InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een pup kopen, waar moet ik op letten?

Een pup kopen, waar moet ik op letten?

Een pup kopen, waar moet ik op letten? Je wilt graag een pup kopen. Toch moet er over een aantal dingen worden nagedacht voor je een pup koopt. Een pup koop je niet zomaar even want je zit er wel ongeveer 14 jaar aan vast. Wat voor hond wil je bijvoorbeeld kopen en waar kan je het beste een hond kopen? Wat komt er allemaal kijken bij de aanschaf van een pup?

Welk ras past bij mij?

Niet elk ras past bij jou. Verdiep je in het hondenras en kijk of de hond ook daadwerkelijk wel bij jou zal passen.

Waar koop ik een pup?

Koop niet bij de eerste de beste broodfokker een pup, hoe zielig dit ook is. Uiteindelijk help je de broodfokker daarmee. Kijk bijvoorbeeld eens bij een vereniging van het hondenras of ga eens langs bij een aantal verschillende fokkers.

Koop ik een kruising of een rashond?

Als je een bepaald soort hond in gedachte hebt kan je beter voor een rashond gaan. Als het ras niet veel uitmaakt dan kan je ook voor een kruising gaan kijken.
Bij een kruising is het uiterlijk en het gedrag van een pup met onbekende ouders moeilijker te voorspellen dan bij een rashond.
Een rashond voldoet meestal aan een rasstandaard en heeft een rastypisch gedrag..Een kruising kan het gedrag van meerdere rassen hebben en zal dus moeilijker te voorspellen zijn hoe hij gaat uitgroeien.

Waar moet ik op letten bij het kopen van een pup?

  • Let erop dat de moeder van de pup aanwezig is.
  • Let erop dat de pup in huiselijke kring opgroeit.
  • De pup mag geen kale plekken hebben.
  • De pup heeft een schoon neusje zonder neusuitvloeiing.
  • Schone ogen zonder korstjes in de ooghoeken.
  • Kijk of de oren van de pup schoon zijn.
  • Vraag naar het dierenarts boekje van de pup en kijk of hij zijn entingen al gehad heeft.

Heb ik genoeg tijd om een pup op te voeden?

  • Een pup kost erg veel tijd. Werk je 48 uur per week dan is een pup niet weggelegd voor jou.
  • Een pup kan de eerste maanden niet gelijk aan zijn lot over laten door hem alleen thuis te laten, dit moet langzaam worden opgebouwd.
  • Ook moet een pup soms wel 10x per dag naar buiten om zijn behoefte te doen, ook ’s nachts.

Stel de volgende kritische vragen aan jezelf voor je een pup koopt

  • Bedenk dat een pup straks een volwassen hond wordt die ongeveer 14 jaar door jou verzorgd moet worden. Zie jij jezelf bijvoorbeeld 14 jaar lang de hond uit laten in de regen?
  • Heb je genoeg tijd? een hond kan niet 5 dagen in de week van 8 tot 5 alleen thuis zijn.
  • Een pup opvoeden kost veel tijd. Ook komen er dierenartskosten bij kijken die soms hoog oplopen. Heb jij dit voor jou pup over?
  • Neem je een hond voor jezelf of voor de kinderen? als je de hond alleen voor de kinderen koopt bedenkt dan dat de verantwoording van de hond altijd onder een volwassene valt. Jij bent dus verantwoordelijk voor de hond en niet de kinderen

Er gaat veel tijd, liefde en aandacht in een hond zitten. Helaas zijn er nog steeds teveel mensen die in een opwelling een pup kopen en totaal niet weten waar ze aan beginnen. Gelukkig zijn er ook een heleboel mensen die wel goed weten waar ze aan beginnen. Zij hebben dan ook een maatje voor het leven.
© 2010 - 2019 Alice85, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winkelen voor je pup: spullen kopen die je hond nodig heeftWinkelen voor je pup: spullen kopen die je hond nodig heeftJe hebt besloten een hond te nemen. Na research heb je jouw droomhond gevonden en je mag hem bijna ophalen. Dan is het n…
Een hond uit het asielEen hond uit het asielIn de Nederlandse asielen zitten vaak heel veel honden die op zoek zijn naar een nieuw baasje. De types en rassen van de…
Een hond kopen, waar let je op?Een hond kopen, waar let je op?Als je eenmaal hebt besloten om een hond in huis te nemen, dan breekt er een spannende tijd aan. Je gaat een hond uitzoe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een pup kopen, waar moet ik op letten?"

Infoteur: Alice85
Laatste update: 12-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!