InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Japonicagarnalen in het aquarium

Japonicagarnalen in het aquarium

De populariteit van het houden van garnalen in het aquarium neemt snel toe. En terecht. Garnalen zijn leuke beestjes, en het is weer eens wat anders dan een gewone vis. Daarnaast heb je geen groot aquarium nodig als je garnalen wilt gaan houden.Japonica garnalen zijn makkelijk te houden.

De Japonicagarnaal

De Japonicagarnaal heeft de Latijnse naam Caridina Multidentata. Een andere Latijnse naam die gebezigd wordt is Caridina Japonica, deze is echter niet juist maar komt nog wel vaak voor. De herkomst van deze garnaal is Zuid-China, ze komen daar voor in zoetwatermeren bij de kust. Het water is daar dan ook brak. Net als andere garnalen wordt de Japonicagarnaal niet oud, anderhalf jaar is wel het maximum. De garnalen worden zo'n vijf centimeter groot. Houdt Japonicagarnalen met minimaal tien exemplaren, hoe meer je er houdt, hoe beter. Het maximum aantal garnalen in een Aqua40 (24 liter inhoud) is honderd exemplaren. Wees dus niet bang voor overbevolking. Mocht je veel last hebben van algen in je aquarium, dan is deze garnaal een geschikte keus, het is namelijk een prima algeneter.

Houdt er wel rekening mee dat garnalen niet altijd goed te combineren zijn met vissen, zeker de grotere vissen (zoals veel cichlides) zijn niet geschikt, maar ook bijvoorbeeld sumatranen zijn niet geschikt. Het is daarom het beste om een speciaalaquarium in te richten voor de garnalen. Houdt ook nooit meerdere garnalensoorten bij elkaar in 1 bak, omdat ze zullen kruisen. Zeer zwakke garnaaltjes zijn het gevolg.

Verzorging

Waterwaardes

  • Temperatuur: 15 tot 32 graden.
  • PH: 6 tot 8,5

Inrichting en Beplanting

Japonicagarnalen stellen geen hoge eisen aan de inrichting van het aquarium. Zorg voor een minimale inhoud van dertig liter. De garnalen hebben geen speciale voorkeur wat planten betreft, maar het houden van mos is absoluut noodzakelijk, zeker als je in het aquarium ook andere vissen houdt. Javamos is hiervoor het meest geschikt, maar mosbollen voldoen ook. Gebruik daarnaast wat zuurstofplanten en enkele drijfplantjes om het licht wat te demmen.

Voeding

Japonicagarnalen zijn makkelijk eters. Enkele voorbeelden van voedsel dat geschikt is: algen, algtabletten, voedertabletten, snelzinkend vlokvoer, voedergranulaat, gekookte groentes, gedroogde eikenbladeren en gedroogde beukenbladeren. Er is overigens ook speciaal voeder voor garnalen in de handel, die voedingsstoffen bevat om het vervelproces goed te laten verlopen.

Voortplanting

Na drie of vier maanden zijn Japonicagarnalen geslachtsrijp en volwassen. Het vrouwtje draagt tot wel duizend eitjes.
De draagtijd is vier weken. Houdt er wel rekening mee dat het kweken van Japonicagarnalen in het aquarium zeer lastig is. Deze garnalen hebben namelijk brakwater (dus half zoet, half zout) nodig om zich voort te kunnen planten. De vrouwtjesgarnalen zullen wel bevrucht worden, maar de jonge garnalen kunnen zich niet ontwikkelen in zoetwater. Wil je serieus gaan kweken, dan zul je dus moeten zorgen voor brakwater, dit kun je bereiken door zeezout toe te voegen aan het aquariumwater. De jonge garnaaltjes ontwikkelen zich langzaam, eerst zijn het kleine larfjes. Pas na anderhalve maand beginnen ze op garnalen te lijken. Let op Brakwater is voor de meeste vissen niet geschikt, houdt je Japonica's met andere vissen, dan kun je het kweken in de meeste gevallen dus wel vergeten.

