InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Grote alexanderparkiet een exoot in Nederland

Grote alexanderparkiet een exoot in Nederland

Grote alexanderparkiet  een exoot in Nederland Hij komt in Amsterdam in het Vondelpark voor, samen met de net zo groene en exotische halsbandparkiet. Het is een exoot die uit Zuid-en Zuidoost-Azië komt en vermoedelijk als kooivogel naar Europa is gehaald. Enkele ontsnapte exemplaren hebben zich prima weten te handhaven in het Amsterdamse Vondelpark en daar zijn ze een bezienswaardigheid. Ze vliegen er met een paar honderden rond, tot vermaak van de Vondelparkbezoekers.

De groene vogel in het Vondelpark

Grote alexanderparkiet

De overwegend groene vogels met meer heldere kleuren in de veren is iets groter dan die andere exoot die we veel in Amsterdam tegenkomen, de halsbandparkiet. Die vogel heeft zich prima in West-Europa weten te handhaven en komt er sinds de jaren 70 nu met duizenden tot wel tienduizend voor. In het Vondelpark kun je ze niet missen. De grote alexanderparkiet is op een soortgelijke manier naar Nederland gekomen: meegenomen in een kooi en ontsnapt dan wel losgelaten, maar hoe de dieren in Amsterdam terecht zijn gekomen weet niemand met zekerheid te vertellen. De grote alexanderparkiet is genoemd naar Alexander de Grote. Zijn officiële naam is Psittacula eupatria.

Kooivogel en exoot in Nederland

Waarschijnlijk was het een van de eerste soorten parkieten die in Europa als kooivogel werd gehouden. De grote alexanderparkiet heeft het zo naar de zin in Amsterdam, dat hij er zich vermenigvuldigt. Naar schatting leven er enkele honderden exemplaren in het park. Vogelkenners noemen hem 'de meest Amsterdamse vogel van alle vogels,' omdat hij alleen in Amsterdam voorkomt. Maar dat is niet meer helemaal waar.

Ameland en Terschelling

In mei 2013 wordt er een exemplaar op Ameland gesignaleerd en op Terschelling zijn al eerder enkele exemplaren gespot. Hij zit in Haarlem en ook in de stad Groningen. De grote alexanderparkiet slaat zijn vleugels uit in Nederland, lijkt het, maar de concentratie ligt in Amsterdam. De uitgewaaierde vogels zijn enkele exemplaren die zich er niet vestigen.

Grote alexanderparkiet - Foto Richard Kiewiet / Bron: Richard KiewietGrote alexanderparkiet - Foto Richard Kiewiet / Bron: Richard Kiewiet

Thuis

De grote alexanderparkiet hoort in het zuidoosten van Azië, in India en de omringende eilanden thuis. Hij kan 56 tot 62 centimeter groot worden, mede afhankelijk van de soort. Er zijn er vijf:
  1. Psittacula eupatria eupatria
  2. Psittacula eupatria nipalinesis
  3. Psittacula eupatria magnirostris
  4. Psittacula eupatria avensis
  5. Psittacula eupatria siamensis.

Nekband

De vogel is groen en heeft een roze nekband. Het vrouwtje, de pop, heeft die band niet en jonge mannetjes nog niet. Aan de nekband of het ontbreken daarvan zijn de vrouwtjes van de mannetjes te onderscheiden. Verder heeft deze parkiet roestbruine vlekken op de schouder en een zwaarder stemgeluid dan zijn neef de halsbandparkiet. Het gekrijs van dat groene beest is een ergernis voor velen.

Broeden

De grote alexanderparkiet legt vroeg in het jaar haar ei. Meestal al in februari. De pop legt twee eieren en broedt ongeveer een maand. Uit de eieren komen kale jongen die na zeven weken uitvliegen.

Luidruchtig

De grote alexanderparkieten zijn luidruchtige vogels die graag knagen. De vogels kunnen goed tegen de West-Europese winter, maar zoeken bij vorst een vorstvrij plekje op. Ze hebben vleespoten die kunnen bevriezen. Grote alexanderparkieten in een kooi moeten in de winter dan ook in een vorstvrij winterverblijf worden gezet. De halsbandparkiet heeft zich verspreid over het land en komt vooral in steden voor. Vogelkenners verwachten van de grote alexanderparkiet een zelfde route, maar die blijft vooralsnog uit. De dieren blijven stadsdieren, omdat ze daar voedsel kunnen vinden en het gezelschap van mensen zoeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De halsbandparkiet in de RandstadDe halsbandparkiet in de RandstadEr broeden ongeveer honderdveertig verschillende vogels in Amsterdam. En de meest vreemde vogel, om maar even een woords…
Waddentoernooi op de Nederlandse WaddeneilandenWaddentoernooi op de Nederlandse WaddeneilandenHet Waddentoernooi is een jaarlijks sportief treffen tussen de vijf Waddeneilanden. Om de beurt is een van de eilanden g…
Huizenprijzen (per m²) in gemeenten in Friesland, in 2016Huizenprijzen (per m²) in gemeenten in Friesland, in 2016De huizenprijzen per vierkante meter zijn in Friesland relatief laag; slechts drie provincies kennen een lagere gemiddel…
Ameland en Amelanders in de Tweede WereldoorlogAmeland en Amelanders in de Tweede WereldoorlogIn 1939 besluit Nederland tot algemene mobilisatie. De spanning tussen Duitsland enerzijds en Frankrijk en Engeland ande…
Het plannen van een uitstapje: www.hollandtoer.nlHet plannen van een uitstapje: www.hollandtoer.nlVanuit je luie stoel een uitstapje voorbereiden? Het wordt een eenvoudige klus als je gebruik maakt van www.hollandtoer.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Richard Kiewiet
  • http://www.vogelproblemen.nl
  • http://www.parool.nl
  • www.nl.wikipedia.org
  • http://www.at5.nl
  • Sovon
  • Persbureau Ameland
  • https://www.sovon.nl/nl/soort/7124 geraadpleegd op 1 maart 2018
  • Afbeelding bron 1: Richard Kiewiet

Reageer op het artikel "Grote alexanderparkiet een exoot in Nederland"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 28-03-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!