InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Verlichting buitenbak voor paarden

Verlichting buitenbak voor paarden

In het najaar en de winter wordt het al snel donker en om uw paard ook dan goed te kunnen trainen is een lichtvoorziening bij de rijbak onmisbaar. Er zijn verschillende mogelijkheden om een goede verlichting bij de buitenbak te plaatsen.

Voorbereiding

Afhankelijk van de grootte en de omgeving van de rijbak dient gekeken te worden op welke locatie de lichtmasten het beste geplaatst kunnen worden. Staan er objecten (zoals bomen en gebouwen) in de weg, zijn er buren waar rekening mee gehouden moet worden en hoe zullen de schaduwen vallen?

Voor lichtmasten zijn kabels nodig die ingegraven moeten worden in de grond. Als de buitenbak nog moet worden aangelegd, is het verstandig om hiermee rekening te houden. Gebruik altijd grondkabels die een stalen bemanteling hebben, zodat bij eventuele graafwerkzaamheden of bij beschadiging en contact met water geen elektrocutie kan ontstaan.

De lichtvoorziening

Bij een rijbak van 20 x 40 meter zijn meestal 2-4 verlichtingsmasten nodig, bij een 20 x 60-rijbak 3-6 lichtmasten. Voor de hoogte van een mast wordt meestal rond de 6 meter geadviseerd; het voorkomt verblinding van paard en ruiter, er is dan een grotere lichtcirkel en de kans op schaduwen is minder groot. Er zijn lichtmasten verkrijgbaar die speciaal voor paardenbakken (of bijvoorbeeld sportvelden) worden gemaakt. Deze zijn meestal kantelbaar, waardoor er makkelijker onderhoud (zoals verwisseling van de lampen) kan worden uitgevoerd. De masten kunnen het beste ongeveer ¼ vanaf de hoeken worden geplaatst (van de lengte van de rijbak), het licht wordt dan het meest ideaal verdeeld over de hele bak.

Gasontladingslampen

Gasontladingslampen zijn speciaal ontwikkeld voor verlichting van grote oppervlaktes. Het licht kenmerkt zich door de helderheid, een groot oppervlaktebereik en minimale schaduwwerking. Het stroomverbruik is laag (400W) met toch een hoge lichtopbrengst, 4-5 keer meer vergeleken met halogeenverlichting (zoals bouwlampen) met een gelijke wattage. De lichtbron zelf heeft een levensduur van circa 4.000-8.000 branduren en zijn minder gevoelig voor stoten (zoals trilling van de mast door wind) en defecten dan halogeenlampen.

Een gasontladingslamp dient na het aanzetten eerst op te warmen en het duurt dan ongeveer 5 minuten voordat de lamp zijn volledige lichtopbrengst heeft. Ze geven maar een fractie van de warmte af dan een halogeen lamp. Ze kunnen niet, zoals bij gewone lampen, elke keer aan en uit geschakeld worden omdat deze een afkoeltijd nodig heeft van circa 15 minuten.

Doe-het-zelf mogelijkheden

Lichtmasten kunnen van verstevigde steigerpijpen worden gemaakt en daarop gemonteerd bouwlampen. Het stroomverbruik is wel hoog en een bouwlamp geeft harder licht waardoor er meer scherpere schaduwen zijn wat paarden niet prettig kunnen vinden en het kan bijvoorbeeld ook problemen geven bij springen, o.a. bij het taxeren van de hindernis. Het beste zijn bouwlampen van 500W, deze geven dan wel minder licht dan 1000W, maar deze laatste verblindt wel meer en geeft scherpere schaduwen. De bouwlampen moeten goed stevig vast zitten, bij wind of storm kunnen deze lampen snel kapot gaan (zoals doorbranden).

Lantaarnpalen zijn ook een goede optie, deze zijn weleens voor weinig geld verkrijgbaar bij een gemeentewerf of via verkoop op internet. De straatlantaarnlampen kunnen lang mee gaan, gemiddeld 20.000 branduren. Het wattage van de lantaarnpalen verschilt, des te lager het wattage des te meer palen er nodig zijn voor een goede verlichting. Soms zijn de armaturen niet meer aanwezig, er kan dan ook een bouwlamp aan worden bevestigd. Nadeel is dat het vervangen van de lamp bij lantaarnpalen moeilijker is. In dat opzicht zijn kantelmasten een betere optie.

Aandachtspunten

  • Wanneer de grond weinig houvast biedt, kan het beste beton om de lichtmastvoeten worden gestort.
  • Er zijn ook kantelmasten verkrijgbaar die afkomstig zijn uit de bouw.
  • Het is te overwegen om advies van een leverancier in te winnen om te bekijken wat voor uw buitenbak de meest optimale dekking van de verlichting geeft..
  • Denk aan een eventuele bouwvergunning van de gemeente.

Lees verder

© 2011 - 2019 Emi1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf een buitenbak aanleggenZelf een buitenbak aanleggenDe paardensport is enorm populair in Nederland. Steeds meer mensen houden hun paarden aan huis. Om thuis te kunnen train…
Manege de Zilfia's Hoeve te HoutenDe manege Zilfia's Hoeve is een manege/hengstenhouderij/pension te Houten. De manege is begonnen op 14 mei 1971. Inmidde…
Stalling voor je paard: weide, manege, aan huisStalling voor je paard: weide, manege, aan huisEr zijn talloze stallingsmogelijkheden voor paarden: een weide met schuilstal, paarden aan huis, je paard op een pension…
Ideale weide-indeling voor uw paardBij het kopen van een paard komt veel kijken. Er moeten veel keuzes gemaakt worden en er is nogal wat te kiezen. Als u k…
Bronnen en referenties
  • www.jskhandelsonderneming.nl (wbt gasontladingslampen)

Reageer op het artikel "Verlichting buitenbak voor paarden"

Infoteur: Emi1
Laatste update: 12-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!