InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hoe voorkom je hotspot bij je hond?

Hoe voorkom je hotspot bij je hond?

Hoe voorkom je hotspot bij je hond? Hotspot is een vervelende huidaandoening waar honden last van kunnen hebben. Bij sommige honden blijft het terugkeren en dat levert ontzettend veel problemen op, voor zowel de hond als het baasje. Hoe kun je voorkomen dat hotspot terugkomt? Op welke manieren kun je deze huidaandoening voorkomen bij je hond?

Wat is Hotspot?

Hotspot is een geïrriteerde plek waar de hond aan gaat likken. Door het likken raakt de plek nog geïrriteerder en hierdoor kunnen flinke ontstekingen ontstaan. Hotspot kan eenmalig voorkomen, maar sommige honden hebben helaas de pech dat ze regelmatig last hebben van een hotspot. In dat geval kunnen de kosten van de dierenarts behoorlijk hoog oplopen en telt vaak: ‘voorkomen is beter dan genezen’. Maar hoe kun je de hotspot bij je hond voorkomen?

Vind de oorzaak

De eerste stap die je moet zetten is achterhalen wat de oorzaak van de hotspot is. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. De oorzaak kan namelijk bij elke hond iets anders zijn. Het kan bijvoorbeeld te maken hebben met voeding, een allergie, vlooien of een natte vacht. Je moet er rekening mee houden dat het even kan duren tot je de oorzaak hebt gevonden. Door het vinden van de oorzaak kun je echter wel gemakkelijk de hotspot in de toekomst voorkomen.

Controleer goed op vlooien

De kans is aanwezig dat je hond allergisch is voor vlooienbeten. Zorg er daarom voor dat je dit goed in de gaten houdt. Controleer of de hond vlooien heeft of dat hij misschien in de buurt is geweest van honden die vlooien hebben. Preventief antivlooienmiddel gebruiken kan ook helpen. Hierbij kun je denken aan druppels in de nek of een vlooienbandje.

Verander het voer

Er zijn honden die reageren op bepaald voer. Het kan geen kwaad om eens te testen wat er gebeurd met de huid wanneer de hond ander voer krijgt. Probeer bijvoorbeeld eens voer van een ander merk of vers voer. Kijk of dit verschil maakt en switch eventueel later weer terug naar het oude voer om te kijken of het er inderdaad vandaan komt. Let wel goed op: het kan tot zeker vier weken duren tot je verschil merkt met ander voer.

Borstel de hond om hotspot te voorkomen

Honden met lang haar of een dikke ondervacht hebben in het algemeen sneller last van hotspot. Losse haren die in de vacht zitten kunnen voor problemen zorgen. Het is daarom belangrijk om de hond regelmatig goed te borstelen. Zorg voor een borstel die geschikt is voor de vacht van jouw hond en laat je hier eventueel over informeren bij een dierenspeciaalzaak. Het kan ook helpen om de hond een keer mee te nemen naar de trimmer.

Droog de vacht goed

Hotspot kan worden veroorzaakt door een natte vacht. Wanneer de hond gaat liggen op de vacht, kan het gaan broeien. Heeft het geregend of heeft je hond gezwommen? Droog hem dan na afloop goed, dit zou kunnen helpen om de hotspot te voorkomen.

Voorkom een droge huid

Sommige honden krijgen hotspot, omdat ze een droge huid hebben die voor veel jeuk en irritaties zorgt. Een droge huid herken je aan witte schilfers in de vacht. Er zijn verschillende manieren om deze droge huid aan te pakken. Doe bijvoorbeeld Omega-3 druppels door het voer. In de wintermaanden kun je bakjes met water op de vensterbank zetten. Ook dit kan helpen tegen een droge huid.

Doe een allergietest

Een allergietest kan een hoop duidelijk maken over de hotspot. Doe dit vooral als een laatste redmiddel. De test is niet heel goedkoop en er is een grote kans dat er niks uitkomt. Wanneer je echter weet dat de hond inderdaad een allergie heeft, kan het wel veel gemakkelijker worden om de hotspot te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe voorkom je hotspot bij je hond?"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 17-12-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!