InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kameleongarnalen in het aquarium

Kameleongarnalen in het aquarium

De Kameleongarnaal is vrij onbekend in Nederland. Hij is lastig na te kweken, en qua uiterlijk zijn er wel mooiere garnalen te vinden. Toch zijn het interessante beestjes, vooral omdat Kameleongarnalen echte jagers zijn. Kleine visjes krijgen ze met hun scharen makkelijk te pakken.

De Kameleongarnaal

De Kameleongarnaal is ook bekend onder zijn Latijnse naam: Macrobrachium pilimanus. Ze zijn bruin van kleur, en over hun lijf lopen witte strepen. Ze komen, net als veel andere garnalen, oorspronkelijk uit Azië. Met name in Indonesië kom ze voor. Kameleongarnalen worden ongeveer 8 centimeter groot en worden niet heel vaak aangeboden in de handel. Ze zijn vrij prijzig, 4 per stuk ben je al snel kwijt. De Kameleongarnaal wordt vaak door elkaar gehaald met de Macrobrachium eriocheirum.

Verzorging

Houdt Kameleongarnalen absoluut niet met kleine vissen, dankzij hun scharen kunnen ze deze makkelijk te pakken krijgen en opeten. Een speciaalaquarium voor deze garnalen is de beste oplossing. Kameleongarnalen kun je het beste in een harem houden, 1 mannetje op 3 vrouwtjes is een mooie verhouding. Omdat deze garnalen redelijk groot worden, hebben ze ook een vrij ruim aquarium nodig. De veelverkochte aquaria met de afmetingen 60 x 30 x 30 centimeter zijn geschikt voor vier Kameleongarnalen.

Waterwaardes

  • Temperatuur: 18 tot 25 graden (22 graden is optimaal)
  • PH: ongeveer 7
  • De hardheid is niet van belang, ze kunnen overleven in zeer zacht, tot hard water.

Het spreekt voor zich dat ook deze garnalen niet tegen een hoge nitraat en koperwaarde kunnen. (No2 en Cu)

Inrichting en Beplanting

Een dichte beplanting is noodzakelijk voor het welzijn van de garnalen, ze zijn vrij schuw. Zorg daarnaast ook voor andere schuilplaatsen in de vorm van kienhout en stenen.

Voeding

Deze garnalen zijn echte alleseters, net als vrijwel alle andere garnalen. Het zijn uitstekende algeneters, maar ze lusten ook restjes visvoer. Droogvoer (bijvoorbeeld vlokken) maar ook voedertabletten, voedergranulaat, levend voer en diepvries gaan erin als koek. Tevens eten ze ook kleine visjes als ze de kans krijgen. Ze hebben een voorkeur voor levend en ander 'sterk' voer.

Voortplanting

De geslachten zijn als volgt te onderscheiden: het mannetje heeft een vergrote schaar, deze schaar is gedurende het broedseizoen bedekt met een donsachtige laag. Daarnaast is het vrouwtje dikker dan het mannetje en zij blijft ook wat kleiner, ongeveer 7 centimeter groot. De kweek is niet gemakkelijk, maar soms schijnt het wel te lukken. De eieren maken eerst nog een larvenstadium door nadat ze gelegd zijn. In dit stadium is brak water (half zoet, half zout) nodig om de larven te laten groeien tot garnalen. Mits je Kameleongarnalen in goede conditie zijn, kun je ongeveer elke maand eieren verwachten. Na ongeveer 25 dagen worden de eieren afgezet, per keer zijn dit er tussen de 150 en 200, wat de Kameleongarnaal een zeer productief dier maakt. Er worden zoveel eieren afgezet, omdat heel veel larven het larvenstadium niet overleven.

Houdt je meerdere garnaalsoorten samen? Kijk dan uit voor Kruisingsgevaar

Er zijn ook diverse andere garnalen die makkelijk te kweken en makkelijk te houden zijn, bijvoorbeeld de Vuurgarnaal of de Crystal Red garnaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kameleongarnalen in het aquarium"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 05-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Garnalen
Schrijf mee!