InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Help, mijn hond stinkt

Help, mijn hond stinkt

Help, mijn hond stinkt Elke hond heeft wel een bepaalde geur, vooral als de hond nat is door bijvoorbeeld regen of zwemmen. Sommige mensen vinden dat al stinken, maar deze geur is normaal. Wanneer je viervoeter stinkt, kan het een belemmering vormen om hem mee te nemen op visite of op schoot te nemen. Er zijn ook honden die stinken omdat er wat aan de hand is. Er kan een medisch probleem zijn, zoals gebitsproblemen, maagdarmproblemen, oorproblemen of een huidaandoening. In veel gevallen is er wat aan te doen.

De hond stinkt

Iedere hond draagt een bepaalde lichaamsgeur bij zich. Wanneer de hond heeft gezwommen of in de regen heeft gewandeld is de geur sterker. Dit is volkomen normaal. Sommige mensen vinden dit al niet lekker ruiken, maar de echte hondenliefhebber heeft er geen problemen mee. Toch kan het voorkomen dat een hond meer geur verspreidt dan normaal is en behoorlijk stinkt. Vaak is er wat anders aan de hand, zoals een medische aandoening of hij heeft gewoon een wasbeurt nodig omdat hij in een vieze sloot is gesprongen.

Problemen met bek

Sommige honden kunnen behoorlijk uit de bek stinken en dit een van de meest voorkomende redenen dat een hond stinkt. Meestal is er een probleem met het gebit, zoals tandsteen, ontstoken tandvlees of een rotte kies. Honden die hier last van hebben stinken enorm. Toch is hier vaak eenvoudig wat aan te doen door bijvoorbeeld het tandsteen te laten verwijderen of preventief door de tanden van de hond te poetsen. Andere problemen voor stank uit zijn bek kunnen zijn: tumoren of epuliden (bultje in de bek door achtergebleven vuil) of een splinter die voor een ontsteking zorgt. Honden met hangende lippen kunnen een ontsteking tussen de lipplooien krijgen. Er kan ook een lipplooiexceem ontstaan, omdat er altijd speekselvocht in de plooi zit. Houd de vacht op deze plaats kort. In sommige gevallen moet de lipplooi operatief aangepast worden.

Oorproblemen

Oorontsteking komt regelmatig voor bij honden, met name bij rassen met hangoren. Het kan zowel in één of in beide oren voorkomen. Je merkt het doordat de hond met zijn kop schudt, zijn kop scheef houdt of veel aan het oor krabt. Houd zijn oren in de gaten en wanneer ze vies zijn, doe er dan wat aan. Ga nooit zelf een oor behandelen met willekeurige oordruppels, maar raadpleeg een dierenarts. Als je oordruppels in het oor doet waarbij er een gat in het trommelvlies zit, kan de hond zelfs doof worden.

Huidproblemen

Honden die last hebben van hun huid hebben vaak een vettige, schilferige en rode huid. Vooral honden met veel huidplooien kunnen hier last van hebben. Er kan vocht in achterblijven en dit is een ideale leefomstandigheid voor bepaalde bacteriën, waardoor er een ontsteking kan ontstaan. Houd houdplooien droog en schoon om infecties te voorkomen. Honden die last hebben van urineverlies kunnen ook last krijgen van een huid die gaat smetten. Bovendien kan er aan de achterkant een penetrante geur ontstaan in de vacht.

Anaalklieren

In de kringspier van de anus van de hond bevinden zich anaalklieren. Tijdens het ontlasten zal de hond zijn klieren legen zodat hij zijn territorium kan afbakenen. Er komt een sterk ruikende stinkende vloeistof vrij, waar je normaal gesproken weinig van merkt. Wanneer een hond angstig is of verstopte of ontstoken anaalklieren heeft, komt de vloeistof op ongewenste momenten vrij waardoor er een onaangename geur vrijkomt. Een hond die last heeft van zijn anaalklieren gaat regelmatig met zijn achterste over de grond schuren, ook wel “sleetje rijden” genoemd of veel onder zijn staart likken.

Hotspot

Een hotspot is een verwonding aan de huid die de hond zelf heeft veroorzaakt door te krabben, bijten en/of likken. De huid is nat, rood, verdikt en erg pijnlijk. De hond kan er nauwelijks van afblijven en je mag er niet aankomen. De plek irriteert alleen maar meer doordat de hond er niet vanaf kan blijven. De hond kan last hebben van jeuk als gevolg van bijvoorbeeld een vlooienbeet of allergie. Door bacteriën kan er een ontsteking ontstaan, waardoor er een bepaalde geur ontstaan. Dit kan verholpen worden door de plek schoon te maken, eventueel haar te verwijderen rondom de plek en te desinfecteren. Meestal moet dit door de dierenarts gedaan worden.

Winderigheid

Een hond houdt het niet op en geneert zich niet als hij lekker heeft gegeten. Het is normaal dat een hond af en toe winderig is. Wanneer het regelmatig gebeurt, kan het een grote hinder vormen. Het kan optreden wanneer het eten niet goed verteerd wordt, waardoor er een gasophoping ontstaat. Het kan ook liggen aan te snel eten of dat de hond te weinig lichaamsbeweging krijgt. Het kan helpen door over te stappen naar een ander soort voer.

De vacht zelf

Bij honden met een dikke vacht die van zwemmen houden kan de vacht nog wel eens erg muf gaan ruiken. Er blijft vocht in de vacht achter en vaak heeft het water waarin de hond gezwommen heeft meestal ook geen fijne geur. Mocht je hond hebben gezwommen in een vieze sloot, spoel hem dan af en laat het zo snel mogelijk opdrogen. Honden met een vettige vacht kunnen ook een specifieke geur hebben. Het kan goed zijn om de hond dan af en toe te wassen met hondenshampoo.

Rasgebonden geuren

Elke hond heeft een lichaamsgeur, maar er zijn bepaalde rassen die een sterkere geur hebben dan een andere. Zo hebben whippets, greyhouns, poedels en chihuahua’s van nature een mindere sterkere lichaamsgeur dan herders, labradors, spaniëls en airdale terriërs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oorzaken van de typische hondengeurOorzaken van de typische hondengeurZo goed als iedere hondeneigenaar heeft er wel eens mee te maken: een stinkende hond. Het maakt niet uit hoe vaak de hon…
Hoe was je een hond?Hoe was je een hond?Als je hond niet meer zo lekker ruikt of als je hond met een lichte vacht er niet meer zo fris uit ziet, bestaat er de m…
O oh, mijn hond heeft een hotspot!Het is altijd weer schrikken… je ontdekt een hotspot bij je hond. Van het ene op het andere moment heeft je lieveling ee…
Alles over de Labrador RetrieverDe Labrador Retriever, afgekort Labrador, is een hondenras dat afstamt van de St. Johns-hond. Deze hond werd door eskimo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cocoparisienne, Pixabay
  • http://dierenziekenhuizen.nl/honden/mijn-hond-stinkt/
  • http://dierenkliniek-ermelo.nl/algemene-medische-informatie/help-mijn-hond-stinkt/

Reageer op het artikel "Help, mijn hond stinkt"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 11-10-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!