InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Manege de Zilfia's Hoeve te Houten

Manege de Zilfia's Hoeve te Houten

De manege Zilfia's Hoeve is een manege/hengstenhouderij/pension te Houten. De manege is begonnen op 14 mei 1971. Inmiddels is het een grote manege met vele faciliteiten. Ruitertjes vanaf 6 jaar kunnen al op deze manege terecht voor hun eerste lessen. Er worden met regelmaat evenementen georganiseerd zodat u ook eventueel hogerop kan komen in de sport.

De geschiedenis van de Zilfia's Hoeve

Op 14 mei 1971 werden de eerste manegelessen gegeven op de manege, toen had de manege nog geen naam. De lessen werden gegeven door Ben van der maat, hij is nu een gerespecteerd persoon in de paardensport. Hij gaf les aan 3 ruiters in een buitenbak van 10x15 meter. De kantine was in die tijd gewoon een directiekeet.
Doordat er met regelmaat lessen kwamen werd er een naam bedacht. Omdat de heer Cor van der maat ( beter bekend als ome Cor ) zulke goede herinneringen had aan zijn fok merrie Zilfia, is de manege Zilfia’s hoeve genoemd. Deze merrie met een goud karakter werd met regelmaat uitgebracht op concoursen en er stammen drie goedgekeurde hengsten van haar af.
Op 25 maart 1973 werd de buitenbak vergroot tot 20x40 meter. De directiekeet werd vervangen voor een woonwagen.
In 1976 was het eerste lustrum en dit werd dan ook groots gevierd.
De burgmeester van Houten hield een toespraak en zorgde ervoor dat manege Zilfia’s hoeve een vergunning kreeg voor het bouwen van een binnenbak. Deze opening van de binnenmanege werd op 25 augustus 1979 gevierd. Er is inmiddels ook een grote kantine die eventueel te huren is voor feesten.

Faciliteiten

Inmiddels beschikt de manege over vele faciliteiten:
  • Twee grote binnenbakken voorzien van een agterbergbodem
  • één kleine rijhal voorzien van een agterbergbodem
  • één warme douchegelegenheid voor de paarden en pony's
  • één koude douchegelegenheid voor de paarden en pony’s
  • één solarium voor de paarden en pony's
  • Mogelijkheid tot stalling van trailers
  • Twee longeerbakken
  • paddock
  • Grote springtuin
  • Grote gratis stapmolen
  • Gratis toegang tot de weide
  • Pensionstallingen
  • Grote gezellige foyer (ook voor feesten en partijen)
  • De hengstenhouderij
  • Gediplomeerd en terzake kundig personeel

De hengstenhouderij

Vanaf het begin dat de Zilfia’s hoeve bestaat word er al gefokt met hengsten. In dit hoofdstuk kunt u lezen hoe het nu zit met de hengstenhouderij. De hengsten waar mee gedekt wordt zijn allemaal tuigpaarden. Hieronder zal ik de twee bekendste hengsten opnoemen:
  • Fabricius: vos met een stokmaat van 1,68. Uit fabricius komen allerlei goedgekeurde dekhengsten voort. Hij behaalde veel prijzen en is na een tijd naar Amerika verhuisd. Fabricius is in 2004 preferent verklaard, hiermee wordt aangegeven dat de nafok tot de betere paarden behoren. De mooiste opmerking die ooit is gemaakt over fabricius is “Hoe had de Ereklasse eruit gezien op dit moment zonder Fabricius”.
  • Manno: vos met een stokmaat van 1,68. Manno heeft vele prijzen op zijn naam staan. Hij kreeg onder andere een 9,5 als 3 jarige op de hengstenkeuring. Manno in de duidelijke leider als hengst met de hoogste index en fokwaarde. Vele nakomelingen lopen op concoursen op het hoogste niveau.
Onlangs zijn er 3 andere dekhengsten verkocht aan DHR. M. de Groot. De namen van deze dekhengsten zijn: Plains liberator, Unieko en Talos.

Manegelessen

De manegelessen gaan van beginner aan de longe tot zwaar gevorderd en eventueel privélessen. Er staan meerdere pony's en paarden die worden ingezet voor de lessen. Er worden elke dag lessen gegeven en op donderdag worden er ook carrousel lessen gegeven. In het onderstaande tabel kunt u de prijzen van de lessen vinden:
soortprijs
Pony’s, losse les€17,50-
10 rittenkaart €150,-
half uur longles€17,50-
half uur privéles€22,50-
paarden losse les€20,-
10 rittenkaart€175,-

Pension

U kunt ook kiezen om een eigen paard/pony te stallen op de manege de Zilfia's Hoeve. De paarden krijgen biks van de manege, 2 keer per dag kuil en worden voor u uitgemest. Zomer's mogen de eigen paarden op de wei zolang de mensen zelf willen ook kunt u tegen een meer prijs een eigen stuk weiland huren. Hieronder ziet u de kosten voor een pensionstalling:
soortprijs
paard volpension inclusief kast€320,- per maand
pony vol pension inclusief kast€265,- per maand
Shetlander exclusief kast€95,- per maand
Gerelateerde artikelen
Wedstrijd rijden met uw paard/ponyAls u op wedstrijd wilt gaan met uw paard of pony is het verstandig om daar goed op voorbereid te zijn. U dient een star…
FNRS Wedstrijden rijden; F-proeven & Va-ProevenFNRS wedstrijden worden speciaal voor manegeruiters georganiseerd, bij de KNHS ligt de focus meer op het paard en ruiter…
Een tehuis voor bejaarde paardenEen tehuis voor bejaarde paardenU kent het wel, moeders en vaders die wekelijks met hun kind naar de manege gaan om daar te leren paardrijden. De vaak z…
Een oefenparcours springenOefenparcoursen zijn dagen/avonden waarop u een parcours kunt springen op een andere rijvereniging om te oefenen. De hin…
Dressuur rijden in Nederland, de klasse-indeling van de KNHSIn het paardrijden zijn verschillende disciplines te onderscheiden. Zo is er de dressuur, het springen, het westernrijde…
Bronnen en referenties
  • www.zilfiashoeve.nl

Reageer op het artikel "Manege de Zilfia's Hoeve te Houten"

Reactie

Wilma Arendshorst, 21-01-2017 11:30 #1
Wat een leuk stukje geschiedenis van de manege. Ik was er in de begin jaren bij en jawel natuurlijk ook het eerste lustrum. Ik heb geweldig goede herinneringen aan die begintijd, pony rijden op woensdagmiddag intens gelukkig was ik.
Vraag: hoe hoog was het bedrag dat betaald moest worden in het aller eerste begin van de ponyrijlessen bij Ben?
Met vriendelijke groet
Wilma Arendshorst

Infoteur: Bembi
Laatste update: 12-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!