InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenrassen, Amerikaanse Pit Bull Terrier

Hondenrassen, Amerikaanse Pit Bull Terrier

Hondenrassen, Amerikaanse Pit Bull Terrier Vaak zijn er negatieve berichten in het nieuws over pitbull honden. Men is vaak ten onrechte bang voor een hond als deze lijkt op een pitbull, angst aangepraat door de slechte berichten in het nieuws. Men verwacht het niet maar een verantwoord gefokte pitbull is van nature niet agressief of gevaarlijk. Maar erg sociaal en waaks en beschermend en een erg lief karakter, vaak worden ze door hun baasjes getraind als vechthond en dan kunnen ze wel aggressief reageren en fel zijn. In al het nieuws over de hele wereld worden er vaak negatieve berichten geschreven over pitbulls of honden die hier op lijken. Hierdoor krijgen mensen angst en als ze dan iemand zien lopen met een pitbull reageren ze vaak overdreven. Alleen al als de Amerikaanse Pit Bull Terrier op een andere hond afstapt kan dit al veel angst aanjagen bij de andere hondebezitter. Wel kunnen mensen pitbull achtige honden trainen voor de vechtsport, vaak zijn ze van nature al fel tegen andere honden. Vaak zijn de reuen erg fel, maar dit komt bij wel meer rassen voor. Als de pitbull gek gemaakt wordt zal hij de strijd niet gauw opgeven, ze kunnen erg taai zijn en hun pijngrens is erg hoog. Maar tegen verwachting in is een Amerikaanse Pit Bull Terrier die op een verantwoorde manier is gefokt en goed opgevoed absoluut geen gevaarlijke en/of agressieve hond. Vaak accepteren de honden erg veel van hun baasjes en zijn dan ook zeer geschikt om met kinderen om te gaan en geschikt als oppashond, of waakhond.

Amerikaanse Pit Bull Terrier

Gewicht; 10 - 50 kg.
Hoogte ; 45 - 55 cm.
Kleuren ; Bonte kleuren, zwart en wit.

De Amerikaanse Pit Bull Terrier heeft een glanzende vacht die kort en glad is. De kort harige vacht voelt stijf aan. De vacht kan vele verschillende kleur combinaties hebben of verschillende kleur patronen hebben. De vacht kan op verschillende manieren worden geborsteld en/of gekamt. Als er tijdens het borstelen te hard over de huid wordt gekrast kan er beschadiging optreden en kan het irritatie veroorzaken. Bij een korte vacht is het raadzaam een borstel te gebruiken die zorgt dat de oude en dode haren verwijderd worden zodat de nieuwe haren voldoende ruimte hebben om te kunnen groeien zodat er een nieuwe vacht kan groeien. Als u het iedere week doet vermindert dit de haar uitval aanzienlijk.

Oorsprong

In de negentiende eeuw werdt de Amerikaanse Pit Bull Terrier opgemerkt omdat de hond de betrouwbaar is als een terriër en en de atletische capaciteiten en de sterkte van een Bulldog bezit. De veelzijdige talenten van dit ras heeft hen tot favoriet gemaakt bij boeren en landbouwers, die de honden gebruikten voor bescherming van gezin en vee. Maar de Amerikaanse Pit Bull Terrier werd ook gezien als een trouwe metgezel en konden ook worden ingezet bij het vangen van klien wild of het vee verdrijven of het bewaken van het erf.

Karakter

De Amerikaanse Pit Bull Terrier is stevig gebouwd, middelmatig groot, gespierd en krachtig. Vaak aangeduid als grote krijgers, dit ras vertoont kracht, moed, beweeglijkheid. Maar tegelijkertijd hebben ze iets dat de mensen aantrekt met een bepaalde tederheid dat ze erg geliefd maakt bij mensen. Het negatieve beeld dat sommige mensen hebben wordt vaak veroorzaakt door mensen die deze honden vals maken en inzetten bij gevechten met honden en zodoende ontstaat er dus een verkeerd beeld over dit ras, de Amerikaanse Pit Bull Terrier.

Temperament

Dit ras, is zeer loyaal, aanhankelijk, intelligent en goed van aard. De Amerikaanse Pit Bull Terrier kan het beste in een huis met oudere kinderen. Als de hond opgroeid met andere honden is het geen probleem maar vertoont wel agressie naar vreemde andere honden of andere huisdieren. Erg waaks en beschermen van hun familie, huis en grondgebied. American Pit Bull Terriers worden over het algemeen niet gebruikt voor bewaking, vanwege hun vriendelijke karakter. Ze kunnen wel agressief gedrag naar de mens tonen, daarom is dit ras soort niet aan te raden als het uw eerste hond is.

Verzorging

Het regelmatig borstelen van de vacht voorkomt veel haarverlies. De vacht nat maken met water of wassen met shampoo moet gedaan worden als de vacht vervuild is. De Amerikaanse Pit Bull Terrier is vatbaar voor erfelijke factoren zoals, heup dysplasie, aangeboren hartaandoeningen, en allergie voor gras. Zij geven de voorkeur aan warmere klimaten.

Gedrag

De Amerikaanse Pit Bull Terrier is zeer gehoorzaam en graag in beweging. Dit ras heeft wel van begin aan een strakke hand nodig, door intensieve training en dat ze leren gehoorzaam te zijn. Op agressieve wijze of met harde hand zullen ze niet iets leren maar de training moet gebeuren met alle respect, geduld, liefde en vastberadenheid. Om de Amerikaanse Pit Bull Terrier tevreden te houden en goed resultaat te behalen moet er wel regelmatig worden getraind. Zo kunnen ze genieten van aangelijnd te wandelen of aangelijnd te fietsen. Ook wordt de Amerikaanse Pit Bull Terrier in het gezin graag betrokken bij allerlei activiteiten, zoals spelen met een bal of rennen en lopen met de familie. Ze zullen het goed doen in een appartement woning op voorwaarde dat ze voldoende lichaamsbeweging en aandacht krijgen.

