InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Vers rauw vlees voor de hond

Vers rauw vlees voor de hond

Vers rauw vlees voor de hond Steeds meer mensen geven hun hond tegenwoordig vers vlees. Hiermee wordt geen blikvoer bedoelt maar écht vlees zoals kippennekken, schapenhart en meer. Veel mensen denken dat dit niet gezond is en dat hondenbrokken gewoon voor honden zijn, maar dit is niet waar. Hondenbrokken zijn juist slecht voor je hond en van vlees kan je hond enorm opknappen. Lees er hier alles over.

Hondenbrokken

Erg weinig vlees

In de meeste hondenbrokken zit maar 4% vlees, de rest bestaat uit granen. Met een beetje geluk zit er 20% vlees in maar dit is meestal niet het geval. Het vlees wat er in de brokken zit is afval vlees, wat niemand eten wil.

Afgekeurd vlees in brokken

In sommige landen doen ze er zelfs vlees in van afgekeurde dieren, mensen hoeven dit niet en daarom stoppen ze het maar in hondenbrokken. Denk hierbij aan dieren die gestorven zijn op een boerderij, dieren die door gezwellen zijn afgekeurd of dieren die opgehaald zijn voor destructie. Al dit vlees gaat in de hondenbrokken.

Graan

In de brok zit voor een enorm groot deel graan, en graan horen honden eigenlijk niet te eten. Het graan wat in de brok zit is ook voornamelijk afval graan, wij zullen dit graan niet eten. Graan is erg slecht voor honden, ze kunnen erg schimmels, darmproblemen, maagproblemen, gisten op de huid en in de darm van krijgen. En dan moet je je voorstellen dat wolven in het wild geen graan eten, die zijn alleen maar vlees gewend en onze honden stammen af van deze wolven.

Vulmiddel

Naast het afgekeurde vlees en de vele graan zit er ook nog eens vulmiddel in de brokken, dit komt omdat de brokken niet uit elkaar mogen vallen wanneer het op hoge temperaturen (boven de 100 graden Celsius) verhit wordt, hierdoor gaan ook ‘vitamines’ eruit.. Dit vulmiddel is erg ongezond voor uw hond.

Antioxydanten

In de meeste brokken zitten geen antioxidanten zoals vitamine C en E (met een beetje geluk kan dit er wel inzitten, maar door de verhitting zullen deze vitamines eruit gaan) maar BHA, BHT, Etoxyquine en Prophylgalaat, dit is echte troep!
  • Ethoxyquine (code E324) is een rubberstabilisator, landbouwbestrijdingsmiddel tegen ongedierte en onkruid. Het wordt gebruikt in veevoer, hondenvoer en kattenvoer. Het heeft giftige bijwerkingen aan de leverfuncties en nierfuncties. De vacht wordt droog en broos omdat de balans in de darmflora verstoord wordt voor Ethoxyquine, het haar gaat schilferen en ziet er soms uit als schurft. Je zult E324 zeker niet terugvinden in menselijke E-lijsten.
  • BHA (Butyl Hydroxyl Anison, code E320) kan ervoor zorgen dat het vetgehalte en het cholesterol verhoogd wordt in het bloed. Ook kan Oedeem zich ontwikkelen, dit is dat het lijkt alsof de hond vocht vasthoud. Kinderen die jonger dan één jaar zijn mogen BHA niet hebben, dat is verboden. Het is ontzettend slecht om honden, vooral jonge honden, dit te geven.
  • BHT (Butyl Hydroxyl Tolueen, code E321) is ontwikkeld om de kleurenfilms langer houdbaar te maken. Het is giftiger dan BHA, en het heeft invloed op de vetstofwisseling van de lever. De maximumnorm voor mensen is 0,5mg per kilo, bij dierenvoer is dit 150mg per kilo.

