InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Glasgarnalen in het aquarium

Glasgarnalen in het aquarium

De naam zegt het al: de Glasgarnaal is een doorzichtige garnaal. De Glasgarnaal is een zeer geschikte aquariumbewoner dankzij zijn vriendelijke karakter.

De Glasgarnaal

De Glasgarnaal is ook bekend onder zijn Latijnse naam: Macrobrachium lanchesteri Synoniemen zijn: Cryphiops lanchesteri en Palaemon lanchesteri. Het moge duidelijk zijn dat de naam Glasgarnaal is gebaseerd op het doorzichtige lichaam van deze garnaal. Op dit doorzichtige lijf hebben ze echter prachtig donkergekleurde strepen (tegen zwart aan) die van deze garnaal een echte blikvanger in het aquarium maken.

Oorspronkelijk komt de Glasgarnaal uit Azië. Glasgarnalen worden tot wel vijf jaar oud, een flinke leeftijd voor een garnaal. Ze worden ongeveer 10 centimeter groot, de vrouwtjes blijven iets kleiner. In winkels worden er zeer uiteenlopende garnalen verkocht onder de naam Glasgarnaal. Hieronder vallen bijvoorbeeld de Caridina Japonica (Japonica-garnaal) en de Macrobrachium lar.

Verzorging

Houdt de Glasgarnaal niet met kleinere vissen. Met zijn scharen kan hij kleine visjes te pakken krijgen. Overigens zal dit niet snel gebeuren, maar een verzwakt en langzaam visje zal hij wel te pakken krijgen. Ook kleinere garnalen zijn niet veilig. Je kunt Glasgarnalen wel houden met iets grotere vissen, maar ook weer niet met te grote, want die zullen je garnalen weer opeten.

Houdt Glasgarnalen het liefst in een schooltje. Ze kunnen wel solitair gehouden worden, maar een stuk of 3 is leuker, voor de aquariaan en voor de garnalen. Een groot aquarium is niet nodig, een Aqua40 voldoet prima. Hierin kun je ongeveer 8 Glasgarnalen kwijt.

Waterwaardes

  • Temperatuur: 18 tot 30 graden (ongeveer 25 graden is optimaal)
  • PH: 6 tot 7,5

Het is belangrijk dat de waterwaardes redelijk constant zijn, Glasgarnalen kunnen niet goed tegen schommelende waterwaardes. Ook een lage nitriet, nitraat en koperwaarde is belangrijk.

Inrichting en Beplanting

Zorg voor een vrij dichte beplanting met onder andere Javamos. Ook fijnbladige planten worden op prijs gesteld. Daarnaast stellen ze een stuk kienhout en wat andere schuilplaatsen zeer op prijs.

Voeding

Glasgarnalen zijn echte alleseters: droogvoer, allerhande visvoer, levend voer, diepvriesvoer en groentes worden goed gegeten. Kook of blancheer groenten altijd voordat je ze geeft.

Voortplanting

Deze soort is zeer lastig na te kweken. Ondanks dat je het vrouwtje eieren ziet dragen, zul je geen jonge garnaaltjes ontdekken. Deze garnalen planten zich namelijk voort in zoetwater, maar de jonkies (deze worden als larven geboren en groeien pas daarna door tot echte garnalen) moeten opgroeien in brakwater (half zoet, half zout). Je zou de volwassen garnalen kunnen uitvangen en aan het aquariumwater wat zeezout toevoegen. Zorg er ook voor dat het licht constant brandt. Op deze manier heb je kans dat je wat Glasgarnaaltjes groot kunt brengen.

Als je meerdere garnaalsoorten samen wilt houden, is het belangrijk om te controleren of ze zullen kruisen.

Er zijn ook diverse andere garnalen die wel makkelijk te kweken en makkelijk te houden zijn, bijvoorbeeld de Vuurgarnaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kameleongarnalen in het aquariumDe Kameleongarnaal is vrij onbekend in Nederland. Hij is lastig na te kweken, en qua uiterlijk zijn er wel mooiere garna…
Chocogarnalen in het aquariumChocogarnalen horen tot de minder bekende soorten garnalen die in het aquarium gehouden kunnen worden. Dit waarschijnlij…
Goudruggarnalen in het aquariumOver Goudruggarnalen bestaat nogal wat commotie: krijgen ze die gouden kleur nou door een parasiet of niet? Of dat nou w…
Japonicagarnalen in het aquariumDe populariteit van het houden van garnalen in het aquarium neemt snel toe. En terecht. Garnalen zijn leuke beestjes, en…
White Pearl-garnalen in het aquariumDe White Pearl is een echte blikvanger in het aquarium. Door zijn helwitte kleur valt hij goed op. Daarnaast zijn deze g…

