InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kwijlen hond: wat eraan te doen

Kwijlen hond: wat eraan te doen

Kwijlen hond: wat eraan te doen De meeste honden kwijlen wel eens. Het ene ras heeft er meer last van dan het andere ras. Hoewel het kwijlen hinderlijk kan zijn vanwege het speeksel dat op de grond of op je bank ligt, hoeft het verder niet op gezondheidsproblemen te wijzen. Als een hond plotseling hevig begint te kwijlen, is er vaak wat aan de hand zoals een takje dat vast zit in zijn bek of de hond heeft iets doorgeslikt wat niet in de maag hoort te zitten. Wat kun je doen als je hond kwijlt?

Als je hond kwijlt

De meeste honden kwijlen soms, het ene ras meer dan het andere. Vooral honden met hangende lippen kunnen behoorlijk kwijlen. Het is vervelend als het kwijl overal op komt: op je bank, je kleding en wie weet waar het allemaal nog meer terecht kan komen. Kwijlen hoort meestal gewoon bij honden. Maar tussen een paar druppeltjes en water dat hem massaal uit de bek loopt, zit veel verschil. Als je hond ineens plotseling hevig begint te kwijlen, zit er vaak wat vast in zijn bek of heeft hij last van zijn maag omdat hij iets verkeerds heeft gegeten.

Vang het kwijl op

Door je hond stoer te maken met een mooie zakdoek of bandana om zijn hals, kun je een groot deel van het kwijl opvangen. Knoop het diagonaal dubbel om zijn nek zodat een driehoek van stof zijn borst bedekt. Dit houdt je huis van binnen wat droger. Je kunt ook een handdoekje in de buurt hebben en dit regelmatig even langs zijn bek halen. Of dit doen als je gaat wandelen, zodat je je jas en broek droog houdt.

Droog hem af

Als je hond lekker buiten heeft gespeeld en helemaal opgewonden en vrolijk is, zal hij onvermijdelijk kwijlen. Wanneer hij met een andere hond heeft gespeeld, is de kans groot dat zijn rug bedekt wordt met het kwijl van de andere hond. Leg een handdoekje klaar voor als je thuiskomt zodat je eerst je hond droog kunt vegen voordat hij de woonkamer binnen gaat en op de bank gaat liggen.

Bedek de vloer

Iedereen kent het Pavlov-onderzoek wel, waarbij hij de speekselproductie van een hond onderzocht. Hij liet een bel afgaan als het etenstijd was. Uiteindelijk ging de hond al kwijlen bij het horen van de bel, zonder dat hij het eten zag. Hiermee is bewezen dat een hond begint te kwijlen als hij doorheeft dat het etenstijd is. Daarom is het geen slecht idee om een placemat onder de etensbak van je hond te leggen. Enkele absorberende keukenpapiertjes die je na gebruik weggooit, zijn ook afdoende.

Wees alert

Je kent als geen ander het gedrag van je hond en weet of hij een droge of druppelende hond is. Als hij plotseling meer begint te kwijlen dan normaal, dan is er wat aan de hand. Het kan zijn dat er iets klem zit in zijn bek zoals een stukje van zijn kluif of een takje. Dit zit meestal achter zijn achterste tanden en het kan pijn doen. Als reactie hierop begint de hond hevig te kwijlen.

Voorwerpen verwijderen

Het is meestal niet moeilijk om vreemde voorwerpen in de bek van je hond te vinden. Kijk ook onder zijn tong, omdat er overal wat kan zitten. Als het om een klein voorwerp gaat, is het meestal gemakkelijk weg te halen met je vingers of een pincet. Een hond vindt het niet prettig als er vingers in zijn bek zitten, en het kan je wat kracht kosten om zijn bek lang genoeg open te houden totdat het voorwerp is verwijderd. Vraag desnoods om hulp en of iemand zijn bek voor je open houdt. Een tip is om de hond een tennisbal in zijn bek te stoppen zodat zijn bek open blijft staan en jij er goed bij kunt.

Giftige padden

Een hond heeft geen handen zoals een mens en zal daarom alles onderzoeken en betasten met zijn bek en tong. Ze zijn ook niet erg kieskeurig en sommige honden pakken alles in de bek vast, of het nu giftig is of niet. Zo zijn padden een veelvoorkomende oorzaak van vergiftiging. De hond vindt het wel interessant, zon pad op de stoep en zal hem misschien in zijn bek willen stoppen. Een pad scheidt een bepaalde vloeistof af en het kwijlmechanisme van je hond zal keihard gaan werken. Het kan zijn dat je hond paniekerig wordt en met zijn kop gaat schudden. Als je de meubels en muur droog wilt houden, houd je hond dan even weg uit de kamer.

Spoel zijn bek

Als je hond een pad in zijn bek heeft gehad of andere gifstoffen in zijn bek heeft gekregen, kun je hem een handje helpen. Hij kan bijvoorbeeld onkruidverdelger, antivries, schoensmeer of bladeren van rododendrons hebben opgepakt. Als je dit ziet, moet je direct zijn bek leegmaken. Spoel zijn bek daarna goed uit, bijvoorbeeld met een tuinslang en ga dan zo snel mogelijk naar de dierenarts. Als je hond iets giftigs heeft binnen gekregen, kan het gepaard gaan met zwaar ademhalen, bloed uit zijn anus of bek of slaperigheid. Er moet snel worden ingegrepen. Neem indien mogelijk, een beetje van de stof die de hond heeft binnengekregen, mee naar de dierenarts.
Gerelateerde artikelen
Probleemgedrag bij Honden: trekken aan de lijnIn ieder bos en aan ieder strand is het te zien: baasjes die voort worden getrokken door hun hond. Heeft u een klein hon…
Hoe communiceren honden?Hoe communiceren honden?Een hond is geen mens. Mede om die reden verschillen honden en mensen sterk in de manier waarop zij communiceren. Het is…
Mijn hond bijt en knaagt aan meubels; Wat kan ik doen?Mijn hond bijt en knaagt aan meubels; Wat kan ik doen?Veel hondeneigenaren hebben er last van. Een hond die aan de meubels knaagt, bijt of kauwt. Het is een vervelend verschi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixabay, Pexels
  • Boek: Hondenverzorging, ISBN 3-8290-6765-8

Reageer op het artikel "Kwijlen hond: wat eraan te doen"

Reactie

Wil Schuurman, 19-12-2018 15:00 #1
Graag wil ik weten waarom mijn hond alleen met wandelen kwijlt. Hij is wel hartpatiënt, heeft het daar mee te maken?

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 14-11-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!