InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Ratelslang in het nauw

Ratelslang in het nauw

Ratelslang in het nauw Kom niet in de buurt van een ratelslang! Hij sist en kleppert om je te waarschuwen. Zijn beet is giftig en voor de mens meestal dodelijk. Er is echter een diertje dat die goede raad in de wind slaat. De grondeekhoorn pest de ratelslang net zo lang tot die het voor gezien houdt en uit het territorium van de knagertjes verdwijnt. Een levensgevaarlijk spelletje!

Inhoud

Klepperende ratelslang

Met de ratelslang valt niet te spotten. Dit nogal agressieve serpent behoort tot de familie van de groefkopadders en is voor niets en niemand bang. De beet is dodelijk voor mens en dier. Er zijn ruim 30 soorten, die vrijwel allemaal alleen in de Verenigde Staten en Mexico voorkomen. Met zijn staartpunt, omgevormd tot een ratelachtig orgaan, jaagt hij mens en dier de stuipen op het lijf. Op de grondeekhoorn na. Hij is kennelijk niet onder de indruk van de herrie die de slang maakt. Als er een ratelaar in zijn territorium verschijnt, verandert de eekhoorn in een duivelse plaaggeest, ondanks het helse kabaal dat de sissende slang maakt met zijn ratel. Dat orgaan bestaat overigens uit verhoornde huid in de vorm van schijfjes die de slang bij onraad tegen elkaar aan laat klepperen.

Bron: Eborutta / Wikimedia CommonsBron: Eborutta / Wikimedia Commons

Dappere grondeekhoorn

De rapen zijn gaar zodra een ratelslang zich in het territorium van de grondeekhoorns waagt. Deze eekhoorns zijn groepsdieren pur sang en zeer teamgericht. Met vereende krachten gaan ze onversaagd op de agressor af. De razendsnelle knagers zwaaien dan dapper met hun staart, rennen in volle vaart op de slang af en gooien met hun achterpoten zand in zijn ogen. Het voorgaande klinkt misschien komisch, maar in hun wereldje is het uitermate belangrijk dat de slang het hazenpad kiest om te voorkomen dat het serpent hun holen in de grond ontdekt, waar zich ook hun kroost bevindt. Ze houden pas op met jennen als de ratelslang het voor gezien houdt. Feitelijk is het alleen maar pesterig gedrag van de grondeekhoorns. Ze delven beslist het onderspit als het erop aankomt. Dat weten ze heus wel. Ze zorgen er dan ook altijd voor dat ze op tijd weg kunnen komen.

Sociaal

Grondeekhoorns leven in groepen, doorgaans in familieverband, en graven ondergrondse gangen en burchten. Deze eekhoorns zijn geen partij voor de ratelslang, die zijn prooi alleen maar hoeft te bijten, waarna het gif de rest doet. De slang wacht rustig af tot de prooi sterft. De grondeekhoorns hebben er zoals gezegd alle belang bij om de slang weg te jagen. Zodra de ratelslang in hun ondergrondse gangen verdwijnt, op zoek naar prooi, ontstaat er natuurlijk grote paniek in de groep.

Levensgevaarlijk

Medewerkers van de Appalachian State University in North-Carolina hebben jarenlang onderzoek gedaan naar het agressieve gedrag van de grondeekhoorns. Hun bevindingen werden in 2000 gepubliceerd in de New Scientist . De grondeekhoorn jaagt de slang op een pesterige manier weg. Uit het gedrag is echter ook op te maken dat de marmotachtige er eerst achter probeert te komen hoe riskant dat spelletje is.

Observatie

Een slang neemt de temperatuur van zijn omgeving aan. Als het bloedheet is, bijvoorbeeld 38 graden Celsius, is de slang veel sneller dan als het maar 10 graden Celsius is. Dat is ook te horen aan het geratel. Een ‘koude slang’ kleppert pakweg 60 keer per seconde. Een 'warme slang' wel 150 tot 200 keer per seconde. De grondeekhoorn hoort dat verschil en past de aanval daarop aan. Hij weet dus precies hoever hij kan gaan. Tijdens het onderzoek werd een luidspreker in een struik geplaatst. Toen de grondeekhoorns het langzame geratel van een ‘koude slang’ hoorden, durfden ze dichtbij te komen. Bij een snelle ratel pasten ze hun tactiek aan en bleven ze de 'ratelslang' op eerbiedige afstand pesten en jennen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans / Pixabay
  • https://www.sciencenews.org/article/why-ground-squirrels-go-ninja-over-nothing
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Grondeekhoorns
  • Foto's: dreamstime.com
  • Afbeelding bron 1: Eborutta / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Ratelslang in het nauw"

Infoteur: Orion
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Bloeddorstige dieren
Schrijf mee!