InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattenrassen: Don sphynx, een haarloze kat

Kattenrassen: Don sphynx, een haarloze kat

Kattenrassen: Don sphynx, een haarloze kat De don sphynx is een haarloze kat die afkomstig is uit Rusland en is ontstaan uit een genetische mutatie. Officieel is dit ras in 1997 erkend en deze forse kat heeft een gemiddelde grootte. Ondanks het feit dat deze kat kaal is, heeft hij toch de nodige verzorging nodig omdat zijn huid meer talg afscheidt. Deze vriendelijke en actieve kat is erg aanhankelijk en is een uitkomst voor kattenliefhebbers die allergisch zijn voor kattenharen.

Geschiedenis

Oorspronkelijk is de don sphynx, ook wel de donskoy genoemd, afkomstig uit Rusland. Er werd in 1987 op straat in de stad Rostov een vrijwel haarloze kat gevonden die uiteindelijk de stammoeder voor dit ras is geworden. De meeste nestjes leverden haarloze kittens op. Een van de kittens kwam bij een cattery terecht, waarmee verder werd gefokt. Er werd verder gefokt met dit ras waarbij er werd gekruist met gewone huiskatten en de Russisch Blauw. Het ras is nog niet zo oud. In het jaar 1997 werd de don sphinx voor het eerst officieel erkend door de WCF (World Cat Federation) en in 2005 door de TICA (The International Cat Association). De genetische informatie die ervoor zorgt dat de kat kaal is, is dominant.

Uiterlijk

Het opvallendst aan deze kat is zijn haarloze huid. De don sphynx is een stevige kat van een gemiddelde grootte, met sterke botten en sterke spieren. Zijn wigvormige kop heeft veel verticale rimpels en horizontale lijnen. Zijn amandelvormige ogen zijn van normale grootte en mogen in alle kleuren voorkomen. Zijn oren zijn hooggeplaatst en zijn groot. Zijn neus is van gemiddelde lengte en zijn snorharen zijn krullend en dik. Zijn staart is lang en recht, waarvan de punt bedekt mag zijn met een dichte krullende beharing.

Huid en haar

Zijn huid is fijn, elastisch en zit ruim om het lijf. Op zijn kop, nek, onder de voorpoten en in de lenden heeft deze kat rimpels. Jonge katten hebben soms een snoet die bedekt is met een fijne vacht. Sommige kittens worden geboren met een golvende rexachtige vacht en een kale plek op de kop. Bij volwassen katten kan het wel twee jaar duren voordat deze minimale vacht is verdwenen. De gekrulde snorharen zijn een vereist kenmerk voor de don sphynx. Alle kleuren zijn toegestaan. Deze haarloze kat is ideaal voor mensen die allergisch zijn voor kattenharen. Mocht je allergisch zijn voor huidschilfers van de kat, dan is de don sphynx niet geschikt.

Karakter

De don sphynx is een actieve en vriendelijke kat. Hij houdt van spelen en is erg aanhankelijk naar zijn baasje. Ze passen prima in een gezin met andere katten, honden of andere huisdieren en ze kunnen ook goed met kinderen overweg. Deze intelligente kat is goed gehumeurd en is trouw aan zijn gezin. Ze houden ervan om op schoot te zitten en te knuffelen en vragen soms met hun stemgeluid om aandacht. Ze houden er niet van om voor langere periodes alleen te zijn.

Verzorging

Ook al is deze kat haarloos, toch vraagt hij wel wat verzorging. Zijn huid scheidt veel talg af en daarom moet hij regelmatig gewassen worden. Als je dit niet doet, gaat hij plakkerig worden en ruiken. Ook dienen de oren regelmatig gecontroleerd te worden omdat daar ook een overmatige talgproductie aanwezig kan zijn. Laat de kat niet te lang in het felle zonlicht, omdat zijn huid gemakkelijk kan verbranden.

Gezondheid

Er zijn soms wat zorgen over de genetische gezondheid van deze kat. Bij dit ras wordt de aandoening ectodermale dysplasie soms gezien, waardoor er problemen aan het gebit en problemen met het moedermelk kunnen ontstaan. Bij deze erfelijke aandoening zijn er afwijkingen in de groei en ontwikkelingen van bepaalde structuren van het embryo. Zo komt er soms een vorm van spasticiteit voor en de hartaandoening hypertrofische cardiomyopathie. Daarom erkennen niet alle verenigingen de don sphinx. Mocht je willen gaan voor dit ras, zoek dan een fokker met gezonde ouders.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kattenrassen: Don sphynx, een haarloze kat"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 11-10-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!