InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Diarree hond: wat te doen?

Diarree hond: wat te doen?

Diarree hond: wat te doen? Een hond heeft sneller last van diarree dan een mens. Het is voor zowel de hond als het baasje erg vervelend. Het kan te maken hebben met een inwendige infectie, maar meestal heeft de hond iets verkeerds gegeten. Honden vinden etensresten uit de vuilnisbak, of een vieze plas water op straat nu eenmaal erg lekker. Soms helpt het om de hond te laten vasten of het eten wat aan te passen zodat de maag tot rust komt. Daarnaast moet je zorgen dat hij genoeg water binnen krijgt.

Hoe diarree ontstaat

Het is heel vervelend als je in de woonkamer komt, en je hond heeft last van diarree. Het is nog vervelender als je net op het punt staat om naar het werk te gaan of als je bezoek krijgt. Je hond vindt het ook vervelend en je moet dan ook niet boos op hem worden. Een hond heeft sneller last van diarree dan een mens. Het kan komen door een inwendige infectie, maar meestal heeft hij iets gegeten wat niet goed voor hem is. Zo houdt een hond van resten uit de vuilnisbak eten of drinken uit een vieze waterplas op straat. Er zijn stoffen in het lichaam gekomen, waar het lichaam weer vanaf wil waardoor er diarree ontstaat. Meestal is er geen reden tot ongerustheid. Dierenartsen adviseren vaak om niet in te grijpen op de eerste dag dat je hond diarree heeft. Er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen waardoor je hond zich wat beter zal voelen.

Laat hem vasten

Het kan geen kwaad om je hond in geval van diarree twaalf tot vierentwintig uur geen eten te geven. Wat er niet in gaat, komt er tenslotte ook niet uit. Daarbij krijgen zijn ingewanden door eventjes te vasten de kans om te herstellen. Het is wel belangrijk dat de hond goed blijft drinken.

Veel drinken

Honden met diarree verliezen in een rap tempo grote hoeveelheden vocht. Daarom moet je uitdroging zien te voorkomen. Geef hem voldoende schoon, vers water en spoor de hond aan om te drinken. Een hond met diarree voelt zich soms echt belabberd en heeft vaak geen zin om te drinken. Je zou bijvoorbeeld een scheutje Pedialyte door zijn water kunnen doen. Dit is een middel dat zijn vochtgehalte weer op peil brengt. Honden vinden deze oplossing lekker en het vult de mineralen aan die door de diarree zijn verdwenen.

Breng de maag tot rust

Als je merkt dat de diarree wat minder wordt, kun je de hond wat gekookte witte rijst voeren. Dit is makkelijk verteerbaar en verstevigt de ontlasting. Geef hem niet teveel, maar houd het bij een klein portie. Geef hem bij voorkeur meerdere kleine porties op een dag. Geef hem pas witte rijst na minstens twaalf uur vanaf het moment dat de diarree begon. Je kunt hierbij bijvoorbeeld een hamburger geven. Verwijder zoveel mogelijk vet van de hamburger door hem te koken of te grillen en vervolgens droog te deppen met een keukenpapiertje.

Houd hem in balans

Honden die last hebben van diarree verliezen naast vocht vaak veel vitaminen en andere belangrijke stoffen die essentieel zijn. Geef hem daarom warme, sterke bouillon, die vol zit met voedingsstoffen. Zo kun je een blokje runder- of kippenbouillon oplossen en wat heet water. Voor een middelgrote hond kun je bijvoorbeeld twee grote mokken water gebruiken. Laat het afkoelen en voeg er een half theelepeltje zuiveringszout en een kwart theelepeltje knoflookpoeder aan toe.

Bescherm je hond op lange termijn

Een hond blijft het lekker vinden om van straat te eten, iets uit de vuilnisbak te vissen en te drinken uit een modderplas. Je kunt het niet altijd voorkomen dat je hond aan de diarree raak, maar je kunt wel rekening houden met enkele punten om het zoveel mogelijk te voorkomen. Hieronder volgen wat tips:

Geef hem hetzelfde voedsel

Een mens vindt het saai als er elke dag dezelfde maaltijd op het bord ligt. We denken dan ook vaak dat de hond het ook saai zal vinden. Maar de meeste honden vinden het geen probleem als er elke dag dezelfde hap in zijn voerbak ligt. Het kan juist heel goed zijn voor zijn spijsvertering. Een plotselinge verandering in zijn dieet kan een oorzaak zijn van diarree.

Ander merk voer

Als je op een ander merk voer overgaat, doe dit dan geleidelijk aan. Doe eerst een klein beetje van het nieuwe voer door het oude voer. Meng steeds meer van het nieuwe voer door zijn maaltijd heen, totdat het grootste deel van het voer van het nieuwe merk is. De ontlasting kan de eerste twee weken wat zachter zijn dan normaal, maar dat gaat vanzelf over.

Wees voorzichtig met wat je voert

Er zijn mensen die zelf graag koken voor hun hond en het voer uit de supermarkt laten staan. Honden zijn gek op het warme eten van de mens, maar toch is dit voedsel wat minder geschikt. Zo kunnen zuivelproducten als melk en kaas diarree veroorzaken. Dit komt omdat de lactose die zuivel bevat slechter verteerd kan worden door honden.

Pas op met eieren

Veel mensen mengen af en toe een rauw ei door het voer om de vacht te laten glanzen. Wees hier voorzichtig mee, vooral met warm weer, omdat je hiermee de kans op besmetting met de salmonella-bacterie vergroot. Dit kan leiden tot voedselvergiftiging en diarree.

Geef geen oude restjes

Geef je hond geen oude restjes uit de koelkast. Als je het niet goed genoeg meer vindt om zelf op te eten, geef het dan ook niet aan je hond. De kans dat je hond hier ziek van wordt omdat het voedsel bedorven is, is dan groot.

