InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Aziatische Waaierhandgarnalen

Aziatische Waaierhandgarnalen

Aziatische Waaierhandgarnalen Er komen meer en meer garnalen in de handel. Het zijn dan ook leuke aanwinsten voor in het aquarium. De Aziatische Waaierhandgarnaal is er daar 1 van, met zijn aparte pootjes en leuke gedrag zul je veel plezier beleven van deze garnaal.

De Aziatische Waaierhandgarnaal

De Aziatische Waaierhandgarnaal is ook bekend onder zijn Latijnse naam: Atyopsis moluccensis. Ook wordt hij wel eens Molukse Waaierhandgarnaal genoemd. Zoals de naam al zegt, komt deze garnaal oorspronkelijk uit Azië, ook komt hij voor op de Molukken. De naam Waaierhandgarnaal is ontstaan doordat deze garnalen een soort paraplu's aan hun pootjes hebben. Hiermee kunnen ze voedsel opvangen uit stromend water. In het aquarium zul je ze daarom regelmatig voor het filter zien 'waaieren.' Hierdoor halen ze ook micro-organismen uit het water.

Andere uiterlijke kenmerken zijn de rode tot bruine kleur, die intenser wordt naarmate de garnaal vaker vervelt. Soms hebben ze een streep op de rug. De Aziatische Waaierhandgarnaal kan vrij groot worden, tot wel 10 centimeter, toch kun je ze met kleine visjes samenhouden, ze zullen ze niet opeten. Zelfs jonge visjes laten ze met rust. Door zijn grootte kun je hem ook met wat grotere vissen houden.

De Aziatische Waaierhandgarnaal kan wel 8 jaar oud worden. Houdt de Aziatische Waaierhandgarnaal het liefst met drie exemplaren of zelfs nog meer. Je kunt ze wel alleen houden, maar dan zijn ze wat schuwer, soms zul je ze een paar weken niet zien verschijnen! Het aquarium moet minimaal 60 liter water bevatten.

Aziatische Waaierhandgarnalen zijn niet goedkoop, maar in veel winkels varieert de prijs nogal eens. Een normale prijs is zo'n 8 euro, maar er zijn zelfs mensen die 15 euro durven te vragen... Naast de Aziatische Waaierhandgarnaal, bestaat ook de Afrikaanse Waaierhandgarnaal (Atyoida pilipes)

Verzorging

Waterwaardes

  • Temperatuur: 20 tot 28 graden
  • PH: ongeveer 7
  • Zorg absoluut voor een lage NO2-waarde!

Inrichting en Beplanting

Een afdekruit is absoluut noodzakelijk, Waaierhandgarnalen zijn goede klimmers, en zullen het niet nalaten uit het aquarium te kruipen. Je kunt je voorstellen dat de garnaal dan heel snel uitdroogt en uiteindelijk sterft. Ook een krachtige filter is een must, omdat ze van stroming houden. Het plantenbestand is minder van belang, hoewel naar mijn mening planten altijd onmisbaar zijn in aquara. Sowieso verbetert je waterkwaliteit ervan en daarnaast staat het meestal ook mooier. Zorg daarnaast voor bijvoorbeeld een stuk kienhout en wat andere schuilplaatsen en je garnalen zullen tevreden zijn.

Voeding

Voornamelijk plantaardige voeding. Ze eten onder andere algtabletten en vlokvoer. Ook eten ze wel diepvriesvoer en ander droogvoer, bijvoorbeeld granulaat. Daarnaast eten ze hun eigen schaal op als ze zijn verveld. De voedingsstoffen in het oude vel zijn noodzakelijk om een nieuw, sterk pantser te laten groeien. Laat deze dus altijd liggen.

Voortplanting

De kweek is bij deze Waaierhandgarnaal erg lastig te realiseren. De soort plant zich alleen in brak water (dus half zout, half zoet) voor, maar in aquaria is het tot dusver niet gelukt om deze garnalen voort te planten. Het mannetje herken je overigens aan de dikkere voorpoten. Ook heeft het mannetje haakjes aan de voorpoten, het vrouwtje niet. Wil je meerdere garnaalsoorten houden? Bekijk dan even een kruisschema om te kijken of deze met elkaar kruisen.