Reageer op het artikel "Glasgarnalen in het aquarium"

Reacties

Marvin Pieterse, 27-07-2017 19:22 #16
Ik heb al een tijdje glas garnalen van 8 tot 9 cm lang en nog nooit gezien dat ze mijn andere kleinere garnalen opeten. Dus ik denk dat ze ook met crystal reds en bleu dreams samen kunnen.

Benja, 02-04-2014 14:38 #15
Mijn vraag is, gaan vuurgarnalen samen met glasgarnalen? Reactie infoteur, 03-04-2014
Ja dat kan!

Emil Idema, 01-06-2013 13:26 #14
Ik heb uw advies opgevolgd en mijn garnaal in een apart bakje gedaan. Ze zit er nu al een tijdje in en ze heeft nu heel weinig eitjes over. De eitjes zijn ook niet meer zwart maar beige geworden. Kan het zijn dat ze haar eitjes opeet? Reactie infoteur, 18-06-2013
Bij mijn weten eten garnalen hun eitjes niet op. Wel komen de garnaaltjes levend ter wereld, niet als eitjes. Dus wellicht zijn er al een paar uitgekomen? Babygarnalen zijn soms amper te zien!

Emil Idema, 22-05-2013 10:42 #13
Mijn glasgarnaal draagt nu eitjes en ik vroeg me af of de garnaal zelf wel in brak water kan. En kan je brak water maken met keukenzout bij water uit de kraan doen? Of moet je echt zeezout kopen uit de dierenwinkel. Reactie infoteur, 23-05-2013
Hoi Emil, wellicht kun je het eerst in gewoon zoetwater proberen? Ik zou de garnalen niet in brakwater zetten. Je zou eventueel een kweekbak kunnen nemen en hier de volwassen garnalen uithalen na de bevalling. Dit water kun je dan brak maken met zeezout. Veel succes!

Patrik, 25-03-2012 16:32 #12
Ik heb een tijdje terug 10 glasgarnaaltjes gekocht en in men 350L aquarium gezet de garnaaltjes worden niet groter dan +- 2cm.
nu een half jaar verder heb ik al zeker 50 garnalen uit de bak gehaald om weg te geven en ik vermoed dat er zeker nog eens zoveel leven in het aquarium.
geen idee welke variant het is maar die beestjes kweken als zot in gewoon water
ph +-7 kh 4 gh 8 a 9 Reactie infoteur, 26-03-2012
Hoi Patrik, interessant zeg! Mocht je er nog achter komen welke glasgarnaal variant dit is dan hoor ik het graag!

Remco Tensen, 02-01-2011 15:48 #11
De glasgarnaal die bekend staat als macrobrachium lanchesteri is een steurgarnaal uit zuidoost Azië. Daar wordt hij onder andere regelmatig rauw en levend gegeten in een soep. De mannen worden zo'n 8 tot 10 centimeter, zij zijn sterke garnalen en zeer goede zwemmers en zij zullen dan ook actief op gezonde en snelle vissen gaan jagen. Hun eetlust is daarnaast zeer groot: een bak met een tiental gezonde volwassen vrouwtjesguppen hebben twee volwassen mannen met scharen binnen een drietal weken geheel leeg gegeten, zelfs wanneer je de garnaal regelmatig ander voedsel aanbied. Bij bodembewoners en vissen met sluiervinnen worden vaak vinnen aangevreten. Ook slakken zonder afsluitdeksel zijn niet veilig.

Deze soort kweek je door lange lichturen aan te bieden. Maar het hoeft niet 48 uur verlicht te zijn, al maakt dat de kans op overleven wel groter. De soort heeft het licht niet nodig omdat zij anders verdrinkt, maar omdat de soort, anders dan de andere garnalen die hier genoemd worden, een nimfenstadium kent. De nimfen van de soort zwemmen naar het licht toe. Wanneer zij langdurig van licht verstoten zouden zijn, sterven zij. Dat komt omdat nimfen groeien met behulp van fotosynthese. De voorplanting kan bij deze soort zowel in zoet-, als in brakwater aquariums voorkomen. Geen enkel aquarium zal deze garnaal uit zichzelf kunnen laten voorplanten, zonder de jongen zeer fijn en specifiek voedsel aan te bieden. Een speciaalaquarium is voor deze soort dan ook sterk aan te raden.

