InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Voeding voor de hond: BARF

Voeding voor de hond: BARF

Voeding voor de hond: BARF Zoals algemeen bekend stamt onze tegenwoordige huishond af van de wolven. De wolven in de natuur leven van prooidieren en hun maag en darminhoud en verkwisten niets van hun prooi. Zelfs huid en haar wordt mee opgegeten. De huishond leeft tegenwoordig voornamelijk op brokken. Toch is er dankzij studies steeds meer inzicht in het voeden van honden gekomen. We lichten BARF hierbij nader toe.

Wat is BARF?

Barf betekent letterlijk Bones and Raw Food (botten en rauw voedsel). Op zich is dit de natuurlijkste manier van het voeden van je hond omdat zijn gestel hieraan is aangepast en je absoluut zeker bent van hetgeen hij binnenkrijgt omdat alleen jij weet wat je geeft. Dit betekent dat je voor de hond zelf het rauwe voedsel zal gaan moeten samenstellen. Het verschil met bijvoorbeeld NRV (natuurlijk rauw voeden) is dat er hierbij wel gebruik wordt gemaakt van supplementen, fruit en groetenpuree. De voeding van de hond bestaat hierbij uit:
  • 60% rauwe vleesbotten (verhouding 50% vlees en 50% bot)
  • 15-20 % rauwe groentepuree en fruit.
  • 10-20 % orgaan.
  • 5-10 % tafelresten en andere supplementen.

Waarom kiest de een voor NRV en de ander voor BARF?

De hond is volgens veel gevers van BARF niet enkel een carnivoor, maar eerder een omnivoor. De hond zou qua lichaam en gestel dichter bij de mens staan dan bijvoorbeeld een kat dit doet. (Deze kan echt geen fruit of groenten verdragen)
Zowel bij de Agrarische Wetenschap als bij de Veterinaire Wetenschap is uit onderzoeken gebleken dat groenten wel degelijk een deel uitmaken van de hond zijn voeding. Volgens deze onderzoeken zou de wolf zijn prooi geheel opeten dus ook de maaginhoud met daarin nog onverteerde groenten, fruit en zaden. Soms zelfs nog onverteerde melkresten bij een jonge prooi. Zwerfhonden houden zichzelf ook in leven op straat en vinden niet snel een prooi of zijn te verzwakt deze te vinden. Toch overleven deze dieren door resten van groenten en fruit en tevens brood uit afvalzakken te halen.

Hoeveel heeft een pup of volwassen hond nodig wanneer ik begin met BARF?

Allereerst moet vermeld worden dat het hier enkel om richtlijnen gaat. Het best kan je de hond goed in de gaten houden en op het oog voeden. Niet iedere hond is namelijk hetzelfde natuurlijk. De een heeft dan ook meer nodig dan de ander.

Algemene richtlijnen voor een pup:

7-10 % van het huidige gewicht per dag is hetgeen een pup dagelijks nodig heeft om te kunnen groeien. Hierbij geldt overigens 5% voor de grotere rassen en 10% voor de kleinere rassen. Bij de grotere rassen kan je na ongeveer 5 maanden langzaam over gaan naar 5 % per dag nog steeds van het huidige gewicht. Bij de kleinere rassen mag dit al eerder afgebouwd worden omdat zij ook sneller uitgegroeid zijn.

Algemene richtlijnen voor een volwassen hond:

2-7% van het ideale lichaamsgewicht per dag. Hierbij geldt dan weer voor de grotere rassen ongeveer 7% en de kleinere rassen ongeveer 2 procent. Let op: Gesteriliseerde of gecastreerde dieren kunnen genoeg hebben aan veel minder omdat ze een aanleg hebben om dik te worden. Blijf de hond goed observeren om over- of ondergewicht te vermijden.

Mag ik alle groenten en fruitsoorten geven aan de hond?

Niet alle soorten groenten en fruit zijn gezond voor de hond. (Dit is overigens een van de redenen waarom NRV voeders tegen het toevoegen van groenten en fruit is). Er zijn een aantal groenten en fruitsoorten die je helemaal niet mag geven en zelfs gevaarlijk zijn, maar er zijn er ook die je enkel met mate mag geven.

