InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Roodneusgarnalen in het aquarium

Roodneusgarnalen in het aquarium

De Roodneusgarnaal is een zeer apart beestje om te zien, ook is hij in tegenstelling tot veel andere kleine garnalen, absoluut niet schuw maar juist zeer assertief. Samen met zijn drukke gedrag is het daarom een mooie aanvulling in het aquarium.

De Roodneusgarnaal

De Roodneusgarnaal is ook bekend onder zijn Latijnse naam: Caridina gracilirostris. Ook wordt hij wel Muggengarnaal of Neushoorngarnaal genoemd. Roodneusgarnalen zijn doorzichtig en hebben een streep op hun rug. Deze garnalen zien er nogal lachwekkend uit: ze hebben een bochel, en een zeer lange, puntige rode neus. Ook de uitpuilende ogen werken niet mee aan een serieus uiterlijk. Om het allemaal nog vreemder te maken, zwemmen ze met hun neus naar beneden. Dankzij dit uiterlijk, en hun drukke en aparte gedrag zijn het zeer geliefde aquariumbewoners. Roodneusgarnalen komen oorspronkelijk uit Azië, met name uit India. Ze komen hier voor in rivieren. Roodneusgarnalen worden ongeveer 4 centimeter groot, de mannetjes blijven iets kleiner dan de vrouwtjes.

Verzorging

Houdt Roodneusgarnalen liever niet met andere garnalen, ze zijn vrij assertief, waardoor andere garnalen zeer schuw zullen worden. Het spreekt voor zich dat je ze ook niet met grote vissen houdt, omdat die ze op zullen eten. Roodneusgarnalen hebben geen groot aquarium nodig, in principe is 20 liter voldoende. Een aquarium met een inhoud van 40 liter zullen ze echter meer op prijs stellen. Houdt Roodneusgarnalen in een school van minimaal 10 stuks.

Waterwaardes

  • Temperatuur: 18 tot 28 graden (24 a 25 graden is optimaal)
  • PH: 7 tot 8
  • Middelhard water wordt op prijs gesteld.

De No2-waarde en de koperwaarde (Cu) moeten absoluut laag zijn, zorg voor een regelmatige waterverversing. Roodneusgarnalen kunnen ook leven in brak water.

Inrichting en Beplanting

Zorg voor een dicht beplant aquarium, waar ook wat mos aanwezig is. Ook een stuk kienhout wordt zeer op prijs gesteld, hier zitten ook voedingsstoffen in. Een beetje stroming wordt op prijs gesteld, hoewel je geen sterke filter nodig hebt. Het zijn geen grote vervuilers.

Voeding

Roodneusgarnalen zijn, net als andere garnalen, echte alleseters. Ze hebben echter wel een voorkeur voor plantaardig voedsel. Ze zijn daarom ook uitstekende algeneters. Een nadeel van deze herbivoor is dat hij ook graag planten lust. Zelfs planten die door de meeste vissen als 'vies' wordt beschouwd, zullen je Roodneusgarnalen soms eten. Naast deze plantaardige voeding eten ze ook voedselresten zoals voedseltabletten, vlokvoer en diepvriesvoer.

Voortplanting

Na ongeveer 3 maanden zijn Roodneusgarnalen geslachtsrijp. Ondanks dat je de vrouwtjes regelmatig met eieren ziet lopen, is het zeer lastig om Roodneusgarnalen te kweken. De jonge garnaaltjes komen namelijk ter wereld als larven. Om op te groeien tot garnaal moeten ze eerst dit stadium doormaken, dat plaatsvindt in brak water (half zoet, half zout). Aangezien een aquarium zoet water bevat, is het zeer lastig om jonge Roodneusgarnalen op te kweken.

Bij het houden van meerdere soorten garnalen ontstaat er Kruisingsgevaar

Er zijn ook diverse andere garnalen die makkelijk te kweken en makkelijk te houden zijn, bijvoorbeeld de Vuurgarnaal of de Crystal Red garnaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Japonicagarnalen in het aquariumDe populariteit van het houden van garnalen in het aquarium neemt snel toe. En terecht. Garnalen zijn leuke beestjes, en…
Hommelgarnalen in het aquariumDe Hommelgarnaal is een van de vele garnalensoorten die makkelijk te houden zijn in een aquarium. Hommelgarnalen worden…
Ninjagarnalen in het aquariumDe Ninjagarnaal heeft een nogal gevaarlijke naam die hij echter geen eer aan doet. Ninjagarnalen zijn zeer vriendelijke…
Regenbooggarnalen in het aquariumDe Regenbooggarnaal is een van de vele garnalensoorten die de laatste jaren erg populair zijn in de aquariumwereld. Geen…
Glasgarnalen in het aquariumDe naam zegt het al: de Glasgarnaal is een doorzichtige garnaal. De Glasgarnaal is een zeer geschikte aquariumbewoner da…

Reageer op het artikel "Roodneusgarnalen in het aquarium"

Reactie

Rick, 15-02-2012 16:23 #1
Hallo,
ik heb wel eens rode neushoorngarnalen gehad maar na 3 weken gingen ze alweer dood dus mijn vraag is waar zou dat aan kunnen liggen? Reactie infoteur, 28-02-2012
Hallo Rick, dat kan diverse oorzaken hebben gehad. Wellicht waren je waterwaardes niet goed of is er een ziekte uitgebroken.

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 05-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Garnalen
Reacties: 1
Schrijf mee!