote problemen heeft met de ademhaling. De anatomische afwijkingen die kunnen ontstaan zijn:

  • Vernauwde neusgaten
  • Te lang en te zacht gehemelte
  • Afwijkende bouw van het strottenhoofd
  • Smalle luchtpijp
  • Grote amandelen

Rassen die gevoelig zijn voor BOS

Kortsnuitige honden met een relatief korte onderkaak zijn gevoelig voor het Brachycefaal Obstructief Syndroom. Het gaat vooral om de volgende rassen: Franse Bulldog, Engelse Bulldog, Boxer, Boston Terriër, Lhasa Apso, Cavalier King Charles Spaniel, Shar-pei, Shih tzu en Chow-chow.

Oververhitting

Een hond die het warm heeft zal gaan hijgen om af te koelen. Het enige afkoelmechanisme waar een hond over beschikt zijn de tong en voetzolen. Honden met BOS die veel hijgen kunnen last krijgen van een zwelling van de voorste luchtwegen, waardoor hij in ademnood kan komen. Deze honden kunnen door opwinding, inspanning en hitte een ernstig zuurstoftekort krijgen. Als dit gebeurt moet je zo snel mogelijk naar de dierenarts omdat de hond in levensgevaar kan zijn.

Behandeling

Honden die een snurkende ademhaling hebben, hebben een bemoeilijkte ademhaling. Bij milde gevallen van BOS kan een kleine ingreep waarbij de neusvleugels worden ingekort al verbetering geven. Ook is het mogelijk iets te laten doen aan het zachte verhemelte. Wanneer de luchtpijp te nauw is, kan dit helaas niet verholpen worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • www.dierendokters.com

Reageer op het artikel "Aandoeningen hond: brachycephaal obstructief syndroom"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!