InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > De Suzuki fruitvlieg kan Nederlandse fruitoogst verwoesten

De Suzuki fruitvlieg kan Nederlandse fruitoogst verwoesten

De Suzuki fruitvlieg kan Nederlandse fruitoogst verwoesten In 2014 zijn volledige Europese fruitoogsten verwoest, doordat het fruit werd aangetast door de Suzuki fruitvlieg. Ook de Nederlandse fruitoogst ervaart sinds 2012 de dreiging van de Suzuki vlieg. Dit fruitvliegje dat oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië komt, is in tegenstelling tot andere fruitvliegjes vooral dol op rijpend en vers fruit. Hierdoor kunnen zij hele oogsten aantasten. Aardbeien, frambozen, kersen, druiven en bessen zijn enkele fruitsoorten die erg te leiden hebben van de komst van de Suzuki fruitvlieg

Fruitvliegjes

Fruitvliegjes komen vooral tijdens de zomerperiode in groten getale voor in Nederland. Deze zwermen met fruitvliegjes worden vaak als hinderlijk ervaren, maar zijn toch niet echt schadelijk. Hoewel een fruitplaag wel bestreden dient te worden, zal deze normaal gesproken geen schadelijke effecten op de gezondheid hebben. Ook voor de fruitoogst zijn de fruitvliegjes niet schadelijk. Fruitvliegjes gaan vaak opzoek naar rottend fruit en juist dit fruit is voor de fruitteler niet meer van belang.

De Suzuki fruitvlieg

De Suzuki fruitvlieg is een vliegensoort uit de familie van de fruitvliegen. Het lichtbruine vliegje met heldere ogen komt oorspronkelijk uit het Zuidoosten van Azië, maar sinds 2008 wordt het vliegje ook in groten getale buiten de Aziatische grens gesignaleerd. Zo ondervond men in Noord-Amerika in 2008 voor het eerst grote hinder van deze Aziatische fruitvlieg. In Italië kreeg men in 2009 te maken met deze fruitvlieg. Sinds 2012 is de Suzuki fruitvlieg ook in Nederland gesignaleerd. Leek de overlast in Nederland in 2012 en 2013 nog enigszins mee te vallen. In 2014 zien diverse fruittelers hele oogsten verloren gaan.

Waarom is de Suzuki fruitvlieg zo schadelijk?

De meeste soorten fruitvliegen zijn niet schadelijk voor het fruit. Deze soorten fruitvliegjes gaan namelijk vooral opzoek naar rottend fruit. In het geval van de Suzuki fruitvlieg is dit anders. Het vrouwtje van de Suzuki fruitvlieg gaat juist opzoek naar rijpend fruit, met dunne schil. In deze schil boort het vrouwtje met haar poot gaatjes en legt vervolgens in ieder gaatje 1 tot 3 eitjes. Uit deze eitjes komen uiteindelijk witte larven. Deze larven eten van het vruchtvlees van de rijpe vrucht, waardoor het fruit te maken krijgt met zachte plekken. Kort nadat de larven van het fruit hebben gegeten zal het rottingsproces in werking treden. Toch is de schade die de larven aanbrengen afhankelijk van de fruitsoort. Zo zijn bramen die aangetast zijn door de Suzuki fruitvlieg, tijdens het plukken vaak amper te onderscheiden van bramen die niet zijn aangetast. Wel zullen de aangetaste bramen eerder gaan lekken. Kersen die worden aangetast door de Suzuki fruitvlieg zijn daarentegen wel goed herkenbaar. Deze kersen krijgen te maken met typische ingezonken plekken, waarin vele kleine gaatjes zichtbaar zullen zijn. Ook aangetaste pruimen zijn goed te onderscheiden. Pruimen die aangetast worden door de larven van de Suzuki fruitvlieg zullen binnen enkele dagen erg plakkerig worden. Ook bij pruimen zijn de kleine gaatjes weer goed zichtbaar. Naast pruimen en kersen, geldt ook voor fruitsoorten als druiven, bessen, aardbeien en frambozen dat de aantasting van de Suzuki fruitvlieg goed te herkennen is.

De Suzuki fruitvlieg bestrijden

Het is tot op heden nog moeilijk om de Suzuki fruitvlieg te bestrijden. Er zijn nog maar weinig bestrijdingsmiddelen die kunnen worden toegepast op zacht fruit. Daarnaast zijn niet alle bestrijdingsmiddelen ook toegestaan. Wetenschappers van de universiteit van Wageningen Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) hebben contact alsnog een vorm te vinden, waardoor de Suzuki fruitvlieg bestreden kan worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Martin Hauser Phycus, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
  • http://www.fruitvliegjes.net/gezondheidsrisico/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Fruitvliegen
  • http://www.gfactueel.nl/Fruit/Achtergrond/2014/8/Suzuki-fruitvlieg-de-stand-van-zaken-1571549W/
  • http://www.fruitvliegjes.net/suzuki-fruitvlieg/
  • Algemeen dagblad 29 september 2014

Reageer op het artikel "De Suzuki fruitvlieg kan Nederlandse fruitoogst verwoesten"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 29-09-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!