Er zijn ook diverse andere garnalen die makkelijk te kweken en makkelijk te houden zijn en die tevens kleiner blijven, bijvoorbeeld de Vuurgarnaal of de Crystal Red garnaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Japonicagarnalen in het aquariumDe populariteit van het houden van garnalen in het aquarium neemt snel toe. En terecht. Garnalen zijn leuke beestjes, en…
White Pearl-garnalen in het aquariumDe White Pearl is een echte blikvanger in het aquarium. Door zijn helwitte kleur valt hij goed op. Daarnaast zijn deze g…
Ninjagarnalen in het aquariumDe Ninjagarnaal heeft een nogal gevaarlijke naam die hij echter geen eer aan doet. Ninjagarnalen zijn zeer vriendelijke…
Regenbooggarnalen in het aquariumDe Regenbooggarnaal is een van de vele garnalensoorten die de laatste jaren erg populair zijn in de aquariumwereld. Geen…
Roodneusgarnalen in het aquariumDe Roodneusgarnaal is een zeer apart beestje om te zien, ook is hij in tegenstelling tot veel andere kleine garnalen, ab…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aziatische Waaierhandgarnalen"

Reacties

Domenique, 26-10-2015 23:14 #12
Wat voor mos is het meeste geschikt? En waar zou ik dit eventueel kunnen kopen? Reactie infoteur, 30-11-2015
Hoi! Volgens mij maakt het niet heel veel uit wat voor soort mos je koopt, dit kun je gewoon bij de aquariumwinkel krijgen. Succes!

Patricia, 13-10-2014 16:37 #11
Mijn waaierhand heeft voor de 2e keer jonkies in of onder haar buik. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze het dit keer overleven? Moet ik een bevalbak erin hangen en moeder apart houden? Reactie infoteur, 20-10-2014
Hi Patricia! Wat leuk! Houdt je naast je garnalen ook nog andere vissen in je aquarium? Zo ja, dan zou ik inderdaad de moeder apart gaan houden. Veel succes!

Kevinklijn, 12-02-2013 20:17 #10
Hallo,

Ik had 2 aziatische waaiergarnalen en een blauwe afrikaanse waaiergarnaal die tot vandaag in mijn aquarium leefden.

Ik kwam vandaag thuis en tot mijn grote verbazing waren ze alle drie overleden.
Ze waren nog wel op kleur dus ik ga er van uit dat ze niet lang terug overleden zijn.

Gister avond was de afrikaanse waaiergarnaal actiever dan normaal maar verder niks raars qua gedrag te bespeuren.

Allereerst heb ik het aquarium afgespeurd naar eventuele andere overleden bewoners wat niet het geval is. (Japonica garnalen, vissen) vervolgens heb ik het water getest. Er zijn geen veranderingen in de waterwaardes ook niet in de temperatuur.

Dus ik sta voor een raadsel waar ik wel wat hulp bij kan gebruiken.

Ik heb een juwel trigon 190 aquarium met daarin (op de bodem) 4 japonica garnalen
3 volwassen ancistrussen (1 man 2 vrouw) en 3 volwassen koekoeksmeervallen

Ik heb 5 verschillende schuilplaatsen op de bodem gecreëerd waar van 3 ruime en 2 wat knusser en uiteraard wat flinke planten.

Dit (vis)bestand gaat al geruime tijd goed samen. (zeker al een half jaar)

Heb jij al eerder over een vergelijkbare situatie gehad of van gehoord?

Dat er 1 overlijd oke… logisch kan gebeuren… maar 3 tegelijk op deze wijze vind ik zeer apart en zou dus graag de oorzaak willen achterhalen.

alvast vriendelijke bedankt,

Kevin Klijn Reactie infoteur, 14-02-2013
Hallo Kevin, wat vreemd en vervelend zeg! Garnalen zijn over het algemeen wel vrij gevoelig maar 3 tegelijk is wel heel bizar. Als je geen veranderingen ziet in de waterwaardes of temperatuur zou ik het zo gauw niet weten.

Ries, 30-06-2012 10:42 #9
Bedankt voor het meedenken en sorry voor de late reactie. Weet nog steeds net wat het was, maar ik heb nu met succes 4 Afrikaanse waaierhanden :D. Hele leuk beesten al zie ik ze nog niet zo vaak. Veel schuilplekken in mn bak zelfs voor de grootste (meer als 10 cm en bijna 2cm bij 2cm lichaam op het dikste punt).
Nogmaals bedankt voor de moeite!

