InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Vrijheidsdressuur: Briezen/Hinniken

Vrijheidsdressuur: Briezen/Hinniken

Iedereen heeft wel eens een paard horen briezen of hinniken. In films worden deze geluiden veelvuldig gebruikt, maar ook in het echt zal menig dorpsbewoner de klanken van een paard regelmatig horen. Het is echter ook mogelijk een paard dit op commando te laten doen. De hiervoor gebruikte methode is vrijheidsdressuur.

Vrijheidsdressuur

Er zijn twee belangrijke principes binnen de vrijheidsdressuur: je dwingt het paard nergens toe, en tijdens de training beloon je het paard zodra het iets goed doet. Het eerste vormt de basis van de oefeningen en komt terug in het woord: Vrijheid. Het belonen is belangrijk om je paard de oefening correct aan te leren. Hiervoor gebruik je bij voorkeur een clicker, maar ook je stem kan als signaal werken. Als beloning zijn snoepjes een optie, maar ook een aai of knuffel, even samen spelen, of zelfs gewoon eventjes rust. Kies iets wat jouw paard prettig vindt en wat hem of haar zal motiveren.

Wat is de oefening?

Het paard briest of hinnikt op jouw teken.

Benodigdheden

  • Clicker
  • Snoepjes (bijvoorbeeld wortel, appel, brokjes)
  • Eventueel geluidsopname van hinnikende paarden

Hoe ga je te werk?

Deze oefeningen kunnen heel erg gemakkelijk zijn, of heel erg moeilijk. Dat komt omdat je hierbij erg afhankelijk bent van de geluiden die je paard uit zichzelf maakt. En net als bij mensen 'praat' het ene paard nu eenmaal veel meer dan het andere.

Briezen

Briezen doet een paard op verschillende momenten. Het kan een teken zijn van ontspanning, vooral als ze kort ervoor actief zijn geweest. Dit kan ook tijdens het trainen gebeuren na een lastige oefening. Het kan echter ook een reactie zijn op stofjes in de neus. Zodra je paard briest, reageer je overdreven blij en clicker je (waarna natuurlijk de beloning volgt). Doe dit elke keer, en hopelijk krijgt je paard snel door dat jij dat briezen wel erg leuk vindt. Als hij het vaker gaat doen kan je een signaalwoord zoals 'Bries" eraan koppelen.

Je kan natuurlijk ook pech hebben met een paard wat eigenlijk nooit uit zichzelf briest. In dat geval is het helaas erg lastig deze oefening aan te leren.

Hinniken

Bij het hinniken volg je grotendeels dezelfde stappen, maar deze oefening is iets gemakkelijker omdat een paard sneller kan laten hinniken. Een paard gebruikt het hinniken eigenlijk altijd als communicatievorm. Dit betekent dat hij vooral zal hinniken als er andere paarden bij zijn. Het moment kan echter verschillen. Sommige paarden hinniken als ze uit de wei worden gehaald of er juist weer in mogen; anderen alleen als hun weidemaatje weg wordt gehaald of juist terugkomt. Soms hinniken ze naar onbekende paarden langs de weg, of als ze van het erf (en weg bij hun kudde) gaan. Wat je ook kan proberen is het afspelen van een geluidsopname van hinnikende paarden. Veel paarden reageren daarop. Probeer te achterhalen op welk moment jouw paard hinnikt, en probeer er dan bij te blijven. Als hij het dan doet kan je clickeren en belonen. Ook hier is het belangrijk dat je erg enthousiast reageert zodat je paard uit zichzelf zal gaan hinniken, ook zonder andere paarden in de buurt. Introduceer snel het signaalwoord, bijvoorbeeld "Hinnik".

Onthoud dat het ene paard veel meer geluid maakt dan het andere. Heb jij toevallig een 'stil' paard, dan zullen deze oefeningen misschien niet voor hem zijn weggelegd.

Variaties

Deze oefening biedt weinig mogelijkheid tot variatie, tenzij je twee of meer getrainde paarden hebt. In dat geval kan je ze een 'gesprekje' laten voeren, wat publiek ongetwijfeld kan waarderen!
© 2011 - 2017 Danibanani, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vrijheidsdressuur: Ja knikken en Nee schuddenEen paard ja laten knikken of nee laten schudden zijn vooral in vrijheidsdressuur-shows onmisbaar. Hiermee kan je immers…
Vrijheidsdressuur: Om te beginnenVrijheidsdressuur. Een nieuwe hype in de paardenwereld. Maar wat houdt het nu precies in en hoe begin je?
Vrijheidsdressuur: FlehmenVrijheidsdressuur: FlehmenFlehmen, het lachen van een paard. Dat is het natuurlijk niet, maar zo ziet het er wel uit. Het is een oefening van de v…
Vrijheidsdressuur: TargettenVrijheidsdressuur: TargettenVrijheidsdressuur is inmiddels een redelijk bekende term binnen de paardenwereld. En iedereen die wel eens in een circus…
VrijheidsdressuurWaarschijnlijk verreweg het bekendste voorbeeld van vrijheidsdressuur is het circus. Iedereen kent toch wel de paarden d…

Reageer op het artikel "Vrijheidsdressuur: Briezen/Hinniken"

Infoteur: Danibanani
Gepubliceerd: 23-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!