InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Meest voorkomende soorten aquarium garnalen

Meest voorkomende soorten aquarium garnalen

Meest voorkomende soorten aquarium garnalen Tegenwoordig worden garnalen steeds geliefder in de zoetwater aquaria. Niet alleen zijn ze een extra element in een zo divers mogelijk aquarium, maar staan vele soorten ook nog eens bekend om hun goede opruimende eigenschappen. Zo ruimen zij dode vissen, oude bladeren en afval op.

Algemeen

Garnalen zijn over het algemeen goed te houden in een aquarium waar ook onder andere vissen in zitten. Het komt echter ook vaak voor dat er gekozen wordt voor garnalenaquariums waar geen vissen in zitten. Het voordeel van garnalen in een aquarium is dat deze zeer goed zijn in het opruimen van afval, voornamelijk plantafval. Het was in Japan dat de eerste garnalensoort voor in het aquarium ontdekt werd, tegelijk met zijn positieve opruimende eigenschappen. De gebruikte soort, Japonica, bleek ook zeer effectief te zijn tegen het terugdringen van algen. De meest populaire soort, de Crystal Red, komt ook uit Japan. Let wel op bij de kleinere soorten dat wat grotere vissen deze graag opeten. De maanvis bijvoorbeeld is een veel voorkomende vijand voor menig garnalensoort.

Hommelgarnaal

Deze garnaal wordt ook wel hommeltje genoemd, of onder de Latijnse naam Caridina cf. breviata. De soort heeft een beige lichaam met donkere strepen en zij kunnen maximaal 2.5 tot 3cm groot worden. Een ideale watertemperatuur is zo地 25 graden, hoewel de soort ook goed gedijt tussen de 18 en 28 graden. De maximale leeftijd van deze kleine garnaaltjes is 2 jaar. Het kweken van deze soort is lastig, echter als het eenmaal goed lukt kan er iedere 5 weken een nieuwe kweek verwacht worden.

Kardinaalgarnaal

De kardinaalgarnaal, ook wel bekend onder kardinaal of Caridina denneri, is een rode garnaal met witte of blauwe stippen. De voorpootjes zijn wit. De soort is een van de mooiste garnalen die er verkrijgbaar zijn, waarbij vooral het robijnrode uiterlijk van de garnaal opvalt. De soort is geen beginnersgarnaal, maar is relatief goed te houden. Ze kunnen goed tegen stress en minder ideale wateromstandigheden. Ze worden maximaal 2cm, de mannetjes blijven echter kleiner. De watertemperatuur moet tussen de 23 en 30 graden liggen. Ze kunnen maximaal 1.5 jaar oud worden, maar zijn wel makkelijker te kweken; hierbij leggen ze zo地 15 eieren. De inrichting van het aquarium moet niet te druk zijn, omdat deze soort zich nogal snel wil verstoppen. Tevens zorgt een te felle verlichting ervoor dat deze soort niet tevoorschijn komt.

Amano garnaal

Deze soort staat beter bekend onder de oude naam Japonica. De Latijnse benaming voor deze soort is Caridina multidentata. Het is waarschijnlijk een van de meest voorkomende soorten, en tevens de eerste die in de zoetwater aquaria met succes werden gehouden. Het lichaam van deze soort is doorzichtig grijs, waarbij vrouwtjes soms een gele streep over de rug heen hebben. Van deze soort is ook als enige bekend dat zij daadwerkelijk helpen om draadalgen terug te dringen. Ze kunnen een maximale grootte bereiken van 5cm en een maximale leeftijd van 6 jaar. De temperatuur in het aquarium moet tussen de 18 en 30 graden liggen. Vrouwtjes zijn te herkennen aan het grotere lichaam en een klein verschil in de tekening. De soort heeft twee lijnen over het lichaam lopen, bij vrouwtjes is de tweede lijn een stippellijn met kleine streepjes. De mannetjes hebben in deze tweede lijn alleen stippen. Bij een kweek kunnen er tot zo地 2000 eieren uitkomen, echter overleven deze niet in zoetwater, hierin sterven ze binnen 24 uur. Deze soort is makkelijk te houden en eet bijna alles; voornamelijk echter plantafval.

Glasgarnaal

Deze soort staat ook bekend onder de naam steurgarnaal, of de Latijnse naam Macrobrachium lanchesteri. Het is een wat grotere garnaal, tot 10cm voor de mannetjes en 8cm voor vrouwtjes. Ze zijn doorzichtig met strepen en hebben een temperatuur van 18 tot 30 graden nodig. Onder goede condities kunnen ze zo地 5 jaar worden, echter moet opgepast worden met meerdere mannetjes; deze staan bekend om het vele onderling gevecht. De soort is lastig te kweken; ze leggen zo地 50 tot 200 eieren en als deze uitkomen moet het licht aanblijven totdat ze daadwerkelijk veranderen in mini garnaaltjes. Als het licht tussendoor uit gaat, gaan deze jonge larven dood. Langzame vissen of bodemslapers zijn niet veilig bij de glasgarnaal in de buurt. Deze soort eet namelijk vanalles, ook wel eens een langzaam visje of sluierstaartje.