Merken dit troep er wel hebben zitten:
  • Eukanuba
  • Fokker
  • Hill's
  • Purina
  • ProPlan
  • Royal Canin
  • Consult Dieetvoeding
  • Clinic Diets van pasco Nutrition
  • Pedigree Beneful
  • En andere supermarkt voeding

Merken die dit er niet in hebben zitten:
  • Farmfood
  • Cavom
  • Barca
  • Canex
  • Adult Super geperst
  • Biofood
  • Henne Hondenvoeding
  • Canex Fish & Rice
  • Happy Dog Supreme Zalm & Tonijn
  • Acana
  • Doglovers Gold
  • Orijen
  • Arden
  • Grange
  • Jarco
  • Prins

Kleurstoffen

Omdat de brokken op een enorm hoge temperatuur verhit wordt smaakt dit niet lekker voor een hond, daarom stopt de fabrikant er kleurstoffen, smaakstoffen en geurstoffen in. Geroest ijzer wordt vaak gebruikt voor de kleur van de brok en de hond is nota bene kleurenblind, dus waarom moet er eigenlijk kleurstof in? Een hond zal de brok ook niet eten wanneer er geen smaakstoffen in zitten.

Rauw vlees

Vlees is gezond

Rauw en vers vlees is dé oplossing voor uw hond, omdat dit van 70% tot 75% bestaat uit producten van dieren. Enkele voorbeeld zijn: orgaanvlees, spiervlees, botten (vaak gemalen), olie en vetten, eieren. Het hangt ervan af of je het zelf samenstelt of het koopt wanneer het kant-en-klaar is.

Afstammelingen van de wolf

Heb je ooit een wolf granen zien eten? Of gras en groenten? Nee. Wolven eten bijna alleen maar rauw vlees en omdat honden van deze wolven afstammen is rauw vlees enorm goed. Lees hieronder de voordelen en wat er allemaal voor uw hond veranderd wanneer u uw hond rauw vlees geeft.

Waarschuwing

Wees wel voorzichtig en lees u goed in wanneer u met rauw vlees begint. U zult niet de eerste zijn die een hond een rauw bot geeft, waarna de hond vervolgens stikt omdat de hond niet weet hoe hij het bot moet eten. Op verschillende forums/fora kunt u veel informatie lezen over rauw vlees en hoe u ermee kunt beginnen.

Duurder?

Het kan zijn dat rauw vlees wat duurder is dan brokken, maar brokken zijn echt slecht voor uw hond. Hieronder kunt u alle voordelen lezen. Vlees hoeft niet per se duurder te zijn, vaak kunt u in de C1000 het merk Smuldier vinden (in de vriezer), dit is speciaal voor honden en katten gemaakt en is ook vers rauw vlees. De maaltijd kip is voor 400 gram maar 0,50 euro. Let er wel op, dit is een tussendoortje, u kunt beter de maaltijd Compleet kopen van Smuldier omdat daar alle voedingsstoffen inzitten die uw hond nodig heeft.

Hoeveel rauw vlees mag uw hond per dag hebben?

Voor een hond die actief en gezond is is 20-30 gram per kg lichaamsgewicht per dag voldoende. Wanneer je hond dragende is, of wanneer je een pup hebt kun je beter 30-50 gram per kg lichaamsgewicht van het lichaamsgewicht per dag geven. Naarmate je hond ouder is dan een jaar kan je het vlees afbouwen tot 20-30 van het lichaamsgewicht per dag.

Voorbeeld:
Een labrador van 25 kg en erg actief. De hond krijgt 20 gram van het lichaamsgewicht per dag, dit is 500 gram per dag.

Voorbeeld:
Een dwergpoedel van 7 kg en dragende. De hond krijgt 50 gram van het lichaamsgewicht per dag, dit is 350 gram per dag.

Voordelen en wat is voor uw hond het verschil?

