InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hoopers - Hondensport

Hoopers - Hondensport

Hoopers is een opkomende hondensport in Nederland. Er wordt veelal gebruik gemaakt van hoepels, maar ook worden tunnels en tonnen ingezet om het parcours extra moeilijk te maken. De sport is vooral geschikt voor honden die niet aan behendigheid kunnen doen omdat dit te belastend is voor hun gewrichten, dit zijn vaak jonge en oude honden.

Algemeen

De sport Hoopers komt oorspronkelijk uit Amerika en is daar een onderdeel van de North American Dog Agility Council (NADAC), dit betekent dat je binnen deze organisatie ook met jouw hond aan competities deel kan nemen. Omdat de sport uit Amerika komt heet het Hoopers, dit is afgeleid van het Engelse woord hoop, wat in het Nederlands een hoepel is.

De bedoeling van de sport is dat de hond een parcours loopt in vloeiende lijnen, zonder dat het baasje meeloopt. Het baasje communiceert met de hond vanaf afstand. Het parcours bestaat uit boogvormige hoepels die op een onderstel staan, hier moet de hond doorheen zien te lopen. Hij hoeft dus niet zoals met behendigheid te springen. Naast hoepels worden tunnels en tonnen ook gebruikt voor het parcours. De zogenaamde clickers en targets kunnen worden gebruikt om te communiceren met jouw hond. Targets zijn ronde vormen die je neer kan leggen om duidelijk te maken dat je hond daar dan heen moet.

Hoopers hondensport parcoursen

Strategisch parcours

Hierbij wordt er gebruikt gemaakt van de zogenaamde non test hoops, dit zijn meestal drie of vier hoepels in een rechte lijn welke altijd als eerste moeten worden gedaan. Dit wordt opgevolgd door test-hoops, die kunnen bestaan uit hoepels die geplaatst zijn in verschillende figuren, zoals de slalom, een cirkel of een golvende beweging. De hond en zijn baasje krijgen hier kwalificatiepunten voor, er worden ook punten uitgedeeld hoe het baasje met zijn hond communiceert.

Genummerd parcours

Hierbij staat het parcours in nummers, die in een bepaalde volgorde gedaan moet worden door de hond. Bij dit parcours is de snelheid van de hond belangrijk, hoe sneller hoe meer punten. Ook wordt bij dit parcours gekeken hoe goed het baasje met de hond op afstand communiceert.

Extreem parcours

Buiten de normale hoepels staat bij dit parcours ook een dichte cirkel met drie a vier hoepelopeningen, deze moeten voltooid worden in de lijnen van het parcours. Het baasje van de hond moet buiten deze cirkel blijven en zodoende van afstand de hond in de goede richting sturen.

Voor wie is Hoopers hondensport?

In feite is Hoopers hondensport voor iedere hond een goede sport om uit te oefenen, toch zijn er een aantal duidelijke doelgroepen. Jonge honden mogen vaak nog niet springen en kunnen dus niet aan sporten zoals behendigheid doen, Hoopers is dan een goede uitkomst. Hierbij hoeft de hond namelijk niet te springen, maar kan hij wel lekker actief zijn. Ook oude honden of honden waarvoor het springen op en van toestellen te belastend is komen in aanmerking voor deze sport.
De sport kan natuurlijk ook gewoon worden uitgevoerd door fitte honden.

In onder andere Duitsland wordt de sport Hoopers steeds bekender. In Nederland is Hoopers echter nog weinig bekend, wel worden er hier al op enkele plekken trainingen gegeven.
© 2014 - 2019 Freshprince, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.esthershondenschool.nl/?m=hondenschool&p=workshops&u=hoopers1
  • http://dogbalance.net/2014/06/09/hoopers-agility-voor-de-eerste-keer-in-belgie/
  • http://www.affordableagility.com/hoops.htm
  • http://www.fluidmotionagility.com/about-me
  • http://www.bordercollie.org/boards/index.php?showtopic=30342

Reageer op het artikel "Hoopers - Hondensport"

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 29-07-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!