Molukken waaierhandgarnaal

Deze soort heeft meerdere Nederlandse benamingen, waaronder rotsgarnaal, mantisgarnaal en radargarnaal. De Latijnse benaming is Atyopsis moluccensis. Deze soort is vriendelijk tegenover de meeste andere vissen en niet te grote garnalen. Hun voeding bestaat dan ook uit alles wat zij uit het water kunnen filteren met hun voorpoten. Daarnaast plukken ze ook wel eens iets van stenen of hout af. De mannetjes kunnen zo地 12cm worden, de vrouwtjes maximaal 8cm. Bij een temperatuur tussen de 20 en 30 graden kunnen ze tussen de 5 en de 10 jaar oud worden. Deze soort is echter niet te kweken in zoetwater; hiervoor is zoutwater nodig.

Crystal Red

Deze soort is misschien wel de meest verkochte soort. Bij toeval is deze kleine rood/wit gestreepte soort ontdekt in Japan. Hier ontdekte de heer Suzuki in 1996 tussen een kweek van de zwart/witte bijengarnaal een aantal rood/witte exemplaren. Uit deze paar afwijkende exemplaren is de soort Crystal Red ontstaan. Inmiddels is de soort wijdverspreid en bestaan er vele verschillende variaties (er wordt actief gekweekt op zo wit mogelijke soorten, deze zijn duurder). De garnaal kan maximaal 2 jaar oud worden en moet met minimaal 10 stuks bij elkaar gehouden worden. Ze zijn makkelijk te kweken, na 4 weken komen er al miniscule garnaaltjes te voorschijn, die zichzelf meteen kunnen redden mits er voldoende mogelijkheden tot schuilen zijn. De watertemperatuur moet tussen de 20 en 26 graden zijn. De maximale grootte is 2cm voor mannetjes en 2.5cm voor vrouwtjes. Deze soort staat bekend als uiterst vreedzaam, echter zijn ze ook een gewilde snack voor de wat grotere vissen vanwege de kleine grootte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijengarnalen in het aquariumBijengarnalen zijn dankzij hun kleuren opvallende blikvangers in het aquarium. Net als andere garnalen zijn ze makkelijk…
Aziatische WaaierhandgarnalenAziatische WaaierhandgarnalenEr komen meer en meer garnalen in de handel. Het zijn dan ook leuke aanwinsten voor in het aquarium. De Aziatische Waaie…
Crystal Red-garnalenVan alle garnalen die geschikt zijn voor het aquarium, is de Crystal Red-garnaal toch wel de mooiste. Hij is dan ook het…
Japonicagarnalen in het aquariumDe populariteit van het houden van garnalen in het aquarium neemt snel toe. En terecht. Garnalen zijn leuke beestjes, en…
Hommelgarnalen in het aquariumDe Hommelgarnaal is een van de vele garnalensoorten die makkelijk te houden zijn in een aquarium. Hommelgarnalen worden…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Meest voorkomende soorten aquarium garnalen"

Reacties

Polkozic (infoteur), 21-01-2011 20:56 #2
De kempvissen gaan op de garnalen jagen, waardoor ze dus of niet te zien zijn, of opgegeten worden. Daarnaast kunnen de platys ook voor problemen zorgen. Ik zou met deze vissen in de bak geen garnalen kopen; de betta splendes zijn het grootste probleem hiervoor.

Martijn Visser, 18-01-2011 23:51 #1
Ik wil binnen kort crystal red garnalen aanschaffen. Maar dan wel in een aquarium waar al vissen in zitten (ik heb jammer genoeg geen plek meer voor een speciaal garnalen aquarium. Dit zijn de vissen: 2 betta splendes vrouw, 5 neon tetras. 5 zwarte tetra's. 3 platys. 1 L-168. 1 plecostomus. 3 kuhlii's. Als ik genoeg schuil plekken creëer kan dit dan? Of zie ik ze dan haast niet? Ik ben van plan als het kan. Eerst met 5 te beginnen ( je weet maar nooit) om er vervolgens dan 12 bij te kopen. Dus kan het met deze vissen die ik nu in mijn aquarium heb zitten?

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 30-10-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquarium
Reacties: 2
Schrijf mee!