Voordelen

  • Het bevat goede bacteriën die je hond nodig heeft, ook de enzymen zijn erg gezond. Dit zorgt voor een sterke darmflora.
  • Het bevat natuurlijke mineralen en vitamines die erg goed worden opgenomen door het lichaam van de hond.
  • Omdat het bewaard wordt in de vriezer bevat het geen conserveringsmiddelen/antioxidanten.
  • Er zitten geen smaakstoffen, geurstoffen en kleurstoffen in want dit is niet nodig.
  • Wolven eten van nature ook vlees, ze eten amper granen en daarom is vlees beter voor onze honden die van de wolven afstammen.
  • Vlees bevat geen bindmiddelen en vulmiddelen.

Wat zult u aan uw hond merken

  • Uw hond heeft een mooiere vacht en huid.
  • De organen van uw hond functioneren beter.
  • De hond zal geen tandsteen meer hebben en zal een betere gebit hebben, de tanden zijn mooier en schoner.
  • De hond zal beter in zijn vel zitten en zal daarom óf meer energie hebben, óf rustiger zijn.
  • Uw hond zal langer leven en gelukkiger leven.
  • Uw hond zal minder ontlasting hebben en het stinkt minder, op het begin zal dit nog wat schommelen.
  • Er zullen geen problemen meer zijn met de anaalklieren.
  • Er zullen minder blaas en nierproblemen zijn, denk aan blaasstenen en nierstenen.
  • De hond zal geen skelet problemen hebben omdat het evenwichtiger groeit.
  • Honden zullen dit eten niet weigeren te eten, u doet uw hond er juist een plezier mee.
  • Uw hond zal niet meer bedelen omdat hij een goed gevulde maag heeft, brokken vullen namelijk niet goed.
  • Uw hond is bijna tot nooit meer ziek, dit bespaart héél veel dierenartskosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verse voeding voor hond of katVerse voeding voor hond of katVerse voeding voor jezelf is altijd het beste en dus ook voor je huisdier. Als extra te serveren, ter afwisseling met de…
Uw hond voeden: KVVUw hond voeden: KVVTegenwoordig stappen steeds meer baasjes over op KVV. Het natuurlijk voeden van de hond begint steeds meer een gewoonte…
Vers vlees voeding of brokken?Wat is nou eigenlijk vers vlees voer en wat zou er mis zijn met brokken? Veel mensen stappen tegenwoordig over op vers v…
Het beste voer voor hondenHet beste voer voor hondenEen goede voeding is van groot belang voor de gezondheid en de vitaliteit van uw hond. Hoewel men bij hondenvoeding mees…
Vers voeren: Verreweg het beste voor iedere hond!Vers voeren: Verreweg het beste voor iedere hond!Heeft uw hond last van huid- of darmproblemen? Dit hoeft niet opgelost te worden door speciaal duur voer, dit kan ook op…
Bronnen en referenties
  • http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,793.0.html
  • http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1154793
  • http://www.icreo.com/student/Nl/eindwerk/Thesis-Erwin.pdf
  • http://brokkenvergelijken.wordpress.com/

Reageer op het artikel "Vers rauw vlees voor de hond"

Reacties

Kok, 31-03-2017 18:49 #23
Als ik een volwassen bichon frise 150 gr rauw vlees per dag geef, wat moet er dan nog bij? Vroeger at onze hond rijst met vleesafval maar dat is 50 jaar geleden en er zijn nu betere adviezen denk ik. Kan ik rijst met vlees geven, is dat genoeg?

De Vleesschauwer Monique, 01-10-2015 11:20 #22
En de combinatie 's morgens brokken en 's avonds vers vlees, is dit ok? De brokken zijn van dog lovers gold. Reactie infoteur, 02-10-2015
Wanneer de brokken geperst zijn dan zou dit kunnen, het hangt per hond
af hoe de hond erop reageert. Je zou het kunnen uitproberen om te kijken hoe het gaat.

