InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Rashond Beauceron: een Franse herder

Rashond Beauceron: een Franse herder

Rashond Beauceron: een Franse herder De Beauceron is een Franse Herder. Qua uiterlijk heeft hij veel weg van een Rottweiler, toch is het een heel ander ras. Deze hond stamt af van de veedrijvers en is een echte plattelandshond. Deze werkhond heeft veel beweging nodig en zal gelukkig zijn bij iemand die veel met hem bezig is en actieve spelletjes met hem doet. In Frankrijk worden deze honden nog steeds gebruikt als politie- en herdershond.

Geschiedenis

Samen met de Briard behoort de Beauceron tot de Franse Herder. De Beaucerons stammen af van de honden die in de 19e eeuw gebruikt werden door de boeren en buitenlui in de streek ten zuiden van Parijs. Ze stammen af van een heel oud en onedel type hond. Ze werden gebruikt voor het drijven en bewaken van vee. Een speciaal talent van deze Franse Herders is dat zij het nooit toelieten dat een vreemd dier uit een andere kudde zich mengde onder hun eigen kudde of dat hun eigen dieren wegliepen naar een andere kudde. Er werd zeer selectief gefokt op werkeigenschappen. De hond had dan ook de juiste bouw, een goed bewegingsmechanisme en een weerbestendige vacht. Het ras werd in 1897 voor het eerst tentoongesteld. Met de jaren is zijn mentaliteit en uiterlijk stabieler geworden. In Frankrijk worden deze honden altijd nog gebruikt als politie- en herdershond.

Uiterlijk

Hij heeft een platte of licht gewelfde schedel met een zwakke voorhoofdsgroef. Hij heeft droge zwarte lippen en een zwarte neusspiegel. Zijn ogen zijn rond en donker, met een rustige, vrijmoedige uitdrukking. De Beauceron heeft een korte en rechte vacht met een zachte wollige ondervacht. De vacht op zijn kop is kort en op de romp zon 3 tot 4 cm lang. De dijen en onderkant van de staart zijn licht bevederd. Nadat het coupeerverbod is ingegaan worden de oren gaaf en hangend gedragen. In de landen zonder het verbod op couperen staan de oren rechtop. De romp is gespierd met brede lenden. De staart wordt laag met een lichte boog omhoog gedragen. De reu heeft een schofthoogte tussen de 65 en 70 cm. De teef heeft een schofthoogte van 61 tot 68 cm. Het gewicht is tussen de 30 en 50 kilogram. Het is een vrij grote hond. Er zijn twee erkende kleurslagen: zwart met brandaftekening en het zogenaamde arlequin (zwartgrijs gevlekt met brand). Deze laatst genoemde kleur komt vrij weinig voor. De hond heeft een dubbele Hubertusklauw aan de achterpoten. Hij lijkt qua uiterlijk op een Rottweiler.

Karakter

De Beauceron is waaks, intelligent en gericht op zijn baas. Deze hond heeft een hekel aan lawaai en veel drukte om zich heen. Bij gebrulde bevelen raakt hij in de war en kan hij zenuwachtig en/of agressief worden. Hij beschikt over een groot uithoudingsvermogen en is gehard tegen allerlei weersomstandigheden. Hij is oplettend en kan soms wat eigenwijs zijn. Hij heeft veel behoefte aan beweging en is over het algemeen gehoorzaam. Zoals herdershonden zijn is deze hond gericht op de baas. Hij kan ook heel beschermend optreden voor zijn baasje of gezin. Een Beauceron kan zon 13 tot 14 jaar oud worden. De Beauceron is niet gefokt op waak- en verdedigingskwaliteiten. Deze vrij grote uitziende hond is fijngevoelig. Het is een ras met een gebruiksaanwijzing waar je mee moet leren omgaan.

Opvoeding

Met een Beauceron moet je veel geduld hebben en doorzettingsvermogen. De hond heeft een zorgvuldige en consequente opvoeding nodig om neurotisch of agressief gedrag te voorkomen. Als hij als pup in huis wordt genomen moet er direct met opvoeden worden begonnen. Laat de pup op een positieve manier kennis maken met allerlei mensen, dieren, dingen en situaties. Goed gedrag dient beloond te worden en ongewenst gedrag direct vermanen. Meestal is de stem genoeg. Indien je de hond te hard aanpakt zal hij meteen reageren. Omdat een Beauceron op zijn baasje gericht is, zal hij niet gauw wennen aan een andere baas. Het is een hond voor het leven. Hij heeft heel veel beweging nodig. In de tuin laten of een kleine wandeling maken is niet voldoende. Als hij eenmaal is opgenomen in het gezin, zal hij zijn goede eigenschappen tot ontwikkeling laten komen. Een Beauceron is niet buitengewoon geschikt om afgericht te worden. Dit maakt hem misschien niet de ideale werkhond. Na een jaar van zorgvuldige opvoeding is het resultaat een hond die flink aan de maat is en die zich binnen en buiten goed gedraagt en goed luistert naar de baas.

Beweging

Zoals al genoemd heeft de Beauceron veel beweging nodig. Hij behoort tot een werkhondenras waar je actief mee bezig moet gaan. Hij kan leren om naast de fiets mee te lopen of mee te gaan joggen. Daarnaast vindt hij het leuk om allerlei bal- en apporteerspelletjes te doen.

Overige informatie

De Beauceron heeft niet veel verzorging van de vacht nodig. Af en toe een keer borstelen is voldoende. In de ruiperiode moet hij wat vaker geborsteld worden. Een goed gesocialiseerde en goed opgevoede Beauceron gaat onder normale omstandigheden goed om met kinderen en met andere huisdieren.

Het is belangrijk om er goed over na te denken wanneer je een Beauceron in huis wilt nemen. De opvoeding is vrij intensief omdat je veel met de hond bezig moet zijn en ook consequent moet zijn. Het resultaat is een lieve hond waar het hele gezin voor een lange tijd plezier van heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Katy001, Pixabay
  • www.hondenras.com
  • www.beauceron.nl
  • www.livingnextdoor.nl
  • Hondenencyclopedie, ISBN 903960240-9

Reageer op het artikel "Rashond Beauceron: een Franse herder"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 07-10-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!