InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Vrijheidsdressuur: Targetten

Vrijheidsdressuur: Targetten

Vrijheidsdressuur: Targetten Vrijheidsdressuur is inmiddels een redelijk bekende term binnen de paardenwereld. En iedereen die wel eens in een circus is geweest kent het verschijnsel: paarden die spontaan draaien, die op een klein handgebaar gaan steigeren. Maar hoe leer je deze oefeningen aan? De allereerste basisoefening is het targetten.

Vrijheidsdressuur

Er zijn twee belangrijke principes binnen de vrijheidsdressuur: je dwingt het paard nergens toe, en tijdens de training beloon je het paard zodra het iets goed doet. Het eerste vormt de basis van de oefeningen en komt terug in het woord: Vrijheid. Het belonen is belangrijk om je paard de oefening correct aan te leren. Hiervoor gebruik je bij voorkeur een clicker, maar ook je stem kan als signaal werken. Als beloning zijn snoepjes een optie, maar ook een aai of knuffel, even samen spelen, of zelfs gewoon eventjes rust. Kies iets wat jouw paard prettig vindt en wat hem of haar zal motiveren.

Wat is de oefening?

Targetten is niets meer of minder dan het paard iets met de neus laten aanraken. Dit kan van alles zijn: een pion, je hand, het hek, een skippybal, een wortel..verzin het maar.

Benodigdheden

In het algemeen geldt dat het altijd handig is om een halster en halstertouw bij de hand te hebben, evenals een zweepje. Dit niet om het paard te straffen, enkel om aanwijzingen te geven! In principe heb je voor deze oefening verder niets nodig. De volgende spullen zijn wel handig:
  • Clicker
  • Snoepjes (bijvoorbeeld wortel, appel, brokjes)
  • Pion of iets vergelijkbaars

Hoe ga je te werk?

Zet de pion in de buurt van je paard. Doe zelf net of het heel leuk is: kijk er enthousiast naar, wijs er eens op. Het is handig om hier alvast het signaalwoord te gebruiken, zeg bijvoorbeeld "Pion" of "Touch". Vaak zal een paard hier zelf ook nieuwsgierig door worden en waarschijnlijk zijn neus richting de pion bewegen. Mocht dit lang duren, clicker dan al bij de eerste beweging richting de pion om je paard te laten merken dat hij op de goede weg zit. Anders kan je met je stem goedkeurend reageren ("goedzo, dat is braaf!"). Op het moment dat het paard met zijn neus de pion raakt clicker je (of gebruik je een ander beloningssignaal) en volgt de beloning. Als dit echt niet lukt kan je de eerste paar keer de pion oppakken en zachtjes tegen de neus van je paard aanduwen en dan clickeren.

Variaties

Met deze oefening is eindeloos te variëren. Als eerste kan je de afstand tot de pion vergroten, en hiermee alvast een begin maken voor het apporteren. En door de pion bijvoorbeeld onder de benen van het paard te zetten, train je al voor de buiging en het compliment. Je kan het targetten natuurlijk gebruiken op allerlei andere voorwerpen. Je kan het paard hiermee ook leren je hand te targetten, en dit is gemakkelijk voor veel andere oefeningen. Maar ook als je paard iets eng vindt is deze oefening erg geschikt; hij weet dat je hem niks engs aan laat raken én dat er een beloning volgt, en dat kan je paard motiveren over zijn angst heen te stappen.

Lees verder

© 2011 - 2017 Danibanani, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vrijheidsdressuur: Om te beginnenVrijheidsdressuur. Een nieuwe hype in de paardenwereld. Maar wat houdt het nu precies in en hoe begin je?
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vrijheidsdressuur: Targetten"

Reactie

Chef & Fons Xx, 21-11-2013 14:39 #1
Ik wil vrijheidsdressuur spullen kopen, maar ik weet niet waar?

Infoteur: Danibanani
Gepubliceerd: 17-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!