Rita Schoenmakers, 05-04-2015 20:50 #21
Mijn oudste hond heeft de eerste 7 maand van zijn leven constant diarree gehad. alle brokken geprobeerd maar niets hielp. toen de raad gekregen om rauw vlees te voeren. ben van de éne op de andere dag gestopt met brokken en vanaf dag 1 dat hij vlees kreeg was zijn ontlasting hard. ook altijd verstopte anaalklieren. en na een jaar rauw vlees geen last meer van zijn anaalklieren en hij is nu 5 jaar
mijn voorkeur gaat uit naar het merk "naturis" of "kivo" met afgewisseld maar miniem "lotgering". hier komen geen hondenbrokken meer binnen. soms krijgen ze er een beetje boontjes bij en de jongste de rest van de gekookte aardappelen omdat die zo mager is. maar door dat ze héél actief zijn, zijn ze gespierd en mager. mijn oudste die gecastreerd is komt wel vlug bij en dan let ik op de porties. de 'dikke' krijgt 400 gr/dag en weegt 24 kilo en onze "dunne" krijgt 650 gr/dag en weegt 20 kilo. maar ze blaken beiden van gezondheid

Merlijn Schols, 13-03-2015 10:09 #20
Mijn doggy`s en dat zijn er vijf ihhihi krijgen S`morgens brokken en S`avond rauwvlees eenmaal per week een runder bot vers en dat gaat perfect ik miks zelf diverse soorten brokken door elkaar dus ze hebben nooit eenzijdige voeding. dat is volgens mij een van de oorzaken van al die problemen. dat de meeste dieren eenzijdige voeding krijgen.

Stijn Boonen, 17-01-2015 20:50 #19
Ik kom voortdurend de mythe tegen dat hondenvoer geen graan mag bevatten. Honden zouden het immers niet kunnen verteren. In 2013 werd echter het tegendeel bewezen door Alexsson et al. Het verteringsstelsel van honden is gedurende hun domesticatieproces in die mate geëvalueerd dat zetmeel verteerd kan worden. Granen kunnen verteerd worden door honden, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat ze het hoofdbestanddeel van hun voeding moeten vormen. Ook zijn er grote kwaliteitsverschillen in granen. Honden hebben geen probleem met human-grade granen, maar graan van lagere kwaliteit (feed-grade) moet men toch met de nodige voorzichtigheid benaderen (Mahaney, 2013). Er mag dus wel degelijk graan in hondenvoer zitten.

In de voetnoot van Vinckx, 2012 kwam ik het volgende tegen:
"Door de vele opzoekingen voor dit eindwerk, ben ik nu te weten gekomen dat dit vaak
uit onwetendheid is of door de vele fabels die over rauwe voeding worden verteld. Deze
fabels en mythes zijn er nog steeds doordat er nog geen enkel wetenschappelijk
onderzoek werd gedaan naar rauwe voeding en de effecten hiervan op een dier."

Wat ik hier met de beste wil van de wereld niet kan begrijpen is hoe mensen enerzijds kunnen toegeven dat er nog niet veel gekend is over de effecten van rauw voer en anderzijds het voer waar wel een brede wetenschappelijke basis voor bestaat kunnen demoniseren.
Ik zeg daarom niet dat er iets mis is met BARF, maar er is wél iets mis met het voeren van alleen rauw vlees. Honden zijn géén obligaat carnivoren, net daarom is het, zoals de auteur zelf in de commentaren toegeeft, mogelijk om een hond op een vegetarisch dieet te zetten (doe dit NIET bij een kat…)
Ik besluit daarom: er is helemaal niets mis met kwalitatieve brokken, maar het is een feit dat de brokken waar ik het nu over heb (orijen, acana, …) niet bepaald de goedkoopste merken zijn…

Willem, 15-11-2014 18:30 #18
Michel, je hebt helemaal gelijk ik ben gelijk met vers vlees begonnen toen ze 8 weken was en kreeg eigenlijk commentaar van de DA.Maar ik trek me er niks van aan, en ze groeit en is echt levenslustig en ik gelukkig ze moet a.s. woensdag nog een keer naar de DA voor de 13 weken coctail.En dan is het voor mij klaar over en uit.Het is een border collie teefje, maar heeft lef voor een herder, maar is gelukkig tegenover andere mensen en kinderen, en honden vriendelijk.O ja en voor de DA geld stinkt niet, maar aan mij verdient hij niet veel meer.M,n vorige border is 9 jaar geworden en gestorven aan suikerziekte, door de snelle suikers in de brokken

