InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Regenbooggarnalen in het aquarium

Regenbooggarnalen in het aquarium

De Regenbooggarnaal is een van de vele garnalensoorten die de laatste jaren erg populair zijn in de aquariumwereld. Geen wonder: deze garnalen eten alles, zelfs draadalg, zijn mooi om te zien en planten zich ook nog eens makkelijk voort.

De Regenbooggarnaal

Er zijn tweee soorten Regenbooggarnalen, deze zijn bekend onder de Latijnse namen:
Neocaridina sp. tiwarii
Caridina sp. babaulti

De tiwarii is de meest bekende en wordt ook het meest verkocht. De babaulti is echter de originele Regenbooggarnaal, deze soort blijft iets kleiner dan de tiwarii variant. De regenbooggarnaal wordt tussen de 2,5 en 5 centimeter lang (meestal zo'n 3 tot 3,5 centimeter.) De mannetjes blijven meestal iets kleiner. De garnalen komen in verschillende kleurstellingen voor, maar de meest voorkomende kleuren zijn groen, bruin en rood. Zwart, grijs, blauw, oranje en geel komen echter ook voor. De garnalen hebben een streep over hun rug lopen. Deze garnalen kunnen vrij oud worden, wel een paar jaar oud. Houdt ze het liefst met zo veel mogelijk exemplaren, het minimum aantal is 10.

Oorspronkelijk komt de Regenbooggarnaal uit Indië en worden daarom ook wel eens Indische Dwerggarnaal genoemd. Houdt Regenbooggarnalen niet met Vuurgarnalen en Bijengarnalen in verband met kruisingsgevaar. Dit levert je zwak, soms zelfs onvruchtbaar nageslacht op. Regenbooggarnalen worden ook vaak gebruikt in diverse gerechten. Deze Regenbooggarnaal is echter een andere soort dan degene die we in het aquarium houden.

Verzorging

Waterwaardes

  • Temperatuur: 18 tot 28 graden
  • PH: 6 tot 7
  • KH: 3 tot 15
  • GH: 3 tot 10

Zoals je ziet kunnen Regenbooggarnalen zeer uiteenlopende waterwaardes aan. Zorg wel altijd voor een lage nitraat, nitriet en koper (Cu) waarde, hier kunnen garnalen niet tegen.

Inrichting en Beplanting

De inrichting is van weinig belang. Net als bij alle andere garnalen is een pluk mos zeer waardevol. Geschikte soorten zijn Javamos, X-mass moss of mosbollen. Drijfplantjes zijn ook heel geschikt voor een aquarium met garnalen, ze zullen zich dan veiliger voelen. Gebruik verder zuurstofrijke planten (cabomba bijvoorbeeld) en een stuk kienhout.

Voeding

Regenbooggarnalen zijn, net als andere garnalen, echte alleseters. Overblijfselen van andere vissen, algen, droogvoer, voedertabletten, gekookte of geblancheerde groenten, ze eten het allemaal. Ook schijnen ze heel goed (groene) draadalg goed te eten, in tegenstelling tot veel andere algetende garnalen en vissen.

Voortplanting

De voortplanting is vrij eenvoudig, maar gaat niet zo snel als bij sommige andere garnalen. De beste temperatuur om te kweken is 25 graden. De draagtijd bedraagt ongeveer twee weken. De jongen groeien erg langzaam. Bij hun geboorte zijn de jongen piepklein, maar ze zien er al precies zo uit als hun ouders. Je hoeft de jongen niet speciaal bij te voeren, ze zullen zich voeden met micro-organismen, later eten ze met de pot mee.

Er zijn ook diverse andere garnalen die makkelijk te kweken en makkelijk te houden zijn, bijvoorbeeld de Vuurgarnaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Regenbooggarnalen in het aquarium"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 05-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Garnalen
Schrijf mee!