InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Bijengarnalen in het aquarium

Bijengarnalen in het aquarium

Bijengarnalen zijn dankzij hun kleuren opvallende blikvangers in het aquarium. Net als andere garnalen zijn ze makkelijk te houden én makkelijk te kweken. De Bijengarnaal wordt soms verward met de Hommelgarnaal.

De Bijengarnaal

De Bijengarnaal is ook bekend onder zijn Latijnse naam: Caridina Serrata var Bee. Hij heeft de naam Bijengarnaal gekregen dankzij de kleuren en het kleurenpatroon van deze garnaal: donkerbruin tot zwart met oranje en witte strepen. Er bestaat ook een rode variant van de Bijengarnaal, deze wordt in het Nederlands Crystal Red garnaal genoemd.

Bijengarnalen komen oorspronkelijk uit Zuid-China en Hongkong, ze leven daar in stromend water. Ze zijn zeer actief. Je zult ze de hele dag zien rondscharrelen op zoek naar voedsel.

Bijengarnalen worden 2,5 tot 3,5 centimeter groot, de mannetjes blijven iets kleiner dan de vrouwtjes. Bijengarnalen worden ongeveer 1,5 jaar oud.

Houdt Bijengarnalen met minimaal 10 exemplaren, het is echter beter om ze met nog meer te houden. Ze hebben geen groot aquarium nodig, een bakje met 30 liter inhoud is voldoende. De welbekende Aqua40 vormt een prima onderkomen voor deze garnalen. Door hun geringe grootte zijn ze niet geschikt om samen te houden met wat grotere vissen, het is het beste om een speciaalaquarium voor deze garnaaltjes in te richten.

Houdt Bijengarnalen niet met de volgende soorten in verband met kruisingen:
  • Crystal red
  • Zebragarnaal
  • Tijgergarnaal

Verzorging

Waterwaardes

  • Temperatuur: 15 tot 28 graden
  • PH: 6 tot 8 (bij voorkeur zuur tot neutraal)
  • Daarnaast stellen ze zacht water op prijs.

Zoals je ziet zijn Bijengarnalen erg sterk, de overige waterwaardes zijn daarom van weinig belang. Zorg natuurlijk wel altijd voor een lage nitriet- en nitraatwaarde! Ook koper is schadelijk voor garnalen.

Inrichting en Beplanting

Mos is absoluut noodzakelijk als je garnalen wilt houden in je aquarium. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld wat Javamos. Mosbollen of andere mossoorten voldoen ook. Gebruik ook wat drijfplantjes om schemering te creeëren in het aquarium, je Bijengarnalen zullen dit erg op prijs stellen. Het is daarnaast ook aan te raden om een stuk kienhout in het aquarium aan te brengen.

Voeding

De voeding levert absoluut geen problemen op, Bijengarnalen eten letterlijk alles. Als je ze samen met vissen houdt, zullen ze hun restjes opeten. Je kunt ze voeren met diverse soorten droogvoer, snelzinkende tabletten, gekookte of geblancheerde groenten en gedroogde eiken- of beukenbladeren. Het zijn echter ook uitstekende algeneters.

Net als andere garnalen zullen je Bijengarnalen van tijd tot tijd vervellen, ze eten dit vel weer op omdat daar waardevolle voedingsstoffen inzitten, waaronder kalk, lekker laten liggen dus!

Voortplanting

Na drie tot vier maanden zijn Bijengarnalen geslachtsrijp en kunnen ze zich dus voortplanten. Deze garnalensoort is vrij makkelijk te kweken, gezonde vrouwtjes zullen je ongeveer elke twee maanden jonkies schenken. De draagtijd van de Bijengarnaal bedraagt ongeveer vier weken. Echter dit is een richtlijn, net als bij veel andere garnalen verschilt dit wel eens. Drie weken is ook goed mogelijk. De jonkies hebben niet meteen de mooie kleuren die hun ouders hebben, die verschijnt pas na een tijdje. De jongen zullen zich voeden met micro-organismen uit het water, je hoeft ze dus niet persé bij te voeren.

Wil je meerdere garnaalsoorten houden? Bekijk dan in dit Kruisschema of ze onderling kruisen.

Er zijn ook diverse andere garnalen die makkelijk te kweken en makkelijk te houden zijn, bijvoorbeeld de Vuurgarnaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hommelgarnalen in het aquariumDe Hommelgarnaal is een van de vele garnalensoorten die makkelijk te houden zijn in een aquarium. Hommelgarnalen worden…
Crystal Red-garnalenVan alle garnalen die geschikt zijn voor het aquarium, is de Crystal Red-garnaal toch wel de mooiste. Hij is dan ook het…
Ninjagarnalen in het aquariumDe Ninjagarnaal heeft een nogal gevaarlijke naam die hij echter geen eer aan doet. Ninjagarnalen zijn zeer vriendelijke…
Regenbooggarnalen in het aquariumDe Regenbooggarnaal is een van de vele garnalensoorten die de laatste jaren erg populair zijn in de aquariumwereld. Geen…
Tijgergarnalen in het aquariumTijgergarnalen zijn echte blikvangers in het aquarium, met hun felgekleurde strepen. Ze zijn makkelijk te houden, en is…

Reageer op het artikel "Bijengarnalen in het aquarium"

Reactie

Maaike, 26-07-2010 14:44 #1
Met genoegen lees ik al je informatie over de garnalen. Ben onlangs verslaafd geraakt aan die beessies (was ik al, maar dan met cocktailsaus ;-) ) en heb aan jouw informatie al een heleboel gehad! De meeste aquarium winkels hebben er wel wat zitten, maar kunnen eigenlijk niet goed vertellen hoe je ze moet houden. Tenminste, waar ik mijn eerste 20 vuurgarnaaltjes vandaan heb in ieder geval niet!

Ik wilde ook een 20 tal hommel- of bijengarnalen er bij in plaatsen, maar volgens mij moet ik dan eerst je kruising schema eens goed bekijken… die link werkt overigens niet goed, je hebt een underscore te veel, net voor.html

Anyhoe… erg bedankt voor de waardevolle informatie!

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 05-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Garnalen
Reacties: 1
Schrijf mee!