InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Fruitvliegjes plaag: effectief fruitvliegjes bestrijden

Fruitvliegjes plaag: effectief fruitvliegjes bestrijden

Fruitvliegjes plaag: effectief fruitvliegjes bestrijden Fruitvliegjes bestrijden kan erg lastig zijn. Elk jaar laten ze zichzelf weer zien in vele huishoudens. Vaak vind je fruitvliegjes in de keuken of bij de afvalemmer. Met warm aanhoudend weer kunnen fruitvliegjes zich razend snel vermenigvuldigen en heb je snel een plaag. Hoe kom je van deze kleine beestjes af? Met een paar maatregelen heb je ze binnen no-time bestreden en is je keuken weer fruitvlieg vrij!

De fruitvlieg

De fruitvlieg, ook wel drosophila melanogaster genoemd, is een erg klein vliegje dat zich maar al te graag laat zien tijdens de warme zomerdagen. Het is een vliegje dat niet lang leeft, slechts een twee weken, maar kan zich in dat tijdsbestek razend snel vermeerderen. De fruitvlieg leeft van rottende gistcellen die je vaak treft in rottend fruit. De fruitvlieg zit natuurlijk ook op andere voedselbronnen dan alleen fruit.

Waar komen fruitvliegjes toch vandaan?

Je zou misschien denken dat fruitvliegjes met het gekocht fruit mee komen en dat ze, eenmaal in huis, ontpoppen tot een ware plaag. Dit is echter niet het geval. De fruitvliegjes komen gewoon van buiten en ruiken het fruit dat je gekocht hebt. Een fruitvliegje vindt altijd wel een kleine opening waar ze naar binnen kunnen komen. Fruitvliegjes komen vooral af op rottend fruit. Een banaan dat al een beetje bruin begint te worden is een ware traktatie voor de fruitvliegjes. Op de schil van bijvoorbeeld een banaan legt een fruitvliegje zijn eitjes. De nakomelingen hebben genoeg te eten als ze eenmaal zijn uitgekomen!

Bestrijden van fruitvliegjes

Voorkomen is natuurlijk het best. Zorg er daarom voor dat je onderstaande punten goed doorleest:
  • Gooi rottend fruit gelijk in de afvalcontainer
  • Zorg dat de afvalcontainer goed gesloten is
  • Laat afwas niet langer staan dan één dag (een fruitvlieg kan prima leven van een voedselrestje)
  • Laat glazen met bier of rode wijn niet op tafel staan (fruitvliegjes houden van de gistcellen)
  • Fruit en groente kun je het beste afdekken of inwikkelen met folie. Laat het niet in de keuken rijpen

Te laat! Er zijn al fruitvliegjes

Als de fruitvliegjes al vrolijk rond vliegen door je keuken moet je andere maatregelen nemen. Je kunt een val maken waar je de fruitvliegjes in lokt. Een val bestaat uit een kom of bakje waar folie of een ander soort materiaal overheen gespannen is. Je maakt in de folie een heel klein gaatje waar de fruitvliegjes nog net doorheen kunnen kruipen. In het bakje leg je natuurlijk eerst iets waar de fruitvliegjes helemaal gek van zullen worden. Denk aan een banaan zonder schil die overrijp is. De fruitvliegjes zullen een moord doen om als eerste bij de banaan te komen. Eenmaal door het gaatje gekropen kunnen ze niet meer terug. Ze zullen het gaatje namelijk niet meer vinden want buiten de kom is niets wat ze aantrekt.

Azijn tegen fuitvliegjes!

Als bovenstaande methode niet werkt kun je proberen om een bakje met wittewijn-azijn te plaatsen op de plek waar de fruitvliegjes aan het rondvliegen zijn. In het bakje doe je eerst een scheut wittewijn-azijn en vervolgens doe je daar een pomp zeepsop (afwasmiddel) bij. De fruitvliegjes komen op de azijn af en zullen hier aan gaan drinken. Zeepsop zal dan zijn werk doen door de vliegjes te doden.

Bovenstaande tips werken alleen als je gelijktijdig ook de ruimte schoonmaakt. Gebruik goede schoonmaakmiddelen (chloor) en ga overal stofzuigen. Maak je senseo apparaat schoon en maak ook alles droog. Je magnetron en oven mogen niet ontbreken in het schoonmaaklijstje. Overal waar eventuele voedselresten kunnen liggen moet schoongemaakt worden. Je zult zien dat er uiteindelijk na een paar dagen geen één fruitvlieg meer leeft.

