InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Hommelgarnalen in het aquarium

Hommelgarnalen in het aquarium

De Hommelgarnaal is een van de vele garnalensoorten die makkelijk te houden zijn in een aquarium. Hommelgarnalen worden vaak verward met Bijengarnalen, zelfs de Nederlandse naam van deze garnalen is bijna hetzelfde.

De Hommelgarnaal

De Hommelgarnaal is ook bekend onder zijn Latijnse naam: Caridina cf Breviata. Hij wordt vaak verwisseld met de Bijengarnaal (Caridina Serrata var Bee)

De Hommelgarnaal herken je aan zijn donkere kop. Het lijf is lichtbruin van kleur met donkere banden. Ze kunnen echter ook zwarte of witte banden hebben. Worden de banden rood van kleur, haal de betreffende garnaal dan direct uit het aquarium. Dit is namelijk een teken van ziekte en de garnaal zal snel sterven.

  • Herkomst: Zuid-Oost Azië, met name uit China en Taiwan, in beken met stromend water.
  • Lengte: 3 centimeter. Mannetjes blijven gewoonlijk wat kleiner, zo'n 2,5 centimeter.
  • Leeftijd: Tot 1,5 jaar

Verzorging

Hommelgarnalen leven in de natuur in grote scholen bij elkaar, houdt daarom minimaal 10 exemplaren in een aquarium. Deze garnalen hebben geen groot aquarium nodig, 40 liter is ruim voldoende. Houdt ze het liefst in een speciaalaquarium zonder andere garnalen of vissen. Eventueel kunnen ze wel in een gezelschapaquarium met kleine, vreedzame vissen.

Waterwaardes

  • Temperatuur: 15 tot 28 graden. (een warmere temperatuur is wel beter voor de garnalen, 22 tot 25 graden is optimaal)
  • PH: 6 tot 8 (rond 7 is ideaal)

Verder zijn de waterwaardes niet erg van belang. Stoffen waar garnalen echter wel erg gevoelig voor zijn, zijn nitriet en koper. Ververs daarom regelmatig wat water en hevel hierbij tevens de bodem af.

Inrichting en Beplanting

Zorg voor een redelijk dichte beplanting, met veel mos waar de jongen in kunnen schuilen. Gebruik zoveel mogelijk laagblijvende planten, want Hommelgarnalen hebben veel vrije zwemruimte nodig. Het beste gebruik je frisgroene planten, hier komen je garnalen mooi op uit. Drijfplanten zijn ook van belang om de garnalen zich op hun gemak te laten voelen. Ook een stuk kienhout wordt op prijs gesteld.

Voeding

Op het menu staan:
  • algen
  • voedertabletten (snelzinkend)
  • voedergranulaat
  • vis (dode vissen of gekookte vis bijv. panga)
  • vlokvoer (moet wel redelijk snel zinken)
  • diepvriesvoer
  • restjes van andere vissen
  • hun eigen schilden
  • gekookte of geblancheerde groenten

De Hommelgarnaal is, net als andere garnalensoorten, dus een echte alleseter. Houdt er wel rekening mee dat het menu vooral bestaat uit plantaardige voeding. Het spreekt voor zich dat je wel zorgt voor voldoende afwisseling.

Voortplanting

Na drie tot vier maanden is de Hommelgarnaal volwassen en dus geslachtsrijp. De draagtijd bedraagt ongeveer vier weken, maar dat kan ook iets korter of langer zijn. Over het algemeen is de Hommelgarnaal wel makkelijk te kweken, maar er zijn veel andere garnalen die veel makkelijker te kweken zijn. Vaak duurt het een tijdje tot de garnalen zich op hun gemak voelen in het aquarium, maar daarna lukt de kweek meestal wel. Door elke week 1/3 van het water te verversen kun je de kweek stimuleren. Ook een zeer dichte beplanting is erg belangrijk. Als je garnalen zich goed voelen, kun je elke twee maanden jongen verwachten. Er worden rond de 20 jongen geboren, die meteen al gestreept zijn. De jongen voeden zich met micro-organismen en hoef je dus niet bij te voeren.

Hommelgarnalen kunnen zich kruisen met andere garnalen, dit gebeurt echter niet altijd. Met name met de Bijengarnaal, Crystal Red en de Tijgergarnaal bestaat dit gevaar. Bekijk het Kruisschema voor een compleet overzicht.

Mocht je graag jonkies willen en heb je nog maar weinig ervaring met kweken, dan kun je wellicht beter een andere garnalensoort kiezen, bijvoorbeeld de Vuurgarnaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ninjagarnalen in het aquariumDe Ninjagarnaal heeft een nogal gevaarlijke naam die hij echter geen eer aan doet. Ninjagarnalen zijn zeer vriendelijke…
Bijengarnalen in het aquariumBijengarnalen zijn dankzij hun kleuren opvallende blikvangers in het aquarium. Net als andere garnalen zijn ze makkelijk…
Japonicagarnalen in het aquariumDe populariteit van het houden van garnalen in het aquarium neemt snel toe. En terecht. Garnalen zijn leuke beestjes, en…
White Pearl-garnalen in het aquariumDe White Pearl is een echte blikvanger in het aquarium. Door zijn helwitte kleur valt hij goed op. Daarnaast zijn deze g…
Regenbooggarnalen in het aquariumDe Regenbooggarnaal is een van de vele garnalensoorten die de laatste jaren erg populair zijn in de aquariumwereld. Geen…

Reageer op het artikel "Hommelgarnalen in het aquarium"

Reactie

Joppie, 23-10-2012 13:25 #1
Mag er een appelslak bij de garnalen in. Reactie infoteur, 05-11-2012
Hallo Joppie, dat zou ik niet doen! Appelslakken zijn echte alleseters dus als ze een garnaal te pakken kunnen krijgen zullen ze dat zeker niet laten!

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 05-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Garnalen
Reacties: 1
Schrijf mee!