Het artikel omtrent de voeding en kweek van 'de glasgarnaal' slaat voornamelijk op de glasgarnaal die wij kennen als 'japonica'. Japonica is eigenlijk geen officiële benaming voor een garnalensoort. Daarover bestaan veel misverstanden in Nederland. Japonica staat voor "haar leefgebied valt binnen Japan". Vandaar dat de naam is veranderd naar 'multidentata', oftewel "haar leefgebied bestrijkt naast Japan ook andere delen van Azië". Zeer veel garnalensoorten zijn echter alleen gevonden in de geïsoleerde leefgebieden van Japan, en tot zij ergens anders ook gevonden worden dragen zij gewoon nog de noemer 'japonica' naast de naam. Veel van deze soorten kennen inderdaad een specifieke kweek, door het uitzonderlijke milieu van sterk wisselende waterwaardes waar zij in voorkomen. De soort die wij verkopen als japonica is in Nederland tot noch toe niet groot te brengen in gevangenschap. Zij wordt met pijn en moeite een week of 3 en sterft dan alsnog.

De naam 'natania' die in groothandels vaak wordt gegeven aan garnalen en die je in de winkels vaak terugziet op de labels, slaat niet op de daadwerkelijke naam van het dier, maar op de diersoort classificatie. Zowel de term 'glasgarnaal' als 'steurgarnaal' als ook 'japonica' beslaan dus meerdere specifieke garnalensoorten. Ga niet blind af op wat een verkoper je verteld. Dit soort grote en doorzichtige glasgarnalen zijn meestal wildvang. Er wordt regelmatig een rovende soort garnaal aangetroffen tussen de vreedzame soorten. Let daar dus goed op wanneer je ze aanschaft en zorg dat je de 'glasgarnalen' mag terugbrengen wanneer zij uitgroeien tot een rovende soort garnaal, terwijl zij als vreedzame soort werden aangeprezen.

Tanja van Zelderen, 25-04-2010 16:14 #10
Ik heb een driehoeksbak van 350 ltr, daar heb ik 3 jaar geleden een groepje (5) glasgarnalen in gezet. Heel lang heb ik ze (af en toe 1) niet gezien, dacht eigenlijk dat ze dood waren. Nu beetje nieuwe vissen erin aan het doen, waaronder vuurgarnalen en tot mijn grote verbazing zie ik ze net alle 5. Echt al wel een jaar niet gezien, alleen de hele grote (5 cm) en de anderen hebben een kleiner formaat, maar zeker een cm of 2-3. Heel gek eigenlijk dat je ze zo'n tijd niet ziet en dan ineens 5.

Kunnen glasgarnalen eigenlijk wel samen met vuurgarnalen? Verder zitten er wat botia's, platy's en zwaarddragers en van die platte schoonmakers in.

Edith van der Horst, 16-04-2010 08:19 #9
Goeiemorgen, als aquariumbeginner ben ik alle info aan het verzamelen die er maar is. Mijn vraag hier gaat over "glasgarnalen" Volgens de zaak die me de diertjes verkoopt gaat het om een kleine soort die ook klein blijft, in alle warmaquaria kan leven en geen andere dieren op eet. Is dit allemaal waar.? en… Over wat ze eten bestaat een ruime opvatting bij deskundigen; eten ze algen? kan ik ze gebruiken om algen en plantenresten op te eten.en hebben ze nog meer nodig?

gr edith Reactie infoteur, 16-04-2010
Hoi Edith,

Dat is inderdaad allemaal waar. Let wel op je vissenbestand want garnalen passen niet bij alle vissoorten (geen grote en/of agressieve soorten).

Veel plezier met je garnalen!

