InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Uw hond voeden: KVV

Uw hond voeden: KVV

Uw hond voeden: KVV Tegenwoordig stappen steeds meer baasjes over op KVV. Het natuurlijk voeden van de hond begint steeds meer een gewoonte te worden. De droogvoeders worden ingeruild voor de versvoeders. Hoe komt dit? Er wordt steeds beter gezien dat onze hond afstamt van de Wolf en deze eet Vers Vlees en geen brokken met kunstmatige bestanddelen. Daarom wat meer uitleg over KVV voor honden.

Wat is KVV?

KVV staat voor Kant en Klaar Vers Vlees of Kompleet Vers Vlees. De naam zegt het eigenlijk al. Het gaat hier over een complete verse maaltijd die bestaat uit natuurlijke, verse ingrediënten en zo een gezonde, aan de hond aangepaste, maaltijd vormen. Vaak zijn er ook granen en groenten toegevoegd, maar de basis van de voeding blijft Vlees wat vaak het omgekeerde is bij de droogvoeders. KVV is goedgekeurd voor menselijke consumptie en is dus zuiver en veilig.
KVV wordt ingevroren en is te verkrijgen bij de Supermarkt, dierenspeciaalzaken en groothandels in diervoeding.

Waaruit bestaat KVV eigenlijk?

KVV bestaat uit rauw vlees, botten, orgaan en groenten. Ook bevat het vaak wat granen om het gemalen goedje van KVV goed te binden. In principe geven granen dus geen toegevoegde waarde aan de voeding van Uw hond. Een groot voordeel van KVV is dat er geen geur- kleur- en smaakstoffen inzitten waar veel honden juist zeer gevoelig op reageren. Let bij Uw keuze van KVV wel altijd op dat U de complete versie in huis hebt.

De voordelen van KVV op een rijtje.

  • Allereerst vindt bijna elke hond dit vreselijk lekker.
  • KVV bevordert de spijsvertering van de hond op een natuurlijke manier. In Vers vlees zitten nog enzymen en bacteriën die voor de hond zeer belangrijk zijn. Bij droogvoeders ontbreken deze door de verhitting die ze hebben moeten doorstaan om langer houdbaar te blijven.
  • KVV bevat relatief veel vet wat de hond een voldaan gevoel geeft. De hond heeft dus minder neiging tot schooien of zich overeten. Ideaal dus bij honden die snel te dik worden.
  • De hond gaat minder water drinken omdat er geen extra zouten of chemische stoffen aan het voer zijn toegediend.
  • Omdat de hond KVV bijna volledig verteert heeft het veel minder ontlasting. Een prettige bijkomstigheid.
  • Omdat veel honden allergisch reageren op bepaalde droogvoeders valt het op dat bij het natuurlijk voeden van KVV bijna alle vachtproblemen verdwijnen.

Hoeveel KVV moet ik mijn hond voeden?

Allereerst moet U erop letten dat U zeker de complete versie hebt. Er zijn namelijk nogal wat verschillen. Verder dient U ook Pens in de maaltijd van Uw hond in te plannen. Ook deze zijn gemalen al te verkrijgen onder de vele KVV merken.

Pup

Als richtlijn kunt U aanhouden dat Uw pup of jonge hond tussen de 40 en 50 gram KVV per lichaamskilo per dag nodig heeft. Overigens staan op de verpakkingen ook meestal wel de richtlijnen, ze kunnen namelijk soms nog wat schommelen.

Volwassen hond

Kijk zoals bij de pup en jonge hond altijd even de verpakking na. Geef het liefst de hoeveelheid die op de verpakking staan aangegeven. Over het algemeen zal dit tussen de 20 en 25 gram KVV per lichaamskilo per dag zijn.

Er zijn overigens verschillende soorten KVV op de markt. Zo zijn er maaltijden speciaal voor puppy`s, actieve honden en honden met allergieën. U kunt zelf de gewenste maaltijd kiezen.

Wat is nu het verschil tussen KVV en NRV of BARF?

Er zijn zeker een aantal verschillen. KVV is gemalen en kant en klaar. U hoeft het maar te ontdooien en de gewenste portie aan Uw hond te geven. Bij NRV (natuurlijk rauw vlees voeden) en BARF (bones and raw food) geeft U echt stukken vlees en dient de hond alles zelf fijn te malen en scheuren. Daarnaast heeft een hond bij NRV en BARF ook altijd wel een bot in zijn maaltijd wat zeer goed is voor de tanden. Het is dus aangeraden na KVV ook een kauwbot te geven.

KVV en BARF hebben nog een toevoeging van groenten en soms granen. Maar NRV voeders geven dit absoluut niet.
Wilt U meer weten over de verschillen raad ik U aan het artikel Voeding voor de hond: BARF en het artikel Natuurlijk Rauw Vlees voeden Hond eens rustig door te nemen. Na al deze informatie kunt U de keus maken die het beste bij U en Uw hond past.

Enkele merken van KVV zijn:

  • Duck
  • Carnibest
  • Bibi
  • Farm Food
© 2009 - 2018 Steffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goede voeding voor de hondGoede voeding voor de hondDe voeding van een hond kan bestaan uit droogvoer, vers voer, diepvriesvoer of blikvoer. Goede voeding moet voldoende vo…
Verse voeding voor hond of katVerse voeding voor hond of katVerse voeding voor jezelf is altijd het beste en dus ook voor je huisdier. Als extra te serveren, ter afwisseling met de…
De juiste voeding voor je hondDe juiste voeding voor je hondNet als voor de mens, is ook voor onze honden een natuurlijke dieet één van de belangrijkste stappen op weg naar een lan…
Vers vlees voeding of brokken?Wat is nou eigenlijk vers vlees voer en wat zou er mis zijn met brokken? Veel mensen stappen tegenwoordig over op vers v…
Goedkoopste hondenbrokGoedkoopste hondenbrokOp zoek naar de goedkoopste hondenbrok? Een goede hondenbrok hoeft niet altijd de duurste te zijn. Welk hondenvoer je aa…
Bronnen en referenties
  • KVV informatie folder Dierenarts, eigen ervaringen, duck

Reageer op het artikel "Uw hond voeden: KVV"

Infoteur: Steffie
Gepubliceerd: 28-06-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!