Mocht je graag jonkies willen en heb je nog maar weinig ervaring met kweken, dan kun je beter een andere garnalensoort kiezen, bijvoorbeeld de Vuurgarnaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Glasgarnalen in het aquariumDe naam zegt het al: de Glasgarnaal is een doorzichtige garnaal. De Glasgarnaal is een zeer geschikte aquariumbewoner da…
Hommelgarnalen in het aquariumDe Hommelgarnaal is een van de vele garnalensoorten die makkelijk te houden zijn in een aquarium. Hommelgarnalen worden…
Roodneusgarnalen in het aquariumDe Roodneusgarnaal is een zeer apart beestje om te zien, ook is hij in tegenstelling tot veel andere kleine garnalen, ab…
White Pearl-garnalen in het aquariumDe White Pearl is een echte blikvanger in het aquarium. Door zijn helwitte kleur valt hij goed op. Daarnaast zijn deze g…
Ninjagarnalen in het aquariumDe Ninjagarnaal heeft een nogal gevaarlijke naam die hij echter geen eer aan doet. Ninjagarnalen zijn zeer vriendelijke…

Reageer op het artikel "Japonicagarnalen in het aquarium"

Reacties

Jeppe, 08-05-2014 01:27 #8
Hallo.

Jij zegt dat anderhalf jaar max is maar dat klopt niet. onder goeie omstandigheden worden ze makkelijk 3 a 4 jaar. Er zijn mensen die hebben ze als 7 jaar oude beestjes…

Frans, 13-03-2013 15:25 #7
Wat is op ltr basis de hoeveel zee zout om brakwater te krijgen?
Bv op 10 ltr water 10 gram zout. Dus mijn vraag is de samenstelling brakwater,
Mvgr Frans Reactie infoteur, 19-03-2013
Hall Frans, het schijnt nog niet zo heel eenvoudig te zijn. Op deze website kun je meer lezen over brakwater aquarium: http://www.nbat.nl/aquarium3/brakwater.html

Erwin, 27-08-2010 10:17 #6
@Funkyfish: Kan het echt dat er in gewoon zoet water toh misschien wel een aantal Japonica jongen kunnen opgroeien? Reactie infoteur, 27-08-2010
Hoi Erwin,

Ja ik denk dat het wel zou kunnen, maar dat zal afhankelijk zijn van je garnalen zelf!

Echica, 05-01-2010 15:08 #5
Weten jullie misschien of garnalen en guppy's samen kunnen?

Max, 21-06-2008 11:23 #4
Werkt het ook als ik geen zoutwaterbak heb? Reactie infoteur, 21-06-2008
Probeer het eens zou ik zeggen. Ik denk dat het wel zou moeten lukken. Laat het even weten als het je lukt!

Max van der Heijden, 20-06-2008 17:08 #3
Ik heb 3 japonica garnalen en een daarvan heeft eitjes. Maar ik heb geen verstand van kweken en heb maar een aquarum. Wat moet ik hier mee doen? Reactie infoteur, 21-06-2008
Hallo Max,

Laat maar gewoon de natuur zijn gang gaan. Waarschijnlijk groeien er toch wel een paar jonge garnaaltjes op.

Succes!

Groetjes, Funkyfish

Paul, 29-04-2008 00:32 #2
Citaat: "Net als andere garnalen wordt de Japonicagarnaal niet oud, anderhalf jaar is wel het maximum." Dit klopt echt niet! Ik heb 8 japonica-garnalen zitten van meer dan drie jaar oud! Reactie infoteur, 29-04-2008
Hallo Paul,

De ervaring is dat garnalen veelal niet oud worden. Wel super natuurlijk dat jouw garnalen al 3 jaar zijn!

Groeten, Funkyfish

Dils Wilfried, 14-03-2008 20:00 #1
Jawel zeer leerzaam en ;ik ben weg van de beestjes het zyn lustige en bezige (bytjes)het is zeker iets voor de aquarium liefhebber ik ga allezins overschakelen naar een aparte bak voor de vuur garnaal en proberen te kweken het is mooi ze bezig te zien met hard voeder tussen hun voorste pootjes ook hoe ze er achter na gaan om het op te vangen!zeker en aanrader voor de beginner!

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 28-09-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Garnalen
Reacties: 8
Schrijf mee!