InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Darmproblemen bij honden

Darmproblemen bij honden

Darmproblemen bij honden Veel honden hebben helaas last van darmklachten. Deze darmproblemen kunnen zich uiten door een vreemde of verkleurde ontlasting, het gedrag van de hond zelf of ze kunnen zich uiten in bijvoorbeeld een doffe vacht. Het voorkomen van darmklachten bij honden kan ten dele komen door een juiste voeding, waarbij het advies bij bestaande darmklachten bij honden toch vooral een bezoek aan de dierenarts is.

Darmklachten door voeding

Darmklachten bij honden ontstaan veelal door een verstoring in de natuurlijke darmflora. Deze kan ontstaan, of verergerd worden, door een onjuiste voeding. Veel huisdieren worden gevoerd middels geperst droogvoer, in de vorm van bijvoorbeeld hondenbrokken. Bij het produceren van deze brokken wordt er veelal gebruik gemaakt van diverse toevoegingen die de brokken bijvoorbeeld langer houdbaar moeten maken, of die de aantrekkelijkheid ervan moeten vergroten. Tevens zijn bijna alle brokken gebaseerd op granen als hoofdingrediënt. Hoewel dit niet schadelijk lijkt, zijn honden van nature geen herbivoren, maar carnivoren en zal een passende voeding dus met name uit vleesproducten moeten bestaan.

Er zijn diverse gezondere alternatieven voor het gangbare droogvoer te vinden. Zo zijn er diepvries vleesproducten verkrijgbaar, speciaal voor honden. Een van de bekendere merken hierin is bijvoorbeeld Rodi, maar zo zijn er nog diverse andere merken verkrijgbaar. In sommige gevallen is deze vorm van hondenvoeding zelfs gewoon bij de supermarkt verkrijgbaar. Een andere mogelijkheid is het voeren van rauwe vleesproducten in een beheerste samenstelling. Methoden hiervoor zijn BARF (Bones And Raw Food) of NRV (Natuurlijk Rauw Voeren). Beide methodes berusten op een gebalanceerde samenstelling van rauwe vleesproducten om de hond zo gezond mogelijk te houden, waarbij met name de darmen hiervan profiteren. Bij BARF wordt gebruik gemaakt van een samenstelling met 60% rauw vlees (bot en vlees gelijk percentage), 15% groente en fruit, 10% orgaanvlees en de rest overige voedingsmiddelen. Bij NRV is het gehele dieet opgebouwd uit vlees en botten, waarbij zo´n 15% bot is. Voor het samenstellen van een eigen dieet is het verstandig om eerst verdere informatie in te winnen betreffende deze methoden, alvorens de hond dergelijke producten te voeren.

Diarree bij honden

Een van de uitingen van darmproblemen kan diarree zijn. Hoewel diarree voort kan komen uit een slechte voeding, kan het ook voortkomen uit een infectie in het darmkanaal. Dergelijke infecties kunnen ontstaan door virussen die zijn overgenomen vanuit andere honden of de omgeving, of door bacteriën. Deze laatste komen bijvoorbeeld voor in bedorven voedsel. Een andere oorzaak van diarree kan een plotselinge verandering in het voedingspatroon of omgeving zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld situaties bekend waarin honden diarree kregen na het overstappen op andere brokken of na het wisselen van eigenaar. In dergelijke gevallen is het ook verstandig om de overgang voor een hond zo rustig mogelijk te houden, bijvoorbeeld door het langzaam overstappen op een andere soort brok door het langzaam door de oude brok te mengen en zo langzaam de nieuwe brok te introduceren. Bij het wisselen van eigenaar kan de oude mand met deken meegegeven worden, zodat de hond nog enige houvast heeft.

Mocht een hond eenmaal diarree hebben kan er een vochttekort ontstaan. Neem daarom bij ernstige diarree altijd contact op met de dierenarts, aangezien het kan zijn dat er een vochtinfuus ingebracht moet worden of andere maatregelen getroffen moeten worden.

Supplementen voor een goede darmflora

Een van de methoden om de darmflora van de hond te herstellen is het voeren van supplementen. Deze zijn vaak zowel op het internet als via de dierenarts goed verkrijgbaar. Ook hierin zijn diverse soorten supplementen verkrijgbaar, enerzijds zijn er de ongevaarlijke natuurlijke supplementen, die een toevoeging op het dieet van de hond kunnen zijn, anderzijds zijn er ook supplementen die actief ingrijpen in de darmflora van de hond. Bij deze laatste groep is het verstandig om eerst de dierenarts te raadplegen of om advies te vragen.

Overige darmklachten bij honden

Mochten voeding en/of supplementen niet helpen is een bezoek aan de dierenarts altijd aan te bevelen. Er kunnen vele oorzaken voor darmklachten bij honden zijn die door een dierenarts goed te behandelen zijn. In sommige gevallen kan de behandeling nog steeds bestaan uit het aanpassen van de voeding, bijvoorbeeld door overgevoeligheid voor bepaalde producten of een allergie, maar in andere gevallen kan het zijn dat een andere behandeling noodzakelijk is. Er is wel een groot verschil in kennis en kunde van dierenartsen op het gebied van darmklachten bij honden, goed navraag doen in de omgeving of reviews op internet doorzoeken kan daarbij zeker geen kwaad. Eventueel kan er zelfs gekozen worden voor het laten doen van een second opinion bij een andere dierenarts om zodoende de optimale behandeling voor de darmklachten van de hond te verkrijgen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.prooidier.nl/barf-en-nrv
  • http://www.dedierenkliniek.nl/htm/dier/hond+kat/maagdarmp.htm

Reageer op het artikel "Darmproblemen bij honden"

Reactie

Stevens, 02-09-2018 09:42 #1
Onze rocker heeft al weken lang last van diarree. Wordt behandeld voor darmontsteking krijgt antibiotica en prednison gaat enkele dagen goed nu weer zeer dunne ontlasting is levendig en eet en drinkt, voldoende wat nu?

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 22-01-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!