InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Nationaal Park Masai Mara in Kenya

Nationaal Park Masai Mara in Kenya

Nationaal Park Masai Mara in Kenya Masai Mara is zonder twijfel het meest bekende wildpark van Kenya. Het is Afrika ten top. De masaikrijgers die er leven zijn even kleurrijk en fascinerend als het dierenrijk waar zij de savanne mee delen.

Nationale Park Masai Mara

Het Nationale Park Masai Mara is zonder twijfel het meest bekende en belangrijkste wildpark van het Afrikaanse land Kenya. Masai Mara Ligt in het zuidwesten, op een afstand van 230 kilometer van de Hoofdstad Nairobi. De tocht van Nairobi naar de Mara kan door de slechte staat van wegen en paden wel meer dan 5 uur duren. De Mara zoals het gebied meestal genoemd word, grenst aan het nog bekendere Nationale park Serengeti in Tanzania. De Masai Mara heeft een oppervlakte van 1500 vierkante kilometer en bestaat voornamelijk uit zeer uitgestrekte heuvelachtige graslanden met hier en daar wat laag struikgewas. De acacia is ook een veel voorkomende boom op de savanne van de Mara. De rivier de Talek en de rivier de Mara zijn de twee rivieren die door het gebied stromen. Langs de oevers van beide rivieren zijn wat bosachtige gebieden te vinden. Het park heeft zijn naam te danken aan de rivier de Mara en de Masai de oorspronkelijke bewoners van het gebied.

De Masai stam

De Masai is een kleurrijke nomaden stam die een fascinerende levenswijze heeft. Zij houden vast aan oude tradities en gewoonten en leven van van de veeteelt. Ze houden voornamelijk schapen en geiten maar ook runderen. De dieren worden buiten de ceremonieën om maar zelden geslacht. Het melk en het bloed zijn voorname voedingsmiddelen. De Masai wonen in een kraal. Een kraal bestaat uit een aantal hutten met een dichte omheining van doornstruiken. De hutten zijn laag en opgebouwd van stevige takken die met dunnere twijgen worden dicht gevlochten. Met een mengsel van gras modder en koeienmest worden de muren en het dak dichtgesmeerd. De hutten bestaan meestal uit drie ruimtes. Eén waar de volwassenen slapen, één ruimte om te koken en één ruimte waar de kinderen en het jonge vee slaapt. Iedere avond wordt het vee de kraal ingedreven en de omheining met doornstruiken gesloten om aanvallen van roofdieren te weren.

Big Five

Tijdens een game drive is het in de Masai Mara goed mogelijk om de Big Five of zelfs de Big Nine te zien. De Big Five bestaat uit de buffel, olifant, luipaard, neushoorn , leeuw. Om het rijtje compleet te maken tot Big Nine zijn daar nog de cheeta, nijlpaard, giraf, zebra. Daarnaast leven er nog talloze andere diersoorten zoals bijvoorbeeld verschillende soorten apen, wrattenzwijnen, antilopen en reptielen. Verder leven er meer dan 450 verschillende vogelsoorten. In de rivier de Mara leeft ook een flinke populatie krokodillen. Zij profiteren van het feit dat de Gnoe’s ieder seizoen de rivier over moeten steken tijden hun trektochten. De gnoe, ook wel wildebeest genoemd, is het meest voorkomende dier van de Masai Mara. Er leven zo ongeveer 1.2 miljoen gnoes zij zijn beroemd om hun massale trek. Van December tot Juni verblijven de gnoes nabij de Ngorongoro krater in het Nationale park Serengeti in Tanzania. Zodra de regentijd daar eindigt en het gras verdroogt trekken de gnoe’s allemaal over de rivier de Mara naar het noorden, waar dan weer voldoende voedsel te vinden is voor deze enrome kuddes. Samen met de gnoes trekken ook ruim 200.000 zebra’s en 600.00 gazellen mee naar de voedselrijkere gebieden.

Het Nationale Park Masai Mara trekt ieder jaar vele toeristen. Het is dan ook zeer bijzonder om de dieren in hun eigen omgeving te kunnen observeren.
© 2010 - 2019 Sjef, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nationaal Park Masai Mara in Kenya"

Infoteur: Sjef
Gepubliceerd: 24-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!