InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Vrijheidsdressuur: Ja knikken en Nee schudden

Vrijheidsdressuur: Ja knikken en Nee schudden

Een paard ja laten knikken of nee laten schudden zijn vooral in vrijheidsdressuur-shows onmisbaar. Hiermee kan je immers 'gesprekken' voeren met je paard. Vrijheidsdressuur is echter gebaseerd op samenwerking, op plezier, en niet op dwang of 'moeten'. Hoe leer je een paard dan deze oefeningen aan?

Vrijheidsdressuur

Er zijn twee belangrijke principes binnen de vrijheidsdressuur: je dwingt het paard nergens toe, en tijdens de training beloon je het paard zodra het iets goed doet. Het eerste vormt de basis van de oefeningen en komt terug in het woord: Vrijheid. Het belonen is belangrijk om je paard de oefening correct aan te leren. Hiervoor gebruik je bij voorkeur een clicker, maar ook je stem kan als signaal werken. Als beloning zijn snoepjes een optie, maar ook een aai of knuffel, even samen spelen, of zelfs gewoon eventjes rust. Kies iets wat jouw paard prettig vindt en wat hem of haar zal motiveren.

Wat is de oefening?

De oefeningen zeggen het zelf eigenlijk al: je leert je paard om te knikken, danwel het hoofd te schudden.

Benodigdheden

  • Clicker
  • Snoepjes
  • Zweepje

Hoe ga je te werk?

Nee-schudden is een simpele oefening om aan te leren. Het gemakkelijkst is het om met een zweepje of met je hand zachtjes te kriebelen aan de binnenkant van het oor. Dit is erg gevoelig en veel paarden reageren hier (uiteindelijk) op door met het hoofd te schudden. Zeg het signaalwoord "Nee" of "Schud", clicker, en beloon. Zo simpel is het! Let wel op: aai het paard tussendoor regelmatig op het rond het oor. Je wil natuurlijk wel je paard normaal kunnen blijven aanraken. Zodra het paard de oefening snapt leer je hem dan ook te reageren op alleen het signaalwoord, of op een ander gebaar.

Ja knikken is iets lastiger, maar ook niet moeilijk. Het beste werkt het vaak om iets lekkers in je hand te nemen en dat omhoog en omlaag te bewegen. Zodra het paard zijn hoofd een beetje mee beweegt, clicker je. Vanaf daar kan je dan uitbouwen tot je paard echt ja knikt. Hiervoor moet je paard natuurlijk wel getraind zijn dat hij iets lekkers niet zomaar uit je handen mag pakken!

Variaties

Op beide oefeningen zijn geen variaties. Echter bieden ze wel talloze mogelijkheden in shows: je kunt nu net doen of je paard antwoord geeft als je hem iets vraagt!

Lees verder

© 2011 - 2017 Danibanani, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vrijheidsdressuur: Om te beginnenVrijheidsdressuur. Een nieuwe hype in de paardenwereld. Maar wat houdt het nu precies in en hoe begin je?
VrijheidsdressuurWaarschijnlijk verreweg het bekendste voorbeeld van vrijheidsdressuur is het circus. Iedereen kent toch wel de paarden d…
Vrijheidsdressuur: TargettenVrijheidsdressuur: TargettenVrijheidsdressuur is inmiddels een redelijk bekende term binnen de paardenwereld. En iedereen die wel eens in een circus…
Vrijheidsdressuur: Kusje gevenMet vrijheidsdressuur is het mogelijk je paard allerlei kunstjes aan te leren. Eén van die kunstjes is het geven van een…
Vrijheidsdressuur: Op het blokEen paard op een blok laten staan is geen lastige oefening, al kan hij wat geduld vragen. Het is wel een mooie oefening,…

Reageer op het artikel "Vrijheidsdressuur: Ja knikken en Nee schudden"

Infoteur: Danibanani
Gepubliceerd: 17-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!