InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Geen dieren bij dierenwinkel kopen

Geen dieren bij dierenwinkel kopen

Geen dieren bij dierenwinkel kopen Veel mensen weten het niet, maar het is erg slecht om dieren in een dierenwinkel te kopen, de dieren zijn zwakker, worden sneller ziek én er is minstens 90% kans dat de dieren van een broodfokker komen. Waar moet je dan je dieren kopen? Lees het hier allemaal.

Dieren als producten

Vaak maakt het een dierenwinkel niet uit waar de dieren die ze verkopen vandaan komen, het blijven immers producten voor hen en ze moeten zoveel mogelijk verkopen (dat is ook één van de redenen dat ze meerdere dieren bij elkaar verkopen zoals hamsters, terwijl hamsters absoluut alleen moeten in een kooi). De meeste dierenwinkels halen daarom hun dieren van broodfokkers.

Wat zijn broodfokkers

Veel dieren

Broodfokkers zijn fokkers met een enorm veel dieren, zo kan een broodfokker die in bijvoorbeeld hamsters fokt meer dan 1.000 dieren hebben. Ze leven in kleine kooitjes en omdat er zoveel zijn worden ze voor redelijk lage prijzen verkocht aan dierenwinkels, vandaar dat dierenwinkels voor broodfokkers kiezen.

Inteelt

Je komt vaak inteelt tegen bij een broodfokker, een vrouwtjesdier die bijvoorbeeld zwanger is geraakt door een broertje of de vader. Door het inteelt is de kans op allerlei afwijkingen veel groter en worden ze ook sneller ziek, denk bijvoorbeeld aan kanker. Een broodfokker selecteert namelijk niet de gezonde dieren, hij fokt met alle dieren, gezond of ongezond, om zoveel mogelijk te kunnen verkopen.

Niet gesocialiseerd

Dieren van een broodfokker zijn niet gesocialiseerd, vaak zijn ze nog nooit opgepakt en geaaid. Dit maakt het erg moeilijk om deze dieren tam te maken, ze zijn eigenlijk gewoon wild. Dieren die van een goede fokker komen hebben veel aandacht gehad, en zijn daarom niet zo schrikachtig als dieren van de broodfok.

Wat kan je doen om broodfokkers te stoppen?

Het is erg moeilijk om broodfokkers te stoppen, het enige wat je eigenlijk kunt doen is gewoon geen dieren meer kopen in de dierenwinkel. Hoe zielig de dieren ook zijn, voor elk dier die verkocht wordt in de dierenwinkel komt er weer een nieuwe uit de broodfok bij. Wat het beste is tegen broodfok is dat dierenwinkels geen dieren meer mogen verkopen, maar dat zal helaas niet snel gebeuren.

Niet alle dierenwinkels halen hun dieren bij broodfokkers.

Sommige dierenwinkels halen hun dieren bij goede fokkers, hier kan je snel achter komen door bij de dierenwinkel te vragen waar het dier vandaan komt. Wanneer je hoort dat ze van een fokker komen kan je altijd doorvragen naar de naam van de fokker, zo kun je controleren of ze echt van een goede fokker vandaan komen.

Voordeel van goede fokkers

Goed gesocialiseerd

Goede fokkers hebben vaak geen meerdere nestjes, daardoor hebben ze alle tijd voor de jonge dieren en worden ze goed gesocialiseerd. Dit betekend dat ze met allerlei dingen in aanraking komen waardoor ze op latere leeftijd er niet bang voor zijn. Deze dieren kan je optillen, aaien en ermee knuffelen zonder dat ze je bijten of dat ze schrikken. Je hebt een veel liever dier.

Veel minder ziektes

Fokkers kijken van te voren goed naar een dier voordat ze ermee fokken, ze willen immers dat hun jongen zo gezond mogelijk zijn. Heeft een moederdier bijvoorbeeld kanker, dan fokt een fokker daar niet mee omdat de fokker niet wil dat de jongen de ziekte ook krijgen. Mocht er niets mis zijn met het moederdier en zijn de jongen verkocht maar blijkt later dat er toch een erfelijke ziekte in de familie zit, dan haalt een goede fokker het moederdier en het vaderdier uit de foklijn en wordt er niet meer mee gefokt.

Opvang

Wat veel mensen niet weten is dat er allerlei opvangen zijn, zo heb je de hamsteropvang, rattenopvang, muizenopvang, konijnen- en caviaopvang en nog veel meer. Hier zitten dieren die geen thuis meer hebben, wanneer je een dier zoekt zou je hier ook kunnen kijken, je geeft dan namelijk een dier weer een goed, nieuw thuis.

Tot slot

Denk goed na voordat je een dier neemt, laat je goed informeren (het liefst niet in een dierenwinkel vanwege hun verkeerde advies, zie mijn andere artikelen) op een online forum of bij een dierenarts. Je kunt snel een dier halen bij een dierenwinkel, maar besef je wel dat je dan de broodfok stimuleert. Je kunt goede gezonde dieren halen bij een opvang of bij fokkers, veel succes met je keuze!

Lees verder

© 2011 - 2017 Dazzeltje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn broodfokkers?Wat zijn broodfokkers?Broodfokkers komen helaas nog steeds voor, sterker nog ze geven vaak aan erkend te zijn waardoor veel mensen ook denken…
Winkelen in AntwerpenAntwerpen is een leuke stad gelegen in Belgie, het ligt niet ver van de Nederlandse grens en je kunt je er prima vermake…
De Australian LabradoodleEind jaren tachtig werd gezocht naar een hondenras dat aan twee kenmerken moest voldoen: de hond moest in de eerste plaa…
Gerbil: Correcte huisvesting en verzorgingGerbil: Correcte huisvesting en verzorgingGerbils (of woestijnratten) zijn kleine knaagdieren die tegenwoordg meer en meer als huisdier gehouden worden. Er gaan n…

Reageer op het artikel "Geen dieren bij dierenwinkel kopen"

Reacties

Bellefleur, 02-11-2017 10:58 #3
Eindelijk op het web een artikel met informatie gericht op het welzijn van dieren.
Alleen heb ik op de site van LICG alleen dwerghamsters, Syrische hamsters (goudhamsters) en chinese dwerghamster gezien als solitaire dieren. Hoe zit het met de andere soorten?

Lifeofjolie (infoteur), 02-09-2017 11:03 #2
Oh nee, ik heb een hamster gekocht bij de dierenwinkel, daarom wordt ze maar niet tam…

Hakkelaar, 11-11-2013 21:50 #1
"In Nederland is het inmiddels verboden dat er honden en katten verkocht worden in dierenwinkels vanwege de broodfok [… ]"

Staat hier nu dat het in Nederland verboden is voor dierenwinkels om honden of katten te verkopen?

Infoteur: Dazzeltje
Laatste update: 12-11-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!