InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Vlinder Bruine eenstaart op Ameland

Vlinder Bruine eenstaart op Ameland

Vlinder  Bruine eenstaart op Ameland Op de soortenkaart van nachtvlinders staat de bruine eenstaart niet veelvuldig aangestipt op Ameland, maar hij komt er voor en hij is er gezien. Vlindertellers zijn enthousiast en voegen weer een soort toe aan hun lijst. De bruine eenstaart is een van de paar honderd soorten die op het Waddeneiland gezien wordt. In al zijn eenvoud is het een prachtige vlinder om te zien, die zulke uitgekiende schutkleuren heeft, dat je hem op een boomstam nauwelijks ziet zitten.

De bruine eenstaart zat op de vensterbank, tussen Hollum en Ballum

Bruine eenstaart een nachtvlinder

De bruine eenstaart komt in vochtige gebieden voor. Hij houdt zich graag op in de buurt van elzen en berken: het is een nachtvlinder die ook overdag vliegt. Nachtvlinders hebben vaak minder opvallende kleuren en andere antennes dan dagvlinders. In zijn algemeenheid zijn draadvormige of geveerde antennes zonder knopje op het eind van nachtvlinders, al zijn daar uitzonderingen op.

Familie

De bruine eenstaart hoort bij de familie van de eenstaartjes en lijkt op:
  • berkeneenstaart
  • linde-eenstaart

Kenmerken

De voorvleugels hebben een lengte van 16 21 mm. De hoofdkleur is bruin, al kan er een lila tint in zitten. Dat is vooral het geval bij verse vlinders. Voor- en achtervleugels hebben dezelfde kleur, met op de voorvleugel een donkere streep en een enkele donkere stippen. De vlinders hebben een prachtig strepenpatroon over hun vleugels lopen, als een gemarmerd blad.

Schutkleuren

Als hij op boomschors zit dan zie je hem bijna niet. De kleuren zijn dan als schutkleuren en de tekening van de vlinder gaat op in de stam van de boom. Een knappe man die ziet waar ik zit, denkt de bruine eenstaart dan. Het is een manier om zich voor rovers te verbergen en voor bedreigende soorten te verschuilen.

Levenscyclus

De rupsen kruipen van mei tot oktober door het lover, twee generaties na elkaar. De rupsen van de eerste generatie zijn in de nazomer te vinden, die van de tweede generatie beginnen het jaar daarop in voor de zomer en in juni de kruipen. De poppen overwinteren tussen het gebladerte op de grond en sluimeren daar lekker de koude maanden door.

Verspreiding

Deze soort komt over het hele land voor, al zit hij het liefst in vochtige gebieden. De els en de berk zijn de waardplanten van deze vlinder.

Bron: Gribbert RuyghBron: Gribbert Ruygh

Vliegtijd

De vlinders vliegen van half april tot in mei en van juli tot eind augustus in twee generaties. Ze zijn vooral s nachts actief en komen op licht af.

Ameland

Ameland is een echt vlinderland. Er zijn een paar honderd verschillende soorten te spotten en daar kunnen zeldzame soorten tussen zitten. Er zit een aantal vlindermensen die er een leuke hobby aan hebben. Ze gaan op zoek naar soorten, leggen ze vast op de foto, geven hun waarnemingen door aan waarnemingen.nl en zijn helemaal enthousiast wanneer ze weer iets bijzonders hebben aangetroffen. Ook een bruine eenstaart maakt het enthousiasme in de vlinderliefhebbers los.

Tussen Hollum en Ballum

De bruine eenstaart op de foto werd in augustus 2012 gezien op een vensterbank van een huis tussen Hollum en Ballum. De vlinderliefhebbers die hem zagen en op de foto zetten hadden deze bruine vlieger nog nooit eerder op het Waddeneiland gezien. Dat klopt ook wel als je bedenkt dat deze fladderaar over het algemeen 's nachts vliegt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vlinder  Nachtvlinder Klein avondrood op AmelandVlinder Nachtvlinder Klein avondrood op AmelandKlein avondrood is een mooi rozerood vlindertje met de prachtige officiële naam: Deilephila porcellus. De vlinderliefheb…
Vlinder  Hooibeestje op AmelandVlinder Hooibeestje op AmelandHet hooibeestje is een standvlinder die algemeen voorkomt in Nederland. Hij houdt van zandgronden en duinen en in de Ame…
Vlinder  LandkaartjeVlinder LandkaartjeHet landkaartje is een algemeen voorkomende dagvlinder in Nederland. De vlinder heeft een landkaartpatroon aan de onderk…
Lymantriidae of DonsvlindersLymantriidae of DonsvlindersDe Lymantriidae of ook wel Donsvlinders of Borstelrupsvlinders zijn een familie van motten. Het is een bijzondere soort…
Vlinder  WalstropijlstaartVlinder WalstropijlstaartDe walstropijlstaart is een mooie nachtvlinder, die je in Nederland niet zoveel ziet. Hij is zeldzaam, maar komt bijzond…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gribbert Ruygh
  • Vlindernet
  • Wikipedia
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Gribbert Ruygh

Reageer op het artikel "Vlinder Bruine eenstaart op Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 30-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Vlinders
Schrijf mee!