Lees verder

© 2011 - 2017 Kropslavinken, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Suzuki fruitvlieg kan Nederlandse fruitoogst verwoestenDe Suzuki fruitvlieg kan Nederlandse fruitoogst verwoestenIn 2014 zijn volledige Europese fruitoogsten verwoest, doordat het fruit werd aangetast door de Suzuki fruitvlieg. Ook d…
Hoe kan ik fruitvliegjes tegengaan?Hoe kan ik fruitvliegjes tegengaan?Fruitvliegjes kunnen in de zomerdagen een ware plaag vormen in het huishouden. Binnen de kortste keren zitten ze binnen…
Een fruitvliegjes plaag bestrijdenEen fruitvliegjes plaag bestrijdenIedereen heeft ze wel eens in huis, vooral tijdens warme zomerdagen, fruitvliegjes. Wanneer het er maar eentje is, denk…
Bestrijding: FruitvliegjesBestrijding: FruitvliegjesDrosophilidae is een grote bron van ergernis voor vele mensen. Het bestaan van de zogenaamde fruitvliegen (of bananenvli…
Bananenvliegjes/fruitvliegjes bestrijden: hoe, waarmee, tipsBananenvliegjes/fruitvliegjes bestrijden: hoe, waarmee, tipsKleine zwarte beestjes komen veel in huizen voor. Wat zijn dat voor kleine beestjes en waar komen ze vandaan? Gaat het o…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Fruitvliegjes plaag: effectief fruitvliegjes bestrijden"

Reacties

Bianca Nieuwdorp, 14-09-2013 17:56 #3
Fijn dat er artikelen zijn om deze vervelende beestjes te bestrijden.
Wij hebben ze sinds een week of 2 in onze woonkamer, je dood er 1 en er komen er 2 voor terug lijkt wel.
Wij hebben hier geen fruit of ander eten liggen (alleen vlees en brokjes voor de katten, maar heb gelezen dat ze niet op vlees afkomen, wel op het sap dat erbij zit of niet?).
Ik stofzuig en dweil nagenoeg elke dag en ons drinken staat hoofdzakelijk in de keuken omdat dochterlief van 3 weleens wat omgooid.

Wij dachten eerst dat ze op de orchidee zaten die we voor onze trouwdag van schoonmoeders hadden gehad (want toen is het begonnen), maar die hebben we aan de buren gegeven en die krengen zitten er nog!
Ik gebruik altijd om te dweilen eucalyptusgeur met chloor, dus het lijkt me niet dat ze daar op af komenů

Waar koemn ze nog meer op af?
Of is het toch het vlees+sap van de katten, of kwamen ze met de orchidee mee en zijn ze hier blijven hangen?

Mvg Bianca

Time Flies Fruit Flies, 14-08-2012 10:58 #2
Wat kan met azijn, gist suiker in een potje etc. kan simpelweg ook met een glas limonade ontdekte ik per ongeluk. Een longdrinkglas met een klein laagje aanmaaklimo op een plek zetten waar ze veel zitten, 2 uur later terugkomen en de helft van die kleine mormels is al verdronken.

Jacq, 21-08-2011 23:57 #1
Neem een leeg potje (van HAK ofzo) Vul dit voor de helft met azijn en los hier 5 gram gist in op (bij de bakker te koop). Doe hier een theelepel suiker bij (gaat de gist van werken) Span over het potje doorzichtige huishoud folie, prik hier 4 gaatjes in waar de vliegjes net doorheen kunnen… Geloof me, binnen een uur zitten al die fruitvliegen in dat potje. Even schudden, dan gewoon laten staan en de rest zullen volgen!

Bij mij werkt dit als een magneet voor deze vliegen!

Succes! Reactie infoteur, 16-09-2011
Een uitstekende reactie.

Fruitvliegjes houden van rottend gist en komen hier op af. De beste methode om fruitvliegjes te bestrijden bestaat vaak uit meerdere methoden tegelijkertijd. Maak de keuken dus goed schoon en neem maatregelen.

M.v.g. Kropslavinken

Infoteur: Kropslavinken
Laatste update: 10-09-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 3
Schrijf mee!