InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hamster en de verzorging ervan

Hamster en de verzorging ervan

Je hebt verschillende soorten hamsters. Bv een goudhamster, dwerghamster en ga zo maar door. Maar wat voor verzorging hebben ze nou eigenslijks nodig? Nou lees hier dan maar snel en kom er spoedig achter.

Geschiedenis van een hamster

De goudhamster (ook wel Syrische hamster genoemd) werd in 1839 door George Waterhouse ontdekt. Daarna dacht men dat de hamster was uitgestorven en je kon hem alleen nog maar bewonderen in musea`s

Russische dwerghamster

De Russische dwerghamster is een van de populairste dwerghamsters. Hij komt oorspronkelijk uit Noord-Kazachstan dat ligt in Siberië. Eind jaren '60 hield Klaus Hoffman, een wetenschapper die hoorde bij het Max Planck Instituut in Duitsland, zich bezig met het fokken en bestuderen van deze dwerghamsters. Waarschijnlijk zijn de meeste Russische dwerghamsters uit Europa en de VS. die worden gehouden nakomelingen van de dwerghamsters van het Max Planck Instituut.

Roborovski dwerghamster

De Roborovski dwerghamster komt oorspronkelijk uit Zuid- en West-Mongolië. Pas in de eind jaren '70 werd de Roborovski dwerghamster bekend als huisdier.

Campbelli dwerghamster

De Campbelli dwerghamster komt oorspronkelijk uit Noord-Mongolië, Noord-China en Tuva. Deze dwerghamsters werden in 1905 ontdekt door Thomas. De Campbelli dwerghamster is nauw verwant met de Russische dwerghamster.

Chinese dwerghamster

De Chinese dwerghamster komt oorspronkelijk uit China. Ze kunnen zowel overleven in beboste gebieden, als in kale vlaktes. In de jaren '60 werd hij bekend als huisdier, daarvoor alleen als proefdier.

Verzorging van de hamster

Een hamster heeft net als elk ander dier een goede verzorging nodig. Zoals een ruime kooi , loopmogelijkheden , speelmogelijkheden en de goede voer.
elke dag zal de speciale behoefte hoek moeten worden verschoont van de hamster. De hamster heeft elke dag verse water en verse voedsel nodig.
Met vakanties en weekenden kunt u nooit zomaar weg gaan. U zult de nagels moeten knippen. En soms het vacht moeten borstelen.

de kooi

Hoe groot moet een hamsterkooi minimaal zijn?

In de boekjes worden minimummaten genoemd van 40 cm lang en 25-30 centimeter breed en hoog. Wij vinden dat echt te klein. 50 bij 30 zou wat ons betreft elke kooi minimaal moeten zijn, en beter is nog een stuk groter. Fijne kooien zijn bijvoorbeeld traliekooien van 80 bij 50. Die zijn er onder andere als traliekooien van Ferplast (Mary) en Imac. Grote dunabakken zijn 70 bij 40 - ook prima (van verschillende merken). Wat verder nog belangrijk is over kooigrootte:
  • Voor de grootte van de kooi telt alleen het bodem-oppervlak. Extra buizen en verdiepingen etc zijn wel leuk (mits veilig!!), maar ze maken de kooi niet wezenlijk groter. Je moet zelfs oppassen dat verdiepingen de kooi niet te laag maken: ook een forse Syr moet er rechtop in kunnen staan, en er moet voor een Syr een radje van 18 cm doorsnee in passen.
  • Je zou kunnen denken: een dwerghamster is kleiner dan een Syr, dus die past in een kleinere kooi. Nouja, ietsje kleiner misschien, maar niet veel! De grootte maakt niet zo veel uit, wél de activiteit en beweeglijkheid. En dwerghamsters zijn net zo beweeglijk als Syren!
  • Een kooi is nooit te groot! Nadeel is dat grote kooien nogal duur zijn. Als de kosten een probleem zijn, kijk dan eens of je tweedehands een grote kooi op de kop kan tikken. Je maakt je hamster er erg gelukkig mee!
  • Waar moet de kooi staan?
  • Het liefst op een tafel, op de grond is het namelijk kouder en vochtiger
  • Op een plek waar de temperatuur stabiel is (kamertemperatuur)
  • Niet direct in de zon
  • Ergens waar hij overdag rustig kan slapen
  • Op een plek waar de andere huisdieren (als je ze hebt) niet kunnen komen
  • Wat hoort er allemaal in een kooi te zitten?
  • Huisje
  • Goede bodembedekker
  • Etensbakje
  • Drinkflesje
  • Nestmateriaal
  • Speeltjes voor beweging (bijv. een radje)

Voeding

Goed droogvoer is echt hamstervoer (dus geen algemeen knaagdierenvoer, of konijnenvoer etc), liefst 'premium' hamstervoer, verkrijgbaar bij de dierenwinkel in verschillende merken. Goed voer heeft een hoog eiwitgehalte (15-18 %) en bevat dierlijke eiwitten. Als dat niet zo is, moet je eiwitrijk voedsel bijvoeren (zie verderop). De donkere geperste staafjes in veel voer ('bix') worden door hamsters vrijwel niet gegeten, dus het is zonde als daar veel van in zit. Afwisselen en/of mengen van voer is prima, voor de broodnodige variatie. Maak echter niet te veel, want zo veel eten hamsters niet en dan wordt het voer wat oud.