Zjosque, 07-08-2009 22:50 #8
Ik weet dat t vreemd klinkt, maar ik heb 2 glasgarnalen die al meer als 20 jaar oud zijn. Al een paar keer meeverhuisd, allerlei soorten gezelschap gehad, en 'niet kapot te krijgen'. Ik vermoed dat t beiden vrouwtjes zijn. Ook hier is het voorgenoemde groen gezien, wat zich later verspreidde naar achteren, en vervolgens zag ik dat ze t zelf weer opat na het via de 'klepjes' uit de buik te halen. Zou ik er toch nog eens een nieuwe bijzetten, om het sterke ras in stand te houden? Reactie infoteur, 10-08-2009
20 jaar? Dat is wel heel bijzonder! Ja het lijkt me erg interessant om er een paar nieuwe bij te zetten, zulke genen mag je niet zomaar verloren laten gaan :-)

Thomas, 05-01-2009 16:03 #7
Geen idee. Ik ben pas begonnen en heb gewoon een filter, pomp, verarming en een bruissteentje. Hoe kan je de waterwaarde bepalen? Reactie infoteur, 06-01-2009
Dat doe je door middel van een testsetje (druppels of strips)

Thomas, 04-01-2009 14:15 #6
Mijn garnalen liggen allebij sinds gister allebij op de rug. Ik heb 3 Combi plantjes en 1 tropisch plantje. Ook heb ik een bruissteentje. Deze gaf veel zuurstof maar gister lagen bijde garnalen op hun kop. Nu heb ik meteen dat bruissteentje uitgedaan en heb afgew8. Je liggen nog steeds op de rug en bewegen af en toe. Wat is het probleem? Reactie infoteur, 04-01-2009
Hoi Thomas,

Wellicht slechte waterwaarden?

Lars, 26-08-2008 16:52 #5
De glasgarnaal die ik kwijt was, zat dus toch in de filter… :-p Nu is er 1 zwanger! Heel gek, eerst had zij groen spul tussen kop en lichaam. In de dierenwinkel wisten ze niet wat dat was. En nu heeft ze geen groen meer daar, maar tussen haar pootjes. Zwanger dus, echte eitjes. Nu maar hopen dat er wat gaat uitkomen. :-) Ik denk dat ik ook "de natuur haar gang maar laat gaan". Dat gedoe met brak water maken. We zien t wel. En als ze t niet overleven, :-( volgende keer beter…

Lars, 08-07-2008 22:38 #4
Hallo, ik heb sinds een paar dagen 2 glasgarnalen in een 60 cm bak. Nu ben ik er al eentje kwijt. Ik heb ook groene sumatranen en een koppel kersenbuikjes. Die eten de garnalen toch niet op? En ik heb een wat grotere algeneter. Daar hebben ze toch niets van te vrezen? Of kan ie er uit gekropen zijn? Ik heb alles afgezocht. Reactie infoteur, 11-07-2008
Hoi Lars,

Het zou inderdaad kunnen dat je vissen de garnalen opeten als de garnalen nog erg klein. Vooral van de sumatranen en kersenbuiken zou het zeker mogelijk zijn dat die je garnalen opeten.

Lalala, 06-07-2008 21:39 #3
Ehmmm ik weet niet hoor maar deze garnalen hebben helemaal geen scharen en laten alle vissen met rust… Reactie infoteur, 07-07-2008
Hallo,

"Scharen" is misschien een wat overdreven woord, maar vind ik zelf duidelijker dan "grijppootjes met vliezen ertussen" zoals het ook wel eens wordt omschreven. Ook schijnt het zo te zijn dat niet bij elke glasgarnaal deze scharen/grijppootjes even duidelijk te zien zijn.

Groeten, Funkyfish

Rob, 30-05-2008 13:51 #2
FF een opmerking wat bertreft de voortplanting van deze garnaal. Ik heb een 120 ltr bak en daar heb ik 3 glasgarnaaltjes ingezet bij een 10 tal soorten andere vissen(geen rovers) en wat waaiergarnalen 5 stuks. Ik laat alles gewoon zijn gang gaan en nu een jaartje verder heb ik er al een stuk of 10 glasgarnalen. Niks geen zout of brak water. Gewoon een hoop beshutting en de natuur zijn gang laten gaan. Reactie infoteur, 31-05-2008
Hallo Rob,

Altijd goed om te horen dat er geen vastomlijnde regels te zijn om te kweken!

Ron Slaats, 01-12-2007 18:00 #1
Ik wou wat vragen? Als de glasgarnaal verveldt is, moet je dan het vel opruimen? Groetjes, Ron Slaats Reactie infoteur, 02-12-2007
Hallo Ron,

Nee dat is niet nodig. Je garnalen eten deze vellen weer op, hier zitten namelijk belangrijke voedingsstoffen in. Lekker laten liggen dus!

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 05-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Garnalen
Reacties: 16
Schrijf mee!