Ries, 20-01-2012 18:17 #8
Water was in orde, had ik toevallig een aantal minuten daarvoor laten controleren. Ze waren ook niet aangevallen en van ziektes onder mn vissen is geen sprake. Gekke is dat mn vissen (75) nergens last van hebben. Bedankt voor de reactie! Reactie infoteur, 24-01-2012
Hallo Ries, dan is het enige wat ik kan bedenken dat het verschil tussen het water uit de aquariumwinkel en jouw water te groot was. Bijvoorbeeld een heel andere temperatuur. Heb je ze wel rustig laten wennen aan jouw water? (dus eerst de zak in je aquarium laten drijven en dan steeds een klein beetje aquariumwater in het zakje doen tot je garnalen helemaal gewend zijn)?

Ries, 09-01-2012 11:44 #7
Ik had laatst 3 waaierhandgarnalen gekocht. Ze waren echter de volgende dag al overleden :S. Ze waren erg rood geworden. Kan het zijn dat ze (alle 3!) te dicht op mn TL-balken hebben gezeten? Ik kan niets anders verzinnen. Ik heb een Juwel Rio 180 aquarium. Reactie infoteur, 16-01-2012
Hallo Ries, dat lijkt me onwaarschijnlijk… Waren je waterwaardes wel in orde?

Johan, 08-05-2011 22:28 #6
Ik heb sinds kort 2 waaierhandgarnalen (en nog wat vissoorten, waaronder 3 botia's en nog een klein bruin kikkertje. een van mijn garnalen begint oranje te kleuren, en hij loopt heel slecht. hij ligt zelfs vaak op zijn zij, en ik dacht eerst dat hij dood was, ik kon hem zo op pakken. heb hem niet uit het water gehaald, want zag zijn pootjes/"kiewen" (?) nog bewegen. is hij aan het vervellen? of gaat het slecht met hem?

Raven, 02-11-2008 15:46 #5
Hallo, bedankt voor de vorige reactie. Nu weer een vraag… kan ik mijn garnaal in de bak houden als ik anti - alg middel toevoeg? zo nee, hoe lang moet ik hem dan eruit houden? Reactie infoteur, 03-11-2008
Hoi Raven,

Anti-alg middeltjes zijn niet schadelijk, alleen blijf ik altijd een beetje bang dat er toch iets gebeurt. Maar in principe moet het gewoon kunnen!

Raven, 26-10-2008 17:10 #4
Mijn waaierhand is een dag geleden verveld alleen eet hij zijn vel niet op! is dit nou een teken dat het niet goed met hem gaat of gaat hij s'nachts op pad? Reactie infoteur, 29-10-2008
Hoi Raven,

Het kan soms even duren voor het vel wordt opgegeten, maak je geen zorgen!

Leni Baljeu, 13-09-2008 14:21 #3
Ik heb nog nooit garnalen gehad maar ik zou graag 2 blauwe hebben, waar kan ik die kopen? Reactie infoteur, 13-09-2008
Ik zou het niet durven zeggen, misschien weet iemand anders dit? Je zou eens bij een aquariumwinkel binnen kunnen stappen op of internet kijken.

Hennie de Vries, 25-05-2008 14:10 #2
Mijn bruine handwaaiertje heeft eitjes onder de buik, heeft iemand hier info over van wat ik kan doen en dat de vissen de larfjes niet op eten of iets, of moet ik het gewoon op zn beloop laten, als iemand wat info heeft zou ik je erg dankbaar zijn, groetjes hennie Reactie infoteur, 25-05-2008
Hallo Hennie,

Je zou de garnalen uit kunnen vangen en apart zetten, maar waarschijnlijk overleven er ook wel een paar als je het gewoon zijn gang laat gaan. Zorg sowieso voor schuilplaatsen, vooral mos is daar zeer geschikt voor!

Succes! Groetjes, Funkyfish

Roelina, 30-03-2008 21:54 #1
Hallo, nu had ik een vraagje. Heb ook 2 azatische waaierhandgarnalen. Nu zit mijn bak vol met slakjes die ik graag wil doden met dat slakken spul. Moet ik mijn garnalen er uit halen of kunnen ze daar wel tegen? Reactie infoteur, 03-04-2008
Hallo,

Slakkenspul is niet schadelijk voor garnalen, maar zelf heb ik het nog niet durven proberen. Ik gebruik er stukjes groenten voor (die laat ik zinken, haal 's ochtends vlak voor het licht in de bak aangaat de groente, met de slakken, er weer uit)

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 05-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Garnalen
Reacties: 12
Schrijf mee!