InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Antarctica en zijn zeehonden

Antarctica en zijn zeehonden

Antarctica en zijn zeehonden Omdat de wateren rondom Antarctica zo vol zitten met vis en inktvis kunnen hier veel (zwemmende) zoogdieren leven en zich ook voortplanten. Een zoogdier dat hier veel voorkomt is een verscheidenheid aan zeehonden.

Zeehonden

Antarctica een continent waar nog onaangetaste wildernisgebieden van de wereld te vinden zijn. De wateren bieden genoeg voedsel (vis, krill en inktvis) voor vele soorten dieren zoals pinguïns, walvissen, zeevogels en natuurlijk zeehonden.

Op Antarctica leven ongeveer 60% van alle robben namelijk:

De Antarctische pelsrob

  • Een oorrob die zich op het land zeer snel kan voortbewegen. Dit kan door sterk ontwikkelde achterste ledematen. Het mannetje is gemiddeld 2.00 meterlang en weegt tussen de 125 en 200 kg. In november komen de jongen ter wereld, de moeder blijft 8 dagen bij de jongen om ze te zogen, iedere zes uur. Na deze acht dagen paren de vrouwtjes en gaan naar zee om te eten en melk aan te maken, waarna ze de jongen voor nog eens 3 dagen zogen en gaan dan opnieuw naar zee. Dit gaat door over een periode van 115 dagen. Ze eten krill, vis en pijlinktvis.

De Krabbeneter

  • Leven op drijvend pakijs en vallen op door hun zilverkleurige vacht. Ze kunnen zich met een snelheid van ongeveer 25 km per uur over het ijs voortbewegen. Dit doen ze door zich met de voorpoten en het bekken af te zetten. De vrouwtjes zijn groter dan de mannetjes, 3.00 meter lang en 300 kg zwaar. Ze eten voornamelijk krill, soms vis en pijlinktvis. De jongen komen in oktober ter wereld en hebben een wollige grijsbruine vacht, zijn ongeveer 1,20 meter lang en wegen tussen de 20 en 40 kg. De jongen worden twee tot drie weken gezoogd. Eind oktober is alweer de paartijd.

De Rosszeehond

  • De kleinste en minst talrijke soort. Behalen een gemiddelde lengte van 2,30 meter en wegen ongeveer 200 kg. Ze hebben een korte snuit, brede kop en grote ogen met een doorsnede van wel 7 cm. Hij kan vreemde klikkende en klokkende geluiden maken. De bovenkant van zijn lichaam is donkerbruin en de onderkant zilverachtig wit. Hij eet voornamelijk inktvissen, dat is éénderde van zijn voeding.

De Weddellzeehond

  • Het meest voorkomende zoogdier ter wereld. Kunnen tussen de 2,50 en 3,00 meter lang worden. Wegen ongeveer 400 kg. Hebben een staalgrijze kleur met over het hele lijf lichte, witte of gelige vlekken. De paartijd is in december en in oktober komen de jongen op het ijs ter wereld. Hun voedsel is voornamelijk witvis, maar ook inktvis en krill. Ze zoeken ongeveer 9 uur per dag naar voedsel tot wel 750 meter diep en kunnen lange tijd onder water blijven. In de wintermaanden maakt de zeehond het wak open met zijn tanden.

Het zeeluipaard

  • Leeft voornamelijk aan de rand van het pakijs. Is slank en heeft een grote kop, die wel iets weg heeft van een dinosaurus. Het vrouwtje is groter en zwaarder dan het mannetje, ongeveer 3,20 meter en 455 kg. Ze hebben een gestroomlijnd lichaam en zijn zilvergrijs van kleur met dondergrijze vlekken. Ze eten alles wat voorhanden is, krill, maar ook pijlinktvis, pinguïns en weddellzeehonden.

Zeeolifant

  • De zwaarste van alle zeehonden. Het mannetje kan tot 6,50 meter lang worden en een gewicht bereiken van 4.000 kg. Er is een groot verschil met een vrouwtje dat maximaal 2.7 meter lang wordt en een gewicht haalt van 800 kg. Ze eten voornamelijk vis en pijlinktvis, het mannetje kan tot 1500 meter diep duiken waarbij bij tot ongeveer 2 uur onder water kan blijven. De jongen worden in september geboren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Antarctica, spanning op Cuverville IslandAntarctica, spanning op Cuverville IslandVanuit de mist van Whalers Bay varen we in de nacht bijna recht naar het zuiden naar Cuverville Island waar we ook aan l…
Pinguïn (niet vliegende vogel)Pinguïn (niet vliegende vogel)Pinguïns (familie: Spheniscidae, orde: Sphenisciformes) zijn niet-vliegende vogels die leven op het zuidelijk halfrond.…
Zoogdieren: roofdieren in zeeZoogdieren: roofdieren in zeeEén van de ordes binnen de zoogdieren is die van de roofdieren. Dit is een diverse groep waartoe een groot aantal versch…
De Zuidpool of AntarcticaDe Zuidpool of AntarcticaDe Zuidpool wordt ook wel Antarctica genoemd. Dit werelddeel ligt uiteraard helemaal zuidelijk en is eigenlijk het meest…
Op vakantie naar AntarcticaAntarctica is het koudste en droogste continent op de wereld, het continent is ongeveer 12,5 miljoen km 2 en is daarmee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Antarctica en zijn zeehonden"

Reactie

Souad, 14-01-2008 12:39 #1
Hallo, ik hou mijn spreekbeurt over zeehonden maar ik moet nog een hoofdstuk en dat is voedsel. Maar ik kan niet zoveel informatie vinden. Kunnen jullie mij helpen door een site geven of zo :-) Groetjes Souad Reactie infoteur, 16-01-2008
Hallo Souad,

Ik zou het eens proberen bij de zeehonden creche van Pieterburen. Misschien dat zij je de juiste informatie kunnen geven.

In ieder geval succes met je spreekbeurt.

Storm

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 18-03-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!