InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Wat mogen konijnen eten en wat niet?

Wat mogen konijnen eten en wat niet?

Wat mogen konijnen eten en wat niet? Voeding is voor konijnen erg belangrijk omdat konijnen erg gevoelige darmen hebben. Er kunnen nare dingen met je konijn gebeuren wanneer je de verkeerde voeding geeft. Let erop: Konijnen zijn groepsdieren en het beste kun je ze met z’n tweeën of meer houden.

Wat is het belangrijkste voor je konijn

Een bakje gemengd konijnenvoer is absoluut niet genoeg voor elke dag.
Dit voedsel moet de hele dag beschikbaar zijn voor uw konijn:

Biks

Dit zijn bruine of groene staafjes. Hier zitten veel voedingsstoffen in die je konijn nodig heeft. Je konijn wordt van biks niet dik, je konijn wordt wel dik door alle dikmakers en kleurstoffen die in gemengd voer zitten.

Hooi

Dit is het belangrijkste wat je je konijn kan geven, dit komt omdat konijnen van nature planteneters zijn en hun darmen zijn gemaakt om vezelig voedsel te verteren, hooi is erg vezelrijk. Het bevat alle voedingsstoffen die je konijn per dag nodig heeft. Zorg er daarom voor dat je konijn dit 24 uur per dag tot zijn beschikking heeft.

Groenvoer

Je moet je konijnen goed laten wennen aan groenvoer en je mag je konijn niet teveel hiervan geven. Het bevat veel suikers waardoor je konijn snel dik wordt, geef het daarom met mate.

Veel variatie

Je kunt je konijn het beste veel soorten voer geven, bijvoorbeeld zes soorten groenten. Geef hiervan niet te veel. Veel soorten geven (met mate) is beter dan veel geven van één soort. Konijnen eten in de natuur ook gevarieerd en het voorkomt een gasbuik.
Bijvoorbeeld: één takje basilicum, één takje selderie, één stukje andijvie in plaats van een maaltijd van basilicum, en de volgende dag een maaltijd selderie en de dag daarna een maaltijd andijvie. Als je overal een klein beetje van geeft is dit evenveel als een hele maaltijd.

Goede groenten

Hier zijn alle groenten die je konijn wél mag eten:
  • Andijvie
  • Broccoli
  • Venkel
  • Bleekselderij
  • Selderieknol
  • Koolrabi
  • Witlof
  • Veldsla
  • Waterkers
  • Boerenkool
  • Paksoy
  • Mosterdblaadjes
  • Frambozenblaadjes
  • Paardebloemblad
  • Wortel en het loof van wortelen
  • Takje selderie
  • Takje peterselie

Goede kruiden en planten

Hier zijn alle goede kruiden en planten die je konijn wél mag eten:
  • Brandnetels, laat deze wel een dag liggen zodat de brand eruit gaat,
  • Wilde achillea, dit is erg goed voor stoornissen en de spijsvertering,
  • Weegbree, hier zit veel eiwit in.

Let op:

Wortel

Veel wortel mogen konijnen niet omdat het echte diktemakers zijn. Er zit namelijk erg veel suiker in en daar kan je konijn door aan de diarree gaan.

Paardenbloemen

Paardenbloemen kan je geven maar pluk ze nooit langs de weg vanwege de schadelijke autostoffen en de uitwerpselen van dieren. Hierdoor kan je konijn wormen krijgen. Let er goed op dat er geen gif gespoten is waar je de paardenbloemen plukt.

Slechte groenten

Hier zijn alle groenten die je konijn níét mag eten:
  • Prei
  • Ui
  • Bieslook
  • Bonen
  • Erwten
  • Mais
  • Vaste kool
  • Spruitjes
  • Nat gras (geef nooit gemaaid gras)
  • Geef niet te veel klaver

Let op:

Als je te veel kool geeft kan je konijn snel gas in zijn buik krijgen, deze soorten kool mag je konijn wél maar let op: niet veel! Geef er echt weinig van.
  • Broccoli
  • Bloemkool
  • Boerenkool

Extra’s

Fruit

Fruit mag je alleen met mate geven omdat er erg veel suikers in zitten. Geef er echt weinig van, hier zijn de soorten fruit die konijnen mogen:
  • Appel
  • Peer
  • Banaan
  • Alle fruit die je konijn lust mag, zelfs met schil

Let op:

Appelpitjes

Appelpitjes zijn giftig, geef deze niet.

Banaan

Geef een paar keer per week, niet vaker, een klein plakje banaan. In banaan zit namelijk veel kalium en dat kan hartproblemen veroorzaken.

Brood

Brood, en dan vooral hard oud brood, vinden konijnen lekker. Je moet dit ook niet te veel geven omdat ze er snel dik van worden.

