InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hoe krijg ik mijn dwerghamster tam?

Hoe krijg ik mijn dwerghamster tam?

Uw kind heeft een dwerghamster gekregen. Er is een kooi gekocht, de benodigheden zijn er dus: knuffelen maar! Helaas blijkt de hamster een bijtertje te zijn of ontzettend schuw. In dit artikel leest u hoe de hamster tam wordt, wat resulteert in leuk dier voor uw kind. Let wel: geduld is een vereiste! Als eerste gaan we kijken wat voor een soort dwerghamster u in huis gehaald heeft. Er zijn namelijk verschillende soorten dwerghamsters. De meest voorkomende dwerghamster is de russische dwerghamster. Deze dwerghamster is dan ook het meest geschikt voor kinderen.

Als u een russische dwerghamster of een campbelli dwerghamster heeft:

Deze hamsters zijn van de vier soorten het makkelijkst om tam te maken. Als uw dier in de dierenwinkel gekocht is, is het heel goed mogelijk dat de hamster nog totaal niet aan mensenhanden gewend is. De dieren komen rechtstreeks van een kweker die zoveel dieren heeft dat hij geen tijd heeft de dieren handtam te maken. Dit is dus aan u. Denk niet meteen dat de hamster agressief is, de meeste bijterige hamsters zijn simpelweg bang.

Om ervoor te zorgen dat de hamster u gaat vertrouwen, is geduld nodig. Veel geduld.
Neem de tijd om de hamster aan u te laten wennen. Een aantal nuttige tips:
  • Laat de hamster de eerste dagen met rust zodat het dier aan de nieuwe omgeving kan wennen.
  • Benader de hamster nooit van boven af. De hamster zal u associëren met een roofdier en angstig wegkruipen.
  • Slaap een aantal nachten met een washandje in bed. Leg het hierna in de hamsterkooi om de hamster aan uw geur te laten wennen.
  • Hamsters zijn vaak te porren met een lekker hapje. Houdt de lekkernij tussen uw vingers en wacht geduldig tot de hamster het aanpakt. Zonnebloempitjes zijn erg geschikt voor deze 'training'. De hamster zal uw hand associëren met lekkers, en naar u toe komen.
  • Om de hamster uit eigen wil op uw hand te laten komen, kunt u uw hand plat in de kooi leggen, eventueel met iets lekkers erop. Hiervoor is wel veel geduld nodig.

Als u een chinese dwerghamster heeft:

Chinese dwerghamsters zijn qua tam maken wat lastiger dan russische dwerghamsters. Deze hamstersoort is van nature erg angstig. Voor deze hamstersoort is dus nog meer geduld nodig. De chinese dwerghamster is erg terughoudend en zal niet snel zelfstandig op uw hand kruipen. Ze laten zich wel redelijk makkelijk oppakken maar uiten hun angst dan door te trillen en uw stevig vast te houden met hun pootjes. De bovenstaande tips kunt u gebruiken, maar waarschijnlijk zal de hamster angstig blijven, dit zit in zijn natuur.

Als u een roborovski dwerghamster heeft:

Deze hamstersoort is heel moeilijk tot niet tam te maken. De roborovski dwerghamster wordt dan ook wel 'kijkhamster' genoemd. Ze zijn vliegensvlug en daarom niet geschikt voor kinderen. Liefhebbers houden deze hamstersoort vaak in een glazen bak, omdat ze ontzettend leuk zijn om naar te kijken, maar niet om mee te knuffelen.

Met veel geduld kunt u bereiken dat ze lekkernijen aannemen, maar wanneer geprobeerd wordt ze op te pakken rennen ze vlug weg. Hieruit blijkt dus dat de russische dwerghamster het meest geschikt is als vriendje voor u of uw kind. Denk niet te snel dat de hamster agressief is, maar heb geduld en denk in kleine stapjes.

Is het niet mogelijk om een tamme hamster te kopen?

Dit is zeker mogelijk! Koop de hamster dan niet bij een dierenwinkel, maar zoek een kleinschalige hobbyfokker. Deze mensen fokken omdat ze het leuk vinden en niet voor de inkomsten. De kleine hamsters worden handtam gemaakt en zijn vaak een stuk gezonder dan dierenwinkelhamsters omdat de ouders zorgvuldig geselecteerd worden.

Lees verder

© 2011 - 2019 Melanie-p, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Campbelli dwerghamster (Phodopus campbelli)Campbelli hamsters kunnen in tegenstelling tot vele andere hamstersoorten wel samen gehouden worden. Het zijn leuke dier…
Welke kooi voor mijn hamster?Veel mensen denken dat ze even naar de dierenwinkel kunnen gaan om snel een hamster en een kooi te kopen. En meestal moe…
Het ideale hamsterparadijs voor een dwerghamsterHet ideale hamsterparadijs voor een dwerghamsterVeel mensen in Nederland hebben een hamster als huisdier, maar vaak worden deze kleine wollige wezentjes niet op de juis…
Soorten dwerghamstersSoorten dwerghamstersDwerghamsters worden onderscheiden in vier soorten. De Russische dwerghamster, de Campbelli dwerghamster, de Chinese dwe…
De Chinese dwerghamsterBen je van plan een Chinese dwerghamster aan te schaffen? Lees dan eerst dit artikel, zodat je goed voorbereid bent, en…

Reageer op het artikel "Hoe krijg ik mijn dwerghamster tam?"

Reacties

Eva, 06-07-2014 01:30 #4
Hoe kan je een roborovski dwerghamster tam krijgen want dat staat er niet bij en ik wil heel graag met mijn hamster kroelen maar als ik hem wil pakken dan rent hij heel erg snel weg… Zijn er manieren voor?

Melsi, 28-06-2013 13:58 #3
Hoi ik ben melsi en ik ben 11 jaar. ik heb een dwerghamster sterre (meisje). ik durf mijn dwerghamster niet uit de kooi te halen dan doe ik het meestal met een buis. de buis leg ik in de kooi en als die erin zit til ik de buis op uit de kooi. mijn probleem is dus als ik mijn hand plat leg in de kooi hoop ik dat die er op kruipt maar in plaats van bijt die in mijn vingers ik durf haar bijna niet meer vast te houden want dan ben ik bang dat die me weer bijt. kan u me misschien helpen groetjes melsi

Sandy, 16-02-2013 14:01 #2
Ik krijg een hamster en ik probeer wel eens in de dieren winkel een hamster op me hand te laten lopen (Dat mag namelijk) Maar dan bijt hij me toch en zo raak ik bang en dat wil ik niet want ik hou van die beestjes wat moet ik doen? Reactie infoteur, 14-06-2013
Een hamster in de dierenwinkel is nog helemaal niet aan je gewend, en kan dus bang van je zijn. Daarnaast kom je vaak ook met je hand van bovenaf in deze hokjes.
Als je dadelijk je eigen hamster hebt, neem dan de tijd en laat hem/haar rustig aan je wennen, dan komt het zeker goed!
Succes!

Sinem Cangir, 26-12-2012 22:29 #1
Kan het zijn als je heel veel tijd met je roboroski dwerghamster doorbrengt dat ze toch heel tam worden? Reactie infoteur, 14-06-2013
Ja dat kan zeker. Alleen is deze hamstersoort niet de makkelijkste soort om tam te maken. Maar met veel tijd en geduld kom je een heel eind. Succes.

Infoteur: Melanie-p
Gepubliceerd: 08-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Dwerghamsters
Reacties: 4
Schrijf mee!