InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Rasomschrijving van de Sphynx (naaktkat)

Rasomschrijving van de Sphynx (naaktkat)

"Love it, or hate it" Niet iedere kattenliefhebber vind de Sphinx mooi. Je kunt je afvragen of de kat niet gewoon mooi van lelijkheid is. Wel staat de kat bekend om zijn vriendelijke en aanhankelijke karakter. Hij hecht zich aan ieder die hem vriendschap schenkt.

Het onstaan

De sphynx is geen recent ontwikkelde creatie. Heel af en toe werd zo'n naakte kat in een nestje aangetroffen, maar hier probeerde men zo snel mogelijk van af te komen. De Azteken deden dit juist niet. In hun cultuur werd deze kat juist beschermd en vereerd. Een zekere Franse professor Leitard is zich gaan bezighouden met het fokken van deze naakte katten en presenteerde ze in 1935 op een tentoonstelling. De huidige Sphynx stammen af van een mutatie die in Canada plaats vond, maar er zijn katten aangetroffen, in andere delen van de wereld, die er net zo uitzien.

Het lichaam

Het lichaam van de Sphynx is slank en hoog op de poten. Ze zijn licht en fijn gespierd met een hals die goed uitkomt. Ook hebben ze een lange, mooi aan het lichaam gehechte staart. Ze wegen gemiddeld zo'n 7kg.

De kop

De vorm van zijn kop is wigvormig met opvallend grote afgeronde oren. Ze hebben geen snorharen. De grote opengesperde ogen zijn karakteristiek en zijn meestal groen, hazelnoot of goudkleurig.

De huid

Een vacht is geheel afwezig, met uitzondering van wat donsharen op het gezicht, de oren, de staart en op de ruggegraat. Doordat er geen vacht aanwezig is, wordt de kleur van de kat bepaald door pigmentatie van de huid. De huid voelt prettig aan en kan soms gerimpeld zijn. De Spinx voelt warm aan, want zijn lichaamstemperatuur is iets hoger dan die van andere katten. De kat kan beter binnen blijven, omdat felle kou en brandende zon problemen kunnen geven. Ook raakt hij makkelijker gewond, omdat bescherming van een vacht ontbreekt. Zijn verzorging is eenvoudig. Elke morgen fijn oppoetsen met een zachte droge lap, om zweet te verwijderen wat zich op de huid ophoopt en dat infectie aan de haarzakjes kan veroorzaken.

Het karakter

De Sphinx is vriendelijk, sociaal, zachtaardig en aanhankelijk. Van nature is hij geen held en contact met een vreemdeling zal hij in eerste instantie vermijden. Het gezelschap van andere huisdieren, zoals honden of andere katten is dan ook af te raden, omdat hij dan nog angstiger zou kunnen worden.
© 2007 - 2018 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Raskat: De sphynxRaskat: De sphynxJe vindt de kat schitterend of je vindt de kat verschrikkelijk lelijk, maar veel zit er niet tussen. Dat maakt ook dat d…
Kattenallergie weetjes en tipsKattenallergie weetjes en tipsKatten zijn 1 van de meest favoriete huisdieren bij mensen. Helaas komt het ook voor dat mensen allergisch voor katten z…
Aanschaffen kat: poes of kater?Aanschaffen kat: poes of kater?Als je een kat in huis wilt nemen, heb je de keuze tussen een poes of een kater. Tegenwoordig is het gebruikelijk, dat a…
Kattengenetica: de basisEen combinatie maken van twee katten: leuk, maar welke kleurtjes zullen de kittens krijgen? Krijgen ze kort of lang haar…
Een kitten in huis nemen: waar op te lettenEen kitten in huis nemen: waar op te lettenU heeft besloten een kitten aan te gaan schaffen. Waar kunt U hiervoor het beste terecht en waar moet U allemaal op lett…

Reageer op het artikel "Rasomschrijving van de Sphynx (naaktkat)"

Reacties

-., 15-08-2014 14:21 #2
"Het gezelschap van andere huisdieren, zoals honden of andere katten is dan ook af te raden, omdat hij dan nog angstiger zou kunnen worden."

Dit is complete onzin! Sphynxen hebben juist het meeste baat bij een soortgenootje. Ze zijn erg aanhankelijk en niet geschikt om alleen te zijn! Verander dit a.u.b. want een Sphynx alleen is 3x niks voor het beestje!

Heidi, 25-10-2008 15:39 #1
Hoikes,

ik heb sinds kort een naaktkat, mijn eerste voordien altijd perzen gehad, kwas er altijd verliefd op geweest alleen onbetaalbaar
er moet me nu toch iets van het hart, want dat ze niet omkunnen met honden omdat ze dit angstiger zou maken
moet ik tegenspreken, want bij ons is dit anders verlopen
op vier dagen tijd aanvaardde ze de honden en slapt er zelfs mee, mijn perzen hadden ong een week tot 14 dagen nodig
dus ben ik van mening dat je een kat dat gewend maakt wat je ze toelaat, als ze altijd al alleen hebben geweest zal het mss moeilijker zijn, maar een kitten past zich aan hoor geloof me
eigen ondervinding :-p

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 10-04-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!