Verzorging

Konijnen zijn groepsdieren, veel mensen vergeten dit. Een konijn wordt er niet gelukkiger van wanneer hij alleen in een hok zit. Zorg daarom dat je konijn altijd een maatje heeft en dat hij niet in een te klein hok zit. Een hok van één meter lang is absoluut niet groot voor één konijn, dat is zelfs erg krap als je bedenkt dat konijnen in het wild erg veel lopen, rennen en spelen. (Een uurtje per dag uit de kooi halen is hier niets bij).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tamme konijnen de winter door helpenTamme konijnen de winter door helpenVeel huisdieren die buiten worden gehouden hebben het moeilijk in de koude wintermaanden. Konijnen zijn hier geen uitzon…
Coccidiose bij konijnenCoccidien zijn eencellige parasieten. Coccidien dragen konijnen vrijwel altijd bij zich. Ze kunnen geen schade zolang he…
Snotneus bij konijnen, wat te doen?Snotneus bij konijnen, wat te doen?Een snotneus bij konijnen moet je gelijk behandelen. Een konijn kan hieraan dood gaan. Ga altijd naar de dierenarts om v…
Koppelen van konijnenKoppelen van konijnenKonijnen zijn groepsdieren en daarom erg gebaat bij een vriendje. Toch worden veel konijnen in Nederland nog alleen geho…
Het houden van een cavia en konijn in één verblijfEen konijn en een cavia samen in één hok, het ziet er leuk uit. Veel mensen vinden deze beide huisdieren erg leuk en kie…
Bronnen en referenties
  • http://www.konijnen.nl/voer/groenvoer.htm

Reageer op het artikel "Wat mogen konijnen eten en wat niet?"

Reacties

Isa, 28-06-2017 12:26 #25
Weet iemand of een konijn tomaten mogen eten want ik heb er een gegeven

Groetjes een heel bang meisje van 8jaar oud

Juliet, 14-06-2017 18:41 #24
Mogen konijnen een aardbei eten?

Amanda, 07-04-2017 13:55 #23
Wat is een wilde achillea? Er zijn meerdere soorten en waar vind ik de juiste?

Emma, 18-01-2017 13:31 #22
Je moet je konijn niet te veel snoepjes geven want daar worden ze dik van.

Anoniem, 31-12-2016 22:51 #21
Ik heb mijn konijn 2 bananenschillen gegeven op 1 dag, is dat heel erg?

Groetjes, meisje van 12

Anoniem, 23-09-2016 17:36 #20
Ik geef mijn konijnen vaak onrijpe appeltjes, maar ik heb nooit gemerkt dat er iets aan de hand was.

Elseline, 06-06-2016 21:57 #19
Ik heb een vraagje… Mijn konijn heeft mais in haar voer is dat slecht? En in mijn voer zitten gedroogde bananenschijfjes. hoop te weten dat t niet erg is…
Groetjes een heel erge bange meid van 13

Maddy, 07-05-2016 21:21 #18
Ik vind het goed om te weten want ik heb zelf twee konijnen.En ze vinden witlof heel lekker!En ik geef ze afentoe ook wat gras en daar zijn ze dol op!

Groeten van Maddy

Wil, 19-04-2016 18:48 #17
Sinds ik het hok met ren verplaatst heb is mijn konijn niet meer zindelijk. Doet het op meerdere plekken in tuin en ren en zijn bak blijft schoon, wat kan ik hier aan doen?

Deliah Senna, 07-04-2016 17:14 #16
Mag een heel klein stukje Chinese kool wel?

Gogo, 19-08-2015 16:48 #15
In dit artikel staat veel over het voedsel van een konijn. Ons konijn heeft veel vrijheid, maar eet wel bloemetjes, viooltjes en geraniums. Hij heeft er blijkbaar geen last van, maar we willen toch weten of er meer konijnen zijn die dit doen.

Groetjes een moeder en dochter

Sam, 15-06-2015 17:53 #14
Mijn konijn is alleen maar hij loopt verder bijna de hele dag in de ren en kan ook weer in zijn hok!
hij heeft geen maatje maar dat ben ik!
hij is super gelukkig
groetjes Sam

Van der Werff, 06-04-2015 19:41 #13
Mogen vlaamse reuzen stokjes van de champignons?

Karldelauw (infoteur), 13-01-2015 12:02 #12
Dit artikel staat vol fouten en nuances die ontbreken, wat het gevaarlijk maakt. Ook worden hoeveelheden niet gedefinieerd. Wat is 'veel', 'teveel', enz.? Dit hangt af van het lichaamsgewicht van het konijn en dat wordt niet vermeld. De definitie van 'teveel' is voor het ene konijn heel anders dan voor het andere. Een klein ras heeft ook andere hoeveelheden nodig dan een groot ras.

