InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het beste voer voor honden

Het beste voer voor honden

Het beste voer voor honden Een goede voeding is van groot belang voor de gezondheid en de vitaliteit van uw hond. Hoewel men bij hondenvoeding meestal aan brokken denkt, is dit niet de enige vorm van hondenvoeding die er bestaat. Zo is er hondenvoer uit de vriezer, in blik en als rauw vlees te koop. Daarnaast zijn er nog steeds veel mensen die de hond laten mee-eten met wat de pot schaft. En zelfs in de hondenbrokken zijn er grote verschillen. Wat het beste is voor uw hond wordt in dit artikel beschreven.

Algemeen

Hoewel het per hond verschilt wat de beste voeding is, kan er in het algemeen wel het een en ander gezegd worden over de verschillende mogelijkheden voor hondenvoer. In dit artikel worden eerst de verschillende mogelijkheden behandeld met de voor- en nadelen per voeding.

Hondenbrokken

De meeste mensen kopen droge brokken voor hun hond. Deze hondenbrokken zijn goed verkrijgbaar, niet alleen bij dierenzaken maar ook bij supermarkten. Veel dierenartsen krijgen tijdens hun studie te horen dat deze hondenbrokken het beste zijn voor de hond, maar gezien de financiële en ondersteunde link tussen de diervoerproducten en de opleiding berust deze informatie veelal op lege gronden. Vaak wordt gesteld dat hondenbrokken goed zouden zijn tegen tandplak, maar juist de ingrediënten van hondenbrokken stimuleren in veel gevallen de vorming van tandplak. Een hondenbrok bestaat namelijk voor een groot gedeelte uit zetmeel wat voor tandplak zorgt. Het zetmeel uit de brok komt uit granen; aangezien een hond een carnivoor is, is het verteringsstelsel van de hond ook niet gebouwd op iets anders dan vlees. Hierdoor kunnen brokken vaker problemen bij bijvoorbeeld de darmen van de hond veroorzaken. Overigens zijn er ook andere brokken verkrijgbaar, die wel gemaakt zijn van vlees. De grote en bekendere merken, zoals Royal Canin en Pedigree, bestaan echter nog steeds voor een groot gedeelte uit granen.

Diepvries vleesproducten

Naast hondenbrokken zijn er ook op steeds meer plekken diepgevroren hondenvoer producten verkrijgbaar. Deze diepvriesproducten bestaan voor een groot gedeelte uit vlees, wat vaak bestaat uit slachtafval. Hoewel dit een wat negatieve connotatie heeft, is dit voor een hond gezonder dan de droge hondenbrokken. Tegenwoordig is dit diepgevroren vlees ook verkrijgbaar bij supermarkten, hoewel nog niet iedere keten deze levert. Ook bij diepvriesvlees kan overigens tandplak ontstaan doordat er te weinig schuring is op de tanden. Om dit te voorkomen zijn er diverse kauwproducten verkrijgbaar; de tandenborstelvormige kauwstaafjes van sommige merken laten geen twijfel over wat de bedoeling is van deze producten.

Mee-eten met de pot

Hoewel iedereen wel een hond kan noemen die oud is geworden met het mee-eten van wat de pot schaft, is dit niet gezond voor een hond. De hond is een carnivoor en kan andere producten minder goed verwerken. Daarnaast zijn er ook voedingsmiddelen die ronduit schadelijk zijn voor honden, zoals chocolade, champignons, rauwe aardappelen en druiven. Veel honden die mee eten met de pot krijgen problemen met hun ontlasting en hebben diverse klachten rondom hun maag of darmen.

Blikvoeding

Hoewel blikvoeding er gezond uitziet, is het juist zeer arm aan voedingsstoffen; vaak zit er een grote hoeveelheid gelei bij die het geheel smakelijk moet maken voor de hond. Naast een armoede aan voedingsstoffen is ook hier een vergrote kans op tandplak.

Rauw vlees / BARF

Het beste voor een hond is rauw vlees met botten, of BARF (Bones And Raw Food) zoals dit ook vaak genoemd wordt. Het voeren van BARF is wel wat intensiever dan brokken, maar het geeft de hond wel precies wat hij/zij nodig heeft: De voeding die het meeste lijkt op wat hun wilde soortgenoten ook eten. Bij BARF is het verstandig om een duidelijk schema aan te houden met de verschillende producten die gevoerd worden, zodat er niet teveel van één soort gevoerd wordt. Hierdoor kan een eentonige voeding voorkomen worden. Bij BARF kan men denken aan kalfsruggetjes, kippenekken, pens, lever, enz.

KVV

KVV staat voor Kant en klaar Vers Vlees. In feite kan men hierbij denken aan vermalen BARF. Het voordeel van dit product is dat de botten en het vlees in de juiste hoeveelheden bij elkaar vermalen zijn, waardoor zelf geen schema bijgehouden hoeft te worden om de optimale mix te vinden. KVV wordt in de vriezer bewaard en is ook op steeds meer plekken verkrijgbaar.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het beste voer voor honden"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 03-02-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!