InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Aandoeningen hond: dubbele hoektand bij pup

Aandoeningen hond: dubbele hoektand bij pup

Aandoeningen hond: dubbele hoektand bij pup Wanneer een puppy ongeveer vier maanden oud is, begint hij het melkgebit te wisselen voor een permanent gebit. Zowel de snijtanden, hoektanden en kiezen zullen wisselen. Als de pup ongeveer een half jaar oud is, zijn alle tanden en kiezen gewisseld. Soms blijft de hoektand van het melkgebit zitten nadat de definitieve hoektand is doorgekomen. In dat geval spreken van een dubbele hoektand. Meestal wordt de melkhoektand door de dierenarts getrokken onder verdoving.

Wisselen melkgebit

Het melkgebit van een pup bestaat uit snijtanden, hoektanden en kiezen. Op de leeftijd van ongeveer vier maanden zal de pup beginnen met wisselen. Als een pup wisselt, kan hij wat last hebben van zijn gebit en zal daarom soms overal op willen kauwen. Verder kan de pup wat moeite hebben met het eten van zijn brokken. Globaal zal het wisselen van het gebit als volgt plaatsvinden:
  • Snijtanden: tussen de 3 en 5 maanden
  • Hoektanden: tussen de 4 en 6 maanden
  • Kiezen: tussen de 4 en 5 maanden

Afwijkingen aan het gebit

Meestal zal het wisselen zonder veel problemen verlopen. Vaak worden de gewisselde tanden niet meer teruggevonden, maar sommige baasjes hebben het geluk dat ze een tand of kies ergens in huis vinden. In sommige gevallen kunnen er afwijkingen ontstaan aan het nieuwe gebit, zoals te weinig tanden en/of kiezen, verkeerde stand van het gebit, over- of onderbeet of het achterblijven van de hoektanden van het melkgebit. De meeste aandoeningen aan het gebit kunnen goed worden behandeld.

Dubbele hoektanden

Bij een pup zitten de permanente tanden en kiezen al op jonge leeftijd in de kaak, onder het melkgebit. Wanneer deze beginnen te groeien lossen de wortels van het melkgebit op, waardoor deze los komen te zitten en eruit vallen. In sommige gevallen blijft de hoektand van het melkgebit zitten nadat de definitieve hoektand is doorgekomen. Wanneer de melkhoektand er na een leeftijd van een half jaar nog zit samen met de nieuwe hoektand, dan zal deze niet vanzelf meer verdwijnen. In dat geval wordt er gesproken van een dubbele hoektand. Het wordt ook wel 'persisterende elementen' of 'dubbele dentitie' genoemd.

Gevolgen dubbele hoektand

Een melkhoektand die blijft zitten houdt zijn volledige wortel en deze lost niet op. Over het algemeen heeft de hond hier niet zon last van. Het nadeel van twee gebitselementen die zo dicht op elkaar zitten, is dat er gemakkelijk etensresten achter kunnen blijven. Daar kunnen bacteriën zich gemakkelijk uitbreiden wat kan leiden tot een pijnlijke ontsteking van het tandvlees. De ontsteking kan doorslaan naar de wortel van de tand, waardoor de hond een wortelpuntontsteking krijgt.

Behandeling

Dierenartsen adviseren over het algemeen om de achtergebleven melkhoektand te verwijderen om gebitsproblemen te voorkomen. Indien de melktand blijft zitten, kunnen er een beschadiging en afwijkende stand aan de definitieve tand ontstaan. Het trekken van de melktand gebeurt onder speciale narcose voor pups met speciale instrumenten. Na de ingreep krijgt de pup een pijnstiller en een kortdurende antibioticakuur. Op de dag van de behandeling mag de pup weer mee naar huis en mag hij ietsjes eten. De dag daarna mag hij weer zijn normale portie eten hebben.

Onderhoud gebit pup

Sommige mensen vragen zich af of ze het gebit van een pup moeten onderhouden. In principe is het niet noodzakelijk, maar om de pup te laten wennen aan het poetsen van het gebit kun je het af en toe doen. Op volwassen leeftijd is gebitsverzorging vaak wel nodig en dan is het prettig dat de hond dit al kent. Het kan veel strijd met de hond voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HeikeIr, Pixabay
  • www.dierendokters.com

Reageer op het artikel "Aandoeningen hond: dubbele hoektand bij pup"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!