Michel, 10-11-2014 02:00 #17
Hallo

Ben blij dat er nog mensen zijn die nog na kunnen denken, over wat nu echt goede voeding is voor de hond! Heb zelf twee langharige Duitse herders, die 5 jaar terug, 9 jaar lang brokvoer hebben gegeten.
Altijd veel last gehad van veel verharen, slecht eten, stinken, bulten ontlasting, tast het immuun systeem aan! Maar 5 jaar geleden kreeg een van mijn honden peri anale fistels. Na heel veel onkosten met medicijnen e.d., kwamen de fistels steeds weer terug. De da waar ik al 20 jaar kwam, wist het niet meer en wou hem in laten slapen. Ik heb beslist om dat niet te doen! Na veel onderzoek op het Internet, kwam ik er achter dat brokvoer de boosdoener was. Brokvoer zorgde voor luie en verwijde darmen, en voor slappe ontlasting en taste het immuun systeem aan!
Mede daardoor raakten de anaal klieren verstopt, omdat zij niet geleegd / geactiveerd werden. Daardoor zoekt het zich een eigen weg, via een onnatuurlijke weg naar buiten om zichzelf te legen. Fistels.
Ik ben toendertijd overgegaan naar vers rauw vlees van carnibest, wel langzaam aan. Zodat het lichaam er aan kan wennen.
Nu vijf jaar later, zitten mijn honden nog steeds op vers rauw vlees. Het teefje is nu 14,5 jaar oud en het reutje (wat afgeschreven was) is nu 12 jaar oud. En het gaat fantastisch met hem!
Daarbij ent ik mijn honden niet! Want de meeste inentingen zijn onnodig, en het vernielt je hond. En het immuun systeem gaat naar de…!
Ze krijgen van alles puur natuur, ook krijgen ze van mij elke week een lekkere rauwe verse vis (makreel)!
Conclusie is dan ook?
Brokvoer is maar voor een ding goed, en dat is geld! Geld voor de bedrijven.
Maar helaas prijzen veel dierenartsen brokvoer de lucht in. Jammer, want van hun zou je eigenlijk verwachten dat ze…
Maar ja… geld… big business.
Helaas

Gelukkig weet ik beter, dank zij mij leeft mijn hond nog.
Dat zeg ik;
Vers rauw vlees.

Jan Bonthuis, 12-10-2014 12:33 #16
Even een reactie,
De hond stamt af van de wolf, die volgens uw artikel alleen maar vlees eten. Dit is absolute nonsens!
Als een wolf een hert vangt, is het eerste deel wat gegeten wordt de maag, deze zit meestal vol met grassen en granen! Wolven zijn er dol op, dus de stelling dat wolven alleen vlees eten is niet waar! Alleen vlees leidt ook tot een tekort aan veel vitaminen en mineralen.
Vr gr Jan.

Gretha, 21-07-2014 18:01 #15
Remko je kan ook voeding van de Lidl nemen daar verkopen ze tegenwoordig ook voeding zonder kleur geur en smaakstoffen.
Kosten zo rond de €4,00 per 750 gram.

Chantal, 20-07-2014 22:05 #14
Hallo, wat leuk om weer wat te lezen over vers voer.
Onze hond banjer (shih tzu). Was altijd veel aan het krabben en veel aan het drinken. De dierenarts zei destijds dat hij uitgebreid getest moest worden de kosten waren 300 euro. Zo kon hij kijken waar het mis ging(allergieën). vond ik veel geld, dus verder gaan informeren. Ik kwam via via aan de informatie voor vers vlees zonder granen. Dezelfde dag volledig over gegaan aan vers. We zijn begonnen met smuldier inderdaad niet de beste, maar het enige graanloos hier te krijgen. Toen het aansloeg gelijk andere merken besteld.
Dit was allemaal rond 3 maanden.
Hij is nu 11 maanden en we hebben een hele andere hond gekregen. Hij krabt niet meer, zijn vacht glimt prachtig, veel minder drinken en mooie ontlasting. Wij zijn helemaal overtuigd en zullen evt toekomstige honden ook gelijk over zetten op vers.
Ik voer op dit moment kvv en soms barf. De merken kvv zijn: darf, barfmenu, natuur en dier en we proberen steeds meer uit. Bij ons komt er geen brok meer in.

