InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het bijzondere kattenras Munchkin

Het bijzondere kattenras Munchkin

Wie eenmaal kennis gemaakt heeft met een kat van het Munchkin ras, zal dit kattenras niet snel vergeten. De katten hebben extreem korte poten, waardoor ze er vreemd en grappig uit zien. De Munckin kat wordt ook wel teckelkat genoemd, omdat hij gezien wordt als de teckel onder de katten. Hoewel de kat er misschien vreemd uitziet, heeft hij een leuk en sociaal karakter. Dat maakt hem erg geschikt als huiskat. Hij heeft weinig hinder van zijn korte poten, alleen het springen gaat minder goed.

Algemeen

De Munchkin is een gemuteerd kattenras dat extreem korte poten heeft. Het is een relatief onbekend ras. Het ras is afkomstig uit Louisiana, Amerika. In de jaren '30 werd dit soort katten al gesignaleerd in Engeland, maar in de Tweede Wereldoorlog is men ze uit het oog verloren. In 1991 werd een Munchkin tentoongesteld. De naam is afkomstig van de bekende film The Wizard of Oz. In deze film werden dwergen uit Munckin land beschreven. De moderne Munckin heeft voorouders die afstammen van de zwarte poes Black Berry uit 1982. Het ras is in Nederland niet erkend en in België door slechts enkele kattenverenigingen. Het gen voor de korte poten is dominant. Dit betekent dus dat wanneer je een Munchkin met een normale kat wilt kruisen, er kittens ontstaan met korte poten.

Uiterlijk

Het opvallendste aan dit ras is het uiterlijk. Ze hebben natuurlijk hele korte poten, maar verder zien ze er ongeveer hetzelfde uit als een normale huiskat. De vacht kan kortharig zijn of halflangharig. Alle vachtkleuren zijn toegestaan bij de Munchkin en ook alle oogkleuren worden geaccepteerd. Het gewicht van de kat is 2,5 tot 4 kilo. De kat heeft een mooi hoofd en kan brede wangen hebben. De snuit is meestal smal en de kin is stevig, maar steekt niet uit. De oren zijn driehoekig, recht en nogal breed. De ogen van deze katten zijn groot en er bestaat geen verband tussen de oogkleur en de vachtkleur, wat bij andere kattenrassen soms wel het geval is. Het lichaam is middelgroot met brede schouders en een ronde borst. De botten en spieren zijn gemiddeld tot goed ontwikkeld. De staart is gemiddeld dik en is erg dik behaard. De vacht is zijdezacht en heeft een gemiddelde ondervacht. De poten van dit kattenras zijn kort en gespierd. De achterpoten zijn langer dan de voorpoten.

Karakter

Katten van het Munckin ras zijn meestal erg sociaal en kunnen gemakkelijk bij andere katten geplaatst worden. Ook honden vormen meestal geen probleem. Het zijn speelse en beweeglijke katten die ook aanhankelijk zijn. Daarom zijn het leuke katten voor in een gezin. Ze kunnen ook goed met kinderen overweg.

Door zijn korte poten heeft de Munckin een aantal beperkingen. Dit uit zich vooral met het springen. Tijdens het lopen en rennen merk je bijna geen verschil met andere katten. Het springen op bijvoorbeeld een kast of een aanrecht gaat bijna niet, omdat hij niet zo hoog kan springen. Verder hebben deze katten gewoon een normaal leven en merk je niet aan de beweeglijkheid. Ook klimmen kunnen ze net zo goed als andere katten.

Verzorging

Het verzorgen van een Munchkin kat is eigenlijk precies hetzelfde als de verzorging bij andere katten. De vacht moet één keer per week geborsteld worden. Bij langharige varianten (die minder voorkomen in Nederland) moet dit vaker gebeuren om ervoor te zorgen dat de vacht niet in de knoop gaat zitten.
© 2009 - 2019 N123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Munchkin_%28kattenras%29 http://www.dekattensite.nl/html/rassen/munchkin.html

Reageer op het artikel "Het bijzondere kattenras Munchkin"

Infoteur: N123
Gepubliceerd: 03-08-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!