De mix doe je in een etensbakje. Je kan in de winkel bakjes kopen van plastic en van aardewerk. Het beste zijn de bakjes van aardewerk, die zijn stevig en vallen niet zomaar om. Globaal kun je zeggen dat hamsters hetzelfde verse voer kunnen eten als mensen. Zoek zelf uit wat je hamster lekker vindt. . Was wel alles goed! Suggesties: witlof, broccoli, andijvie, paprika, mais, selderij, spinazie, kool (denk bv. ook aan het loof van bloemkool), courgette, aubergine, avocado, wortel, appel, peer, kers, banaan en druif. Zorg voor afwisseling, zodat je hamster veel verschillende vitaminen en mineralen binnenkrijgt.
© 2007 - 2019 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Campbelli dwerghamster (Phodopus campbelli)Campbelli hamsters kunnen in tegenstelling tot vele andere hamstersoorten wel samen gehouden worden. Het zijn leuke dier…
Welk loopwiel/rad is het beste voor mijn hamster?Meestal zit er in de hamsterkooi al een loopwiel, maar wat vaak het probleem is, is dat deze loopwielen vaak véél te kle…
Een hamster als huisdier: verzorging en onderhoudHamsters zijn kleine knaagdieren die populair zijn als huisdier. Het zijn kleine, sociale en gezellige beestjes die wein…
Zhu Zhu pets Hamsters, speelgoedhamsterZhu Zhu pets Hamsters, speelgoedhamsterZhu Zhu pets speelgoedhamsters zijn in 2009 al een grote rage in Amerika geworden. Het is een soort 'denkend' speelgoed.…
Welke kooi voor mijn hamster?Veel mensen denken dat ze even naar de dierenwinkel kunnen gaan om snel een hamster en een kooi te kopen. En meestal moe…
Bronnen en referenties
  • www.dieren.forum2go.nl

Reageer op het artikel "Hamster en de verzorging ervan"

Reacties

Lennart, 05-01-2012 21:44 #7
Ik wil een hamster maar ik ben bang dat ik zijn kooi en wieltje en zo verkeerd koop, weet iemand mischien een goede site waar ik dit alles tegen een schappelijke prijs kan vinden

Mina, 03-07-2010 23:22 #6
Mijn Hamster heeft een rooie oog, en het lijkt alof er iets uitkomt, ik weet nu niet wat ik moet doen, het liefs doe ik hem weg. Reactie infoteur, 02-09-2010
Een dierenarts kan u uitsluitsel geven.

Poep, 20-05-2010 16:51 #5
Ik vind dit dus niet kloppen: 40 keer 30 is veel te klein. Maar ik heb het aan iemand van een dierenspeciaalzaak gevraagd en die zei dat dat al helemaal goed is. Reactie infoteur, 02-06-2010
Ja het klopt, ik vind het ook te klein, op zich zijn dit de wettelijke maten, maar groter mag altijd.

Suc6 met je dieren en kooien.

Mvg Antrax

Lotje, 30-03-2010 21:41 #4
Handig! Ik krijg ook binnenkort een dwerghamster. Probleem: Ik heb een iets te kleine kooi maar er zit een buis op met nog een soort bak. Is dit heel erg? Ik krijg ook maar 1 hamster. Reactie infoteur, 30-03-2010
Mijn advies is toch een grotere kooi is dit niet mogelijk probeer dan ervoor te zorgen dat de hamster meermaals uit zijn of haar kooi komt. Ze hebben bij de dierenwinkel speciale loopballen, al ben ik hier geen fan van, is dit wel een eventuele optie. Zelf liet ik mijn hamsters elke dag 1 uur eruit. Ze hadden 12 vierkante meter om te rennen en lopen en snuffelen en kabels waren opgeborgen.

Hopelijk heeft u wat aan deze informatie.

Mvg Antrax

Margriet, 27-08-2009 11:54 #3
Hee,

Handig deze info, want ik kryg bijna een dwerghamster:-)

grtz Reactie infoteur, 29-08-2009
Gefeliciteerd met je hamster alvast, hopelijk heeft de informatie je goed geholpen.

Met vriendelijke groet,

Sandra

Jessica Deleeuw, 19-04-2009 13:50 #2
Het is niet waar dat je elke dag het behoefte plekje van de hamster moet verschonen de hamster plast niet veel. Het is de bedoeling dat je de hamster om de week schoon maakt. De nagels knippen hoeft niet en als je de hamster aait hoef je de hamster ook niet de borstelen. Reactie infoteur, 21-04-2009
Bedankt voor uw reactie, alle informatie over de hamster heb ik uit ervaring en door met fokkers te praten, het is wat door hun geadviseert wordt. Maar denk dat de een wat makkelijker of soepeler is in de verzorging dan de ander. Het artikel is ook gebaseert op fokkersadvies, denk dat het in een huishouding zelf wel wat minder kan.

Hamsterfan, 03-05-2008 09:24 #1
Hallo.
ik vind het fijn om deze informatie te kunnen lezen, omdat ik net een nieuwe hamster heb.
Ik heb nu meer informatie en kan mijn hamster ( jaapie ) Dingen doen, waar ik kan van zeggen, Jaapie dat mag niet/wel.

Hartelijke groet.
Sara

Infoteur: Antrax
Laatste update: 21-09-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 7
Schrijf mee!