InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het Aidi hondenras

Het Aidi hondenras

Het Aidi hondenras De Aidi is een minder bekend, maar toch wel zeer gegeerd hondenras. Het zachtaardige karakter van de Aidi, is wat vele mensen tot dit hondenras aantrekt. Toch valt er veel meer over dit hondenras te vertellen, want de Aidi heeft ook heel wat eigenschappen die hem helpen bij de jacht, en natuurlijk ook het beschermen van zijn baasje.

Geschiedenis van de Aidi

Het hondenras Aidi zou afkomstig zijn uit de Sahara, en wordt ondertussen erkend als een Marokkaans hondenras. De Aidi is ook bekend onder heel wat verschillende namen, één daarvan is de Atlas Schaaphond. Dit is opmerkelijk, want de Aidi is nog niet ingezet bij het hoeden van schapen. Hoewel de naam Atlas Schaaphond teniet werd gedaan in 1969, wordt deze naam nog frequent gebruikt in de volksmond.

Hoewel de Aidi nog nooit werd gebruikt bij het hoeden van schapen, werd deze dappere hond wel ingezet als wachthond. Dit voornamelijk in streken zoals het Atlasgebergte van Marokko, Libië en Algerije. Doordat deze hondensoort ook voorkwam bij stammen, zoals de Berber, kreeg de Aidi ook de naam Berber mee. Naast namen zoals Berber en Atlas Schaaphond, komen de namen Atlas Berg Hond en Hond van de Atlas ook nog voor.

Uiterlijke kenmerken bij de Aidi

Zoals bij ieder hondenras, heeft ook de Aidi zeer specifieke kenmerken. De schofthoogte van dit hondenras bedraagt gewoonlijk tussen de 51 en 63 centimeter. Het gewicht van de gemiddelde Aidi bedraagt ongeveer 25 kilogram, maar dit kan soms iets gaan variëren.

Het lichaam van het Aidi hondenras is ingesteld op zijn specifieke functie, namelijk het houden van de wacht en het beschermen van eigendommen. De Aidi heeft een zeer gespierd lichaam, maar is tegelijkertijd ook zeer beweeglijk en atletisch. De vacht van de Aidi is zeer dik, maar ook immuun tegen water en vocht. In tegenstelling tot het gespierde lichaam en jachthond factoren, heeft de Aidi ook een hoge knuffelfactor. Dit is te merken aan de staart, die de verborgen vrolijkheid achter het uiterlijk van deze hond weergeeft. De staart van de Aidi is bezet met lange haren. Een wachthond heeft natuurlijk ook sterke kaken en tanden nodig, en deze zijn dan ook prominent aanwezig bij de Aidi.

Karakter van de Aidi

De Aidi werd oorspronkelijk alleen ingezet om eigendommen te beschermen en de wacht te houden. Dit betekent dat de Aidi nog steeds de ideale waakhond is. Aan de intelligentie van deze hond valt ook niet te twijfelen, want de hond is altijd alert en klaar voor actie. Hoewel de Aidi een zeer intelligente hond is, moet er toch een goede opvoeding worden gegeven. Er is echter geen reden waarom de Aidi niet kan in huis gehaald worden bij een familie met jonge kinderen, indien de Aidi goed wordt getraind. Dit geldt natuurlijk voor ieder hondenras. Wanneer je eraan denkt een Aidi te adopteren, denk dan eerst even goed na of je wel genoeg plaats hebt voor een dergelijke hond. Een Aidi heeft zeer veel beweging en ruimte nodig om zich gelukkig te voelen. Ook kan je deze hond veel plezier doen met het maken van een wandeling.

Gezondheid van de Aidi

De gemiddelde levensverwachting van de Aidi is ongeveer twaalf jaar, wat gelijk staat met andere hondenrassen van dezelfde grootte. De Aidi is het enige hondenras die geen specifieke rasgebonden gezondheidsproblemen vertoond, natuurlijk kunnen de meest voorkomende gezondheidsproblemen bij honden wel voorkomen, zoals kanker en heupdysplasie. Toch is de kans dat de Aidi deze problemen ontwikkeld kleiner dan bij andere hondenrassen, zoals de Duitse Herder.
Gerelateerde artikelen
Aïdi – Algerijnse HerdershondDe Aïdi is een Berghond vol energie, het is een gevoelig ras, dat met zachte maar strakke hand moet worden opgevoed.
Het KWPN-paard, verschillende typenEén van de meest bekende paardenrassen in Nederland is de KWPN’er, ofwel het Koninklijk Nederlands Warmbloed Paard. De f…
De American CurlDe American CurlVele mensen hebben nog nooit gehoord van de American Curl. Dit is jammer, want de American Curl is een wel heel opmerkel…
Cane Corso ItalianoDe Cane Corso Italiano behoort tot de groep van Molossers en is een dogachtige. Hier zal kort geschreven worden over de…
De Andalusische Podenco ManetoDe Andalusische Podenco ManetoWie ooit in Andalusië geweest is heeft deze grappige hondjes wellicht al eens gezien op straat in een of ander wit dorpj…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: hundtorget.com, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Aidi
  • http://en.wikipedia.org/wiki/File:Aidi.jpg
  • http://www.dogbreedinfo.com/a/aidi.htm

Reageer op het artikel "Het Aidi hondenras"

Infoteur: Santje
Gepubliceerd: 08-10-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!