InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Welk loopwiel/rad voor mijn hamster?

Welk loopwiel/rad voor mijn hamster?

Meestal zit er in de hamsterkooi al een loopwiel, maar wat vaak het probleem is, is dat deze loopwielen vaak véél te klein zijn. Daardoor krijgt je hamster vaak rugproblemen zoals een vergroeide rug wat erg pijnlijk is. Welke loopwielen zijn nou goed voor een Goudhamster/Syrische hamster en welke voor de Dwerghamster?

Gevaarlijke loopwielen!

Helaas worden ze nog verkocht, de ontzettend gevaarlijke loopwielen. Dit zijn de loopwielen waar de ondergrond waar de hamster loopt niet bedekt is, er zitten spijltjes in. Wanneer de hamster een stap verkeerd zet zal hij door het loopwiel zakken, de hamster kan niet hard rennen omdat hij goed moet uitkijken hoe hij loopt. Ook kan er een pootje blijven haken waardoor het vaak breekt.. Een foto van zo'n gevaarlijk loopwiel kunt u hierboven zien.
Koop dus altijd een loopwiel die helemaal dicht is, dit is niet alleen veel fijner rennen voor je hamstertje, maar ook nog eens stukken veiliger. En veiligheid gaat boven alles, niet?

Waarom is een goed loopwiel belangrijk?

Hamsters rennen per nacht meer dan 12 kilometer. En dat is veel voor zo’n klein beestje. Het loopwiel is het belangrijkste wat een hamster in de kooi heeft, zorg daarom voor een goed loopwiel. Hieronder kunt u zien welke loopwielen geschikt zijn voor uw hamster. Let wel op: heeft u een Syrische hamster of een Goudhamster, dan kunt u geen klein wiel gebruiken.

Loopwiel / looprad voor Dwerghamster

De doorsnede van het loopwiel van een Dwerghamster moet minimaal (dus niet kleiner zijn dan) 16cm. Dit betekent dat de diagonaal van een loopwiel 16cm lang moet zijn. Ook is het belangrijk dat uw dwerghamster nooit krom mag lopen in zijn wiel, uw hamster moet altijd recht lopen omdat anders de rug kan vergroeien.
Voorbeelden van loopwielen zijn:
  • Silent Spinner Medium (nooit de kleinste, die is 11cm en zelfs voor muizen te klein!).
  • Wodent Wheel.
  • Karlie Wonderland Boogie Wheel.
  • Flying Saucer (nooit de kleinste).
  • En alle loopwielen die groter zijn dan 16cm.

Loopwiel / looprad voor de Syrische Hamster/Goudhamster

De doorsnede van het loopwiel van een Syrische Hamster/Goudhamster moet minimaal (dus niet kleiner zijn dan) 18cm, maar dit is vaak nog te klein, 20cm of groter is het beste. Dit betekent dat de diagonaal van een loopwiel 18cm lang moet zijn. Ook is het belangrijk dat uw dwerghamster nooit krom mag lopen in zijn wiel, uw hamster moet altijd recht lopen omdat anders de rug kan vergroeien.
Voorbeelden van loopwielen zijn:
  • Jumbo Wheel.
  • Silent Spinner Large (de grootste van 31cm doorsnede).
  • Flying Saucer (nooit de middelste, maar de grootste).
  • Karlie Wonderland Boogie Wheel.
  • Alle loopwielen die groter zijn dan 20cm.

Tips

Loopwielen

  • Je kunt je het asje van je rad met olijfolie/vaseline smeren wanneer het erg piept.
  • Een open radje kan je dichtmaken door er met stof door heen te weven.
  • Maak je radje schoon, want veel hamsters plassen in hun rad tijdens het rennen.
  • Radjes kunnen vaak duur zijn, maar je vind vaak het radje die je zoekt voor veel minder geld op Marktplaats, ook op Zooplus (website) kun je goedkope loopwielen kopen.

Verzorging

  • Geef nooit knaagstenen en likstenen want hierdoor krijgen hamsters nierstenen en blaasstenen.
  • Geef nooit hamsterwol/hamsterwatten omdat je hamster hierin kan stikken, zichzelf kan ophangen en het niet verteerbaar is als het wordt opgegeten.

Huisvestiging

  • De kooi moet niet te klein zijn, voor een dwerghamster moet de kooi 30cm bij 50cm zijn.
  • Voor Goudhamsters/Syrische Hamsters moeten de kooi 40cm bij 60cm zijn.
Groter is altijd beter!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een loopwiel voor de Russische DwerghamsterEen loopwiel is een belangrijk onderdeel van de dagelijkse routine van de Russische Dwerghamster. Deze loopwiel gaat nie…
Campbelli dwerghamster (Phodopus campbelli)Campbelli hamsters kunnen in tegenstelling tot vele andere hamstersoorten wel samen gehouden worden. Het zijn leuke dier…
Hamster en de verzorging ervanJe hebt verschillende soorten hamsters. Bv een goudhamster, dwerghamster en ga zo maar door. Maar wat voor verzorging he…
Hoe krijg ik mijn dwerghamster tam?Uw kind heeft een dwerghamster gekregen. Er is een kooi gekocht, de benodigheden zijn er dus: knuffelen maar! Helaas bli…
Een Syrische hamster als huisdierDe Syrische hamster is de populairste hamstersoort in Nederland. Maar hoe kun je een Syrische hamster het beste verzorge…

Reageer op het artikel "Welk loopwiel/rad voor mijn hamster?"

Reacties

Andriette, 12-06-2016 11:32 #3
Is er verschil in een loopwiel voor hamsters en muizen? Ik heb nl. twee muizen die nu in een rad voor een hamster lopen…

Eli, 09-03-2016 15:38 #2
18-20cm voor een Syrische hamster? Voor een jong kan het prima, maar een volwassene heeft minimaal 27cm nodig hoor. Ze kunnen tot 18 cm groot worden, dus dan lopen ze krom in een rad van 18 of 20cm.

Ashley, 29-09-2013 22:37 #1
Hoi.

Ik lees net dat je beter geen hamster wol/watten in de kooi of huisje kan leggen van je hamster. Gelukkig heb ik mijn hamstertje pas sinds gisteren dus ben er optijd bij… maar dan komt mijn vraag wat moet k dan in zijn huisje leggen? Er moet toch wel wat in!?

Groetjes ashley Reactie infoteur, 30-09-2013
Hallo Ashley,

hamsters vinden het vaak erg fijn en leuk als je wat velletjes wc papier in zijn huisje legt. Vaak verscheuren ze het wc papier zelf tot snippertjes (dan hebben ze ook nog eens iets om te doen) en het is ook lekker zacht. Het is niet gevaarlijk als ze dat binnenkrijgen.
Wat sommige mensen doen is krantenpapier gebruiken, maar hier zit weer inkt op, wat ook niet erg gezond is als ze het binnenkrijgen.

Groetjes,
Lisanne

Infoteur: Dazzeltje
Gepubliceerd: 31-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!