InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Pitbull, wat is dat voor hond?

Pitbull, wat is dat voor hond?

Pitbull, wat is dat voor hond? De Pitbull wordt officieel als een vechthond gezien. Het is geen rashond maar een hond die op speciale kenmerken wordt geselecteerd, en als gevolg daarvan de benaming pitbull krijgt. De pitbull is niet per se een agressieve hond, maar het is wel een hond die sterk is en als hij bijt, niet zomaar weer loslaat. Een bijt van een pitbull is daarom extra risicovol en een agressieve pitbull vormt een gevaar voor zijn omgeving. De pitbull is een stevige, corpulent ogende hond, met een brede kop en korte poten. Hij is gespierd en heeft een brede kaak. De pitbull wordt gefokt door verschillende hondenrassen, waaronder vechthonden, met elkaar te kruisen om op die manier bepaalde uiterlijke kenmerken te verkrijgen en te versterken. Op basis daarvan kan een hond een pitbull genoemd worden. De kenmerken die op een pitbull van toepassing zijn:
  • De schofthoogte is 35-50 cm
  • De hond heeft een krachtig en gespierd uiterlijk
  • De hond heeft een vierkante kop en brede kaak
  • De vacht is kortharig
  • De staart loopt spits to
  • Straalt veel kracht uit
  • Heeft van opzij een vierkant uiterlijk
  • Het achterlichaam is licht in verhouding tot de voorkant
  • De kop is zwaar in verhouding tot het lichaam
  • De schedel is breed
  • De kaken zijn breed
  • De neusbrug is krachtig
  • De kauwspieren zijn krachtig ontwikkeld
  • Het gebied onder de ogen is breed
  • De snuit loopt niet spits toe
  • De ogen liggen diep, zij rond en klein
  • De ogen staan breed uit elkaar
  • De oren staan hoog aan het hoofd en bevatten geen rimpels
  • De oren zijn tippend of gecoupeerd
  • De korte hals is gespierd tot aan de schedel
  • De rug is gespierd en kort
  • De borst is breed en diep
  • De borst heeft ruim gebogen ribben die taps toelopen naar onderen

Ongeregistreerde kruising rassen

Ongeregistreerde kruising rassen komen voort uit een aantal hondensoorten:
  • Amerikaanse Pitbull terriër
  • Indiase Bull terriër
  • Amerikaanse Staffordshire/terriër
  • Staffordshire-bulterriër
  • Dogo argentino
  • Bulterriër
  • Bulldog

Erkend ras pitbull

De pitbull is als ras niet erkend, maar wel als type. Op basis van uiterlijke kenmerken wordt bepaald of het een pitbull genoemd moet worden. De American Pitbull Terriër is in Amerika wel als ras erkend en mag ook gefokt en geregistreerd worden, maar zonder inmenging van andere hondenrassen. Alleen raszuivere kruisingen binnen het ras zijn dan toegestaan.

Pitbull, wanneer is een hond een pitbull?

Hoe wordt bepaald of een hond een pitbull is? Dat wordt bepaald door zogenaamde pitbull-experts aan de hand van kenmerken.

Pitbullwet

Vanaf 1993 tot 2008 gold in Nederland de pitbullwet. De wet werd ingevoerd nadat verschillende kinderen waren doodgebeten door Pitbulls. De pitbull heeft de neiging om in gevecht niet los te laten. Omdat pitbulls vechthonden zijn of kenmerken daarvan hebben, kunnen ze gevaarlijk zijn. De populariteit van de pitbull nam daardoor snel af. De wet, regeling Agressieve Dieren (RAD) legde een verbod op het fokken van pitbulls. Men mocht ook geen pitbulls meer houden die na 1993 geboren waren. Oudere pitbulls mochten gemuilkorfd gehouden worden, kort aangelijnd en moesten gecastreerd worden. Pitbulls die aan de uiterlijke Pitbull kenmerken voldeden werden na de RAD wet in beslag genomen. Als de hond een FCI stamboom had, werd hij niet in beslag genomen. Alleen pitbulls waarvan de ouders die bij de Amerikaanse Staffordshire-terrier een MAG-test met positief resultaat hebben afgelegd, komen echter voor een FCI stamboom in aanmerking. (Dit geldt niet voor de Staffordshire Bull Terrier.) De MAG test staat voor Maatschappelijk Aanvaardbaar Gedrag. In 2008 werd de RAD regeling afgeschaft omdat het aantal bijtincidenten niet was afgenomen.

Opvoeding

Als een Pitbull goed wordt opgevoed, komt de hond meestal niet zo snel in de problemen. Voor elke hond geldt dat de eigenaars vaak het gedrag van de hond bepalen. Lees dus eerst veel over opvoeding van de Pitbull, voordat u er aan begint.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.nos.nl/
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Pitbull, wat is dat voor hond?"

Reacties

M. Kooijman, 13-02-2016 13:08 #4
Ik ben reeds ruim 25 jaar hondenliefhebber en na 2 bouvier reuen (natuurlijke dood) ben ik nu in bezit van 2 schnauzers reuen (middenslag). Wetend dat het altijd even spannend is met vreemde reuen, wat zich bij loslopen nooit op iets vervelends uitdraait, echter bij de pitbulls is het altijd bal en veelal schade. Ik pleit er voor dat de pitbullwet gewoon weer van kracht wordt, zo niet dan bazen op cursus. Doorgaans is de pitbull, vooral de reu, een gevaar voor zijn omgeving en wordt ook niet voor niets als vechthond aangemerkt.

Daniel, 04-11-2013 20:38 #3
Pitbull is op zeker wel een ras ik heb zelf een pitje lopen vandaar dat ik het vermeld.
Zelf heb ik contact met rijksoverheid over gehad met dierenkliniek & dierenbescherming die vermelden dat pitbull dus een echte ras is.

Voor info bel je het nummer. 144

Bsl, 02-09-2010 10:10 #2
Melissa, sinds afschaffing van de RAD-wet, mag dat nu wel.

Melissa, 30-01-2010 18:06 #1
Hallo, ik heb een vraagje,
wij wonen in aruba en hebben een puppie van elfweken een amirikaanse pitbull, die willen wij graag een goed leven zonder gevechten en zonder dat ze opstraat beland. maar zij heeft geen stamboom mag zij dan nederland wel in, zonder dat ze in beslag genomen word? ze word wel over al tegen ingeent en word ook geholpen alsvast bedankt!

Infoteur: Kisses
Laatste update: 05-08-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Huisdier nemen
Reacties: 4
Schrijf mee!