Mocht u een Amerikaanse Pit Bull Terrier pup willen kopen zorg dan eerst dat u genoeg informatie krijg over het ras en verzeker u ervan dat u koopt bij een gerenomeerd Amerikaanse Pit Bull Terrier fokker.
© 2010 - 2019 Ckonemann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Bull TerrierDe Bull terriër is afkomstig uit Engeland. Ondanks dat het kleine honden zijn, zijn ze wel erg sterk. Dit hondenras is e…
Pitbull, wat is dat voor hond?Pitbull, wat is dat voor hond?De Pitbull wordt officieel als een vechthond gezien. Het is geen rashond maar een hond die op speciale kenmerken wordt g…
Staffordshire Bull TerrierStaffordshire Bull TerrierDe Staffordshire Bull Terriër stamt oorspronkelijk af van vechthonden die gebruikt werden bij stierengevechten. Het zijn…
Alles over de Bull TerrierDe bull terrier is een hond die kracht uitstraalt. Met de bijzondere vorm van zijn hoofd is hij moeilijk voor iets ander…
Hondenras: de Boston TerriërHondenras: de Boston TerriërDe Boston Terriër valt onder de categorie van gezelschapshonden. Het is een levendige en intelligente hond, die compact…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kpo, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Hondenrassen, Amerikaanse Pit Bull Terrier"

Reacties

Kim, 02-01-2014 23:36 #4
Super artikel over pitbulls. Nu heb ik alleen wel 1 vraag ik heb een stafford/herder van 1,5 en een pitbullpup. op zich gaan ze wel samen, maar nu zijn het 2 reuen en waarschuwen mensen me voor de toekomstige gevaren die 2 reuen van het terrier ras kunnen krijgen. Is dit echt zo erg of is dit ook weer zo'n vooroordeel? Reactie infoteur, 21-04-2014
Hallo bedankt voor uw reactie, ik weet niet of het gevaarlijk is, als de honden goed met elkaar omgaan denk ik niet dat het echt een gevaar zal zijn maar beter is het om info in te winnen bij een specialist.

Met vriendelijke groet

Husky, 07-11-2011 18:31 #3
Eindelijk een goede stuk over de amerikaanse pitbull terrier. De oorsprong is ook correct opgeschreven. Meeste mensen schrijven dat deze honden van oorsprong vechthonden waren, en dat is niet zo. Uitstekend artikel!

Paul je hebt het niet 100% goed. Ze zijn wel aggressief naar andere honden maar NIET aggressief naar mensen. Er is een groot verschil tussen hondenaggressie en mensenaggressie. Zelfs de pitbulls die gefokt worden om te vechten zijn nooit aggressief tegen mensen. Tijdens de hondengevecht moet de baas zijn hond makkelijk weghalen zonder gebeten te worden. En ja helaas halen de 'slechte mensen' deze honden.

Paul, 07-04-2011 00:29 #2
Goed stuk en informatief,

Het is helaas niet helemaal onterecht dat veel mensen een 'afkeer' hebben van dit soort honden. Zoals in het stuk naar voren komt zijn de honden van nature al aggressief naar andere honden en kunnen agressief gedrag tonen naar mensen en hebben dus inderdaad een correcte opvoeding nodig.
Wellicht zijn bovenstaande eigenschappen niet alleen aan dit ras toe te dichten, maar helaas zijn er teveel eigenaren die dit ras zeker niet hebben als 'gezellig dier' en nemen om zijn 'vriendelijke karakter'. Als het je echt om die eigenschappen gaat zijn er immers legio andere rassen om uit te kiezen.

Helaas bestaat het merendeel van de eigenaren uit types die daarmee een bepaalde uitstraling zoeken als verlengstuk op hun eigen voorkomen en karakter.

Zoals men vaak zegt dat de hond en eigenaar op elkaar (gaan) lijken, zo is het maar al te vaak het geval met dit soort rassen en hun eigenaren. Wetende dat veel mensen een bepaald beeld hebben van dit soort honden, worden zij vaak om deze reden juist aangeschaft.

Daar komt nog eens bij dat veel eigenaren de correcte opvoeding achterwege laten, het eerder een 'kick' vinden dat mensen hierdoor geintimideerd zijn en hiermee weinig tot niet stilstaan bij het sentiment van omwonenden en/of hondenbezitters.

Veel van deze honden worden dus niet correct opgevoed, worden door de eigenaren zelf 'opgefokt' en met regelmaat blijkt aanlijnen van de hond een 'onnodige' zaak.

Laat ik voorop stellen dat dit zeker niet in 100% van de gevallen geldt, maar zelf uit Amsterdam komende en door de jaren heen met veel van deze rassen en hun baasjes te maken heb gehad, moet ik helaas constateren dat de aversie van velen zeker niet onterecht is.

Maargoed, … zoals de auteur ook al aangeeft… veel heeft te maken met de baasje en die willen het liefst niet gezien worden met -bijvoorbeeld- een poedel of labrador. Die wil men aaien en daar is dan meteen al niks aan…

Debster (infoteur), 20-01-2010 08:02 #1
Een uitstekend artikel!

Infoteur: Ckonemann
Gepubliceerd: 19-01-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 4
Schrijf mee!