Een konijn moet vooral hooi eten. Geef je teveel biks of teveel groenvoer, dan zal het konijn vooral dat eten en te weinig van het hooi nemen, terwijl hooi het allerbelangrijkste is voor optimale werking van het darmstelsel.

Alles wat kool is (bloemkool en dergelijke) wordt beter helemaal niet gegeven aan een konijn aangezien dit vaak tot gas leidt in de buik. Gewoon zeggen 'geef er weinig van' is gewoon gevaarlijk omdat je 'weinig' ook niet nader omschrijft. Er wordt ook niet gewaarschuwd dat nieuwe groenten geleidelijk en in kleine hoeveelheden moeten geintroduceerd worden aangezien elke abrupte wijziging van het dieet bij een konijn kan leiden tot gas en darmproblemen. En, wat ook ontbreekt: heel jonge konijnen tot 6 maand oud krijgen best nog geen groenvoer maar alleen hooi en biks omdat hun darmstelsel nog te gevoelig is. Wordt ook niet vermeld.

Fruit en brood is absoluut niet nodig voor een gezonde voeding en wordt beter helemaal niet gegeven. "Geef een paar keer per week banaan": dat is gewoon veel te vaak en dus gevaarlijk advies. Ook met wortel moet voorzichtig worden omgesprongen: een klein stukje wortel van 1 of 2 cm per dag of zelfs om de twee dagen als 'extraatje' is meer dan genoeg. Geef je konijn dag in dag uit een volledige wortel of 2 wortels en vroeg of laat wordt hij gegarandeerd ziek door het hoge suiker-gehalte.

Dat alle fruit die je konijn lust goed is voor hem is ook gewoon niet waar.

Kortom er is zoveel fout en mis met dit artikel dat het onbegonnen werk is, het advies volgen is gewoon gevaarlijk.

Jacq, 14-12-2014 20:02 #11
Ik heb een vraagje
mijn broer heeft een nest konijnen van 10 weken en hij heeft per ongeluk spruiten aan ze gegeven. nou lees ik net dat ze dat niet mogen hebben. wat zou hier de gevolgen van zijn. beetje bezorgt

Martine, 21-11-2014 11:37 #10
Ik heb 2 konijnen die vrij lopen in de tuin. Ze hebben een stal vol hooi en stro waar ze zelf in gaan wanneer ze willen. Konijnen die vrij kunnen lopen in een redelijke tuin weten zelf wat ze mogen eten. Mijn konijntjes eten in de herfst veel afgevallen boomblaadjes, die voor hen giftig blijken spuwen ze zelf uit. Wij hebben zelfs 2 poezen. De konijnen stampen dan en de poezen zijn dan weg. Soms besnuffelen ze elkaar. Met voldoende ruimte voor ieder dier kent ieder dier zijn plaats en territorium.
De natuur zit perfect in elkaar zolang de mens zich daar niet overbezorgd mee moeit. Dan functioneert het perfect en eten, slapen, leven ze gelukkig samen naast elkaar.

Koen, 23-10-2014 20:01 #9
Konijnen mogen wel gras van de elektrische grasmaaier, maar niet van een benzine grasmaaier en een handmaaier is het aller best!

Iemand Se, 20-10-2014 18:56 #8
Waarom mag een konijn geen spruiten en waarom geen mais? Want je kunt van die harde maisstiks halen dat vinden ze heerlijk.

Panzer, 19-10-2014 17:24 #7
Hoi,

Ik verwacht geen reactie aangezien er zo te zien niemand een reactie krijgt, maar waarom mag een konijn of cavia geen prei.

Met vriendelijke groet,

Marco

Joy 9. Jaar, 12-10-2014 15:43 #6
Waarom mogen konijnen geen gemaaid gras hebben? ik ben ervan geschrokken want ik heb het al gegeven, ik krijg het gras vaak van de buurvrouw als ze het gras gemaaid heeft. groetjes Joy

Anoniem, 13-07-2014 15:01 #5
Ik heb 2 konijnen en we laten ze soms rondlopen in de tuin mogen ze ook bladeren eten van planten of bomen?

Vercouillie, 01-06-2014 23:49 #4
Mogen dwergkonijnen afval van spinazie eten?

Silke, 30-05-2013 16:54 #3
En brood is slecht voor bijna alle dieren;) en niet omdat het dikmakers zijn, maar omdat het slecht is voor darmenstelsel.

Jolanda, 10-05-2013 09:33 #2
Buren hebben prunus / sierkers in de tuin staan. onze tuin ligt nu helemaal vol met roze blaadjes. 1 van de konijnen eet deze blaadjes. is dat gevaarlijk

Girl, 19-12-2012 14:08 #1
Je mag echt wel spruiten en maïs geven. Van maïs maken ze ook sticks.

Infoteur: Dazzeltje
Laatste update: 13-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Voer huisdieren
Reacties: 25
Schrijf mee!