Met mate geven bij BARF:

  • Knoflook max. 3-4 keer per week een half teentje voor een gemiddeld grote hond.
  • Spinazie kan de absorptie van calcium tegen gaan en mag dus ongeveer 1 keer per week gegeven worden.

Helemaal niet bij BARF:

  • Uien want deze kunnen bloedarmoede veroorzaken
  • Prei om dezelfde reden als ui
  • Chocolade bevat cafeïne en theobromine en is giftig voor de hond. Kan dodelijk zijn.
  • Uitlopers van aardappelen zijn ook voor de hond giftig
  • Paprika
  • Maïs verteert niet en de kolf is levensgevaarlijk voor de hond
  • Groene tomaten en ook niet de blaadjes of de steeltjes van alle tomatensoorten
  • Fruitpitten doordat deze het giftige blauwzuurgas bevatten
  • Druiven en rozijnen zijn zeer slecht, ze veroorzaken diaree, krampen en nierbeschadigingen en kunnen tot de dood leiden.

Verder kan je eigenlijk eindeloos variëren zolang je hond maar iedere week een “complete”. Prooi heeft binnengekregen. Liefst nog met huid en haar, maar het is zeer begrijpelijk dat niet ieder mens ervan gediend is om bijvoorbeeld een heel konijn aan hun hond te geven. Overigens is het best steeds afwisselende diersoorten te kiezen om zo een optimale natuurlijke voeding te kunnen garanderen.

Tot slot over BARF:

BARF is een mooie manier van voeden die heel dicht bij de natuurlijke behoeften van de hond ligt. Hij is tenslotte een afstammeling van de wolf en dit zal hij ook blijven.

Waarschuwing!

Geef geen varkensvlees aan de hond ivm de ziekte van aujeszky die verlamming en de dood tot gevolg heeft.

Lees verder

© 2009 - 2019 Steffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Uw hond voeden: KVVUw hond voeden: KVVTegenwoordig stappen steeds meer baasjes over op KVV. Het natuurlijk voeden van de hond begint steeds meer een gewoonte…
Het beste voer voor hondenHet beste voer voor hondenEen goede voeding is van groot belang voor de gezondheid en de vitaliteit van uw hond. Hoewel men bij hondenvoeding mees…
Brokken, KVV en BARFBrokken, KVV en BARFTot de jaren '30 was het normaal dat honden met de pot mee aten. Ze kregen de restjes en het afval, alles wat overbleef.…
Vers vlees voeding of brokken?Wat is nou eigenlijk vers vlees voer en wat zou er mis zijn met brokken? Veel mensen stappen tegenwoordig over op vers v…
Honden & Voeding - Wat mogen honden eten en wat niet?Honden & Voeding - Wat mogen honden eten en wat niet?Wat is giftig voor honden? Veel mensen zijn benieuwd wat honden mogen eten. Veel honden eten van alles: thuis krijgen ze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Danutaniemiec, Pixabay
  • Mijn dierenarts, hondenschool, rauw vlees forum vrienden

Reageer op het artikel "Voeding voor de hond: BARF"

Reacties

Beyrus Marc, 29-10-2016 13:05 #4
Ik heb een Newfoundlander van 75 kg hoeveel rauw vlees moet ik mijn hond dagelijks geven? In samenstelling met groenten. Of waar ik eventueel vlees voor het Barf menu kan kopen of bestellen.

Evelyn Sierat, 20-12-2012 15:25 #3
Graag wil ik weten waar ik vlees voor het Barf menu kan kopen. Ik woon in Zeist.

Alice Bollen, 19-12-2012 14:04 #2
Hallo

Wie kan mij helpen aan een slachterij of slager die gemalen kippengehakt (afval) verkoopt voor mijn 2 doggen. In de buurt van Herveld.

B.v.d.
Alice

J. Hendriks, 21-10-2009 19:41 #1
Hallo ik zou graag een adres willen ontvangen waar ik het barf dieet kan bestellen, ik kom Zelf uit den bosch dus graag in die omgeving, dank u

Infoteur: Steffie
Gepubliceerd: 26-06-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 4
Schrijf mee!