Marloes, 06-07-2014 14:28 #13
Alleen niet alle honden doen het goed op vlees, en dan? En dan smuldier aanprijzen, dat is de slechte kvv en wordt gemaakt met restanten van kalen kippenkarkassen en zit vol met bieten. Het is leuk voor de afwisseling, maar ik zou mijn honden er echt niet fulltime op zetten.

Daarnaast heeft een hond wel degelijk plantaardig voedsel nodig! Zoiets zit in de maag van een prooidier en dat eten ze ook op (pens). En veel honden eten gras, lusten wel een stukje fruit en vinden boontjes bij hun eten ook totaal niet erg. Een kat is een echte vleeseter, meer dan een hond. Honden kunnen leven op een vegetarisch dieet (er zijn ook honden die geen dierlijke eiwitten verdragen), maar katten kunnen dat niet.

En voor de zoveelste keer: honden zijn geen wolven! Ze zijn familie van de wolf, net als van de dingo, de wilde hond, de hyena, de jakhals en de coyote. Waarom altijd die vergelijking met de wolf? Er zijn rassen bekend die veel dichter bij bijvoorbeeld de dingo staan (australian cattle dog) of de coyote (songdogs).

Ik ben echt wel voor vlees (ik voer vlees en brokken), maar dit is te beknopt en te afgezaagd om het een fatsoenlijk artikel te kunnen noemen. En de info over brokken is niet compleet, niet alle brokken worden gebakken boven de 100 graden, die van mij krijgen koudgeperste brokken.

Ik zou nog wel even door kunnen gaan, maar dat zal ik jullie besparen.

Juim Fiege de Freitas, 10-05-2014 18:55 #12
Wie kan mij helpen met advies over vers voer voor mij. Chiwawa. Ik zit momenteel in Portugal en hier kan ik geen honde vlees vinden, vers of diepvries. Als ik zelf iets moet maken wat moet ik kopen en welke vlees moet ik geven. Moet ik dan calcium bij voeren of andere vitaminen?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Juim

Jean, 03-04-2014 09:51 #11
Maar als je al weet hoe wij al voor de gek gehouden worden met het vlees heden ten dage, dan vraag ik mij toch af wat er in afval vlees voor dieren zit? En is dit vlees afkomstig uit de Bio industrie of is het biologisch vlees? Tja wat is goed voor het dier de wijsheid zal wel in het midden liggen denk ik zo.

Anny, 09-01-2014 13:11 #10
Mag het vlees ook gekookt worden voor de hond? Vanwege alle bacteriën etc. of gaan dan alle goede stoffen verloren?

Will Voormanns, 30-09-2013 15:35 #9
Informatief stukje over rauw vlees voor honden. Wat dan wel verbazing bij mij wekt, is de reclame voor hondenbrokken, terwijl in de info juist beweerd wordt, dat ze niet gezond zijn. Mijn hond eet uitsluitend rauw vlees en doet het prima, waarom dan nog de reclame voor die brokken-troep op deze site? Reactie infoteur, 30-09-2013
Hallo Will,

sommige mensen kunnen om bepaalde redenen geen rauw vlees voeren of willen dit niet om welke reden dan ook, denk bijvoorbeeld aan vegetariërs. Omdat niet alle brokken slecht zijn, heb ik ervoor gekozen om ook goede en slechte brokken in het artikel op te nemen.

Met vriendelijke groeten,
Lisanne

