InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Buckfastbij op Ameland

Buckfastbij op Ameland

Buckfastbij op Ameland Elk jaar staan er kleurige kastjes in het weiland op Ameland. Het is het bijenbevruchtingsstation van de Buckfast bijenvereniging. Honderden koninginnen reizen in kleurige kistjes naar het eiland om door Amelander Buckfastdarren bevrucht te worden. De bijen, op hun beurt, vliegen uit over het eiland op zoek naar nectar.

Het Buckfastbijenbevruchtingsstation

Alleenrecht

Sinds 1986 vliegt de Buckfastbij op Ameland en de soort heeft het alleenrecht. Sinds 2007 is het zelfs opgenomen in een APV zodat er geen andere bijen dan de Buckfast op Ameland gehouden mogen worden. Aan de wieg van de Amelander Buckfast bij staan Jan Kienstra uit Nes en Gosse van der Velde uit Groningen. Zij haalden het beestje vanwege zijn bijzondere eigenschappen naar Ameland.

Bevruchtingsstation

In het weiland aan de Pietje Miedeweg staat een flink aantal gekleurde kistjes, die met elkaar een heus bijendorp vormen. In elk kistje zitten twee tot vier koninginnen, die vaak een lange reis hebben gemaakt om in het weiland van Staatsbosbeheer te worden bevrucht door Amelander Buckfast darren. Ze komen van heinde en verre, uit heel Nederland, België, Duitsland tot aan Oostenrijk toe. De kistjes worden naar de dijk bij Holwerd gebracht, waar vrijwilligers van de Amelander bijenvereniging ze ophalen voor verder vervoer naar het eiland. Daar blijven ze een paar weken staan.

Kist met koninginnen / Bron: Persbureau AmelandKist met koninginnen / Bron: Persbureau Ameland
Darrenkisten / Bron: Persbureau AmelandDarrenkisten / Bron: Persbureau Ameland
Gevlekte orchis met Buckfastbij / Bron: Persbureau AmelandGevlekte orchis met Buckfastbij / Bron: Persbureau Ameland

Darren

Het Amelander teeltstation heeft Amelander darren in grote kisten. Die zwermen uit en zoeken de koninginnen op. Met de bevruchte koninginnen kunnen de imkers hun volk kweken en de werksters van het volk gaan op zoek naar de nectar. Op Ameland zoeken ze die in alles wat bloeit: herfstleeuwetand, paardenbloem, wilgeroosje, rode en witte klaver, lamsoor. Wat bloeit kan een bezoek van een bij verwachten.

Vrijwilligers

Dertig vrijwilligers zijn doende met de bijen. Zij vervoeren de kastjes naar en van het eiland en plaatsen die in het weiland bij de Pietje Miedeweg of achter de eendenkooi. Op het Oerd is ook een afdeling van het teeltstation te vinden. Jan Wijnberg uit Hollum is imker op het eiland. Hij houdt de bijenkasten in de gaten en voert de darren als er nog niet genoeg bloemen bloeien, met suikerwater bij.

Buckfast

De Buckfastbij is genoemd naar Buckfast Abbey in zuidwest Engeland. De monniken hielden bijen voor de honing en de was. Daar maakten ze kaarsen van. Broeder Adam (1898 – 1996), de abdij-imker, kweekte met bijen en hij zag dat kruisingen van Engelse inlandse zwarte bij met de Italiaanse bij een beestje opleverde dat ongevoelig was voor de gevreesde tracheemijtziekte. Hij teelde, kruiste en selecteerde ongeveer 70 jaar lang en het resultaat was de Buckfastbij. Broeder Adam leerde de tegenwoordige imkers om door combinatieteelt de beste eigenschappen van verschillende rassen en stammen te combineren en vast te leggen. De kleur van de Buckfastbij kan variëren. Het predicaat Buckfast moet verdiend worden.

Het bijenbevruchtingsstation / Bron: Persbureau AmelandHet bijenbevruchtingsstation / Bron: Persbureau Ameland

Buckfast Belangen Vereniging

De Buckfast Belangen Vereniging wil de Buckfastbij in stand houden. Op Ameland wordt geïmkerd met de Buckfastbij. Met toestemming van Domeinen Rijkswaterstaat en twee natuurorganisaties, Staatsbosbeheer en It Fryske Gea, kan de vereniging de volken overal op Ameland plaatsen. De vereniging heeft ongeveer 400 leden in Nederland en België, Duitsland en Denemarken.

Nut van de bijen

Bijen spelen, net als vlinders en hommels, een belangrijke rol bij de bestuiving van gewassen. Zonder bij bijvoorbeeld geen fruit en zonder bijen geen overheerlijke honing die Jan Wijnberg zelf slingert en in een paar winkels onder de naam Galgesloat heuning verkoopt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Honingbijen halen vaak zelf de dood in huisHoningbijen halen vaak zelf de dood in huisDe bij – met name de honingbij – kennen we allemaal. We hebben een goede 'band' met dat insect. Deze vliesvleugelige zor…
Amelander ProductenavondAmelander ProductenavondDorpsbelang Hollum en Stichting Amelands Produkt organiseren in 2011 voor de eerste keer een Amelander Productenavond. R…
Ameland in 2008 - Jaar van het TrotseerloodjeAmeland in 2008 - Jaar van het TrotseerloodjeAmeland in 2008 is het eerste jaarboek over het eiland, waartoe Ameland Pers uitgeverij het initiatief nam. ‘Ameland in…
Vlinder – Nachtvlinder Klein avondrood op AmelandVlinder – Nachtvlinder Klein avondrood op AmelandKlein avondrood is een mooi rozerood vlindertje met de prachtige officiële naam: Deilephila porcellus. De vlinderliefheb…
Beatrix – Vrijvrouwe van Ameland met Fries bloedBeatrix – Vrijvrouwe van Ameland met Fries bloedPrinses Beatrix heeft Fries bloed in de aderen. De vorstin erfde de titel Erf- Vrijvrouwe van Ameland van Johan Willem F…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Persbureau Ameland, Buckfast Belangen Vereniging
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 4: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Buckfastbij op Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 30-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Bijen op Ameland
Schrijf mee!