Bewaar blikvoer gekoeld

Laat niet een geopend voerblik op het aanrecht staan. Dit geeft bacteriën namelijk de kans om snel te groeien en het voer bederft dan snel. Het beste is om het aangebroken blik af te dekken met plastic folie en het zo snel mogelijk in de koelkast te zetten. Ook dit kun je niet te lang bewaren.

Vermijd de verleidelijke vuilnisbak

Praktisch iedere hond neust door het afval als hij de kans krijgt en eet gerust oude bedorven resten op. Dit gedrag kun je helaas niet veranderen, maar je kunt er wel voor zorgen dat je de verleiding wegneemt. Zorg dat je een vuilnisbak hebt die goed afgesloten is en zet het buiten het bereik van de hond. Dit geldt ook voor kleine afvalbakjes in de keuken.

Schoon drinkwater

Het kan geen kwaad om elke dag de drinkbak schoon te maken, aangezien bacteriën uit de bek van de hond zich daarin verzamelen en zo diarree kunnen veroorzaken. Pas ook op tijdens het wandelen dat hij niet uit stilstaand water, zoals plasjes op straat of van plasjes op de deksel van de vuilnisbak drinkt. Hierin zitten bacteriën die kunnen leiden tot een ernstige infectie.

Wanneer naar de dierenarts?

Als je hond last heeft van aanhoudende diarree of een erg zieke indruk geeft, aarzel dan niet en ga met hem naar de dierenarts. Diarree kan namelijk ook een oorzaak zijn van een inwendige infectie en dan moet er zo snel mogelijk worden ingegrepen. Het is belangrijk om altijd op de ontlasting van je hond te letten, zodat je weet wanneer hij aan de diarree is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gebrek aan eetlust bij een hondHonden die te dik zijn eten vaak te graag, echter een hond die maar iedere keer kleine beetjes eet en zonder veel enthou…
Karnemelk tegen vlooien en tekenVlooien en teken bij uw hond, het blijft een groot probleem. Veel hondeneigenaren gruwelen van deze beestjes en voor de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • Boek: Hondenverzorging, ISBN 3-8290-6765-8

Reageer op het artikel "Diarree hond: wat te doen?"

Reacties

Weemaes, 15-09-2017 08:49 #7
Hoi mijn labrador heeft wat last van diarree na antibiotica te nemen. Ze had een asbest puistje naast haar anus nu is de antibiotica gestopt maar nu heeft ze wat diarree. Is rijst goed de diarree te stoppen?

Sheila, 08-05-2017 09:51 #6
Mag ik mijn Shar Pei banaan geven als hij dunne ontlasting heeft? Hij heeft het nu al een week op en af. Hij krijgt witte rijst met gekookte kipfilet, maar hij is gek op banaan, wat bij mensen vaak diarree stopt. Reactie infoteur, 08-05-2017
Fruit geven aan honden is iets waar men voorzichtig mee moet zijn. Per kilo lichaamsgewicht mag een hond maximaal 10 gram banaan hebben per dag. Banaan bevat zetmeel dat moeilijk te verteren is voor een hond. Wees er dus matig mee.

Linda, 14-08-2016 07:41 #5
Beste, heel interessant artikel, ik zal t proberen! Ik had discussie met man en zoon, zij zeiden geen eten geven 2 dagen maar dat kon ik niet! Zij hebben dus gelijk! Maar we hebben nogal een vies hondje, ik denk niet dat ze de rijst zal eten maar ik ga t zeker proberen!

Bedankt!

Belinda, 14-05-2016 04:02 #4
Ik heb een schotse collie al 5 dagen vlinke diaree heb haar al 2 dagen op rijst gezet maar het helpt niet wat kan ik doen verde is ze actief. Ik kan er niet van slapen moet er snacht voor uit Reactie infoteur, 19-05-2016
Geef de hond meerdere kleine porties, verdeeld over de dag. Als het aanhoudt, dan is het verstandig om de dierenarts te raadplegen.

Denise, 14-01-2016 11:39 #3
Mijn border collie heeft twee dagen diaree, ik heb hem droog brood gegeven hielp niet, wij wandelen veel. Ik heb jouw site gevonden en heb hem gister wat witte rijst gekookt en gegeven, deze nacht weer platte stoelgang. Hij drinkt voldoende, ben deze morgen een uur met hem gaan wandelen en veel plassen, maar geen stoelgang niks. Wat doe ik nu? Hij heeft honger, geef ik hem nog rijst of terug zijn gewone voeding droogkorrels?
Dank bij voorbaat
Zeb is van 9/4/2006 Reactie infoteur, 14-01-2016
Je kunt hem nog een paar keer wat porties rijst geven verspreid over de dag en als dat goed gaat geef hem dan weer een portie droogvoer. Het is beter meerdere kleine porties over de dag verspreid te geven dan in één keer een grotere hoeveelheid. Als hij weer beter is, dan kun je weer teruggaan naar het normale voedingspatroon.

Kroon, 11-06-2015 00:05 #2
Mijn honden hebben een dag of 4 dagen diarree ben naar de dierenarts gegaan die antibiotica voorgeschreven heeft en maag beschermers. Kosten voor de twee labradors: 233 euro voor een week, niet normaal meer.

Brigitte Verhoye, 15-10-2014 20:32 #1
Onze hond heeft diarree sinds deze middag. Niet eten is geen optie want hij is suikerziek en krijgt tweemaal per dag insuline ingespoten. Welk natuurlijk middel kan de symptomen verzachten a.u.b.?

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 17-10-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Special: Maagdarm-aandoeningen hond
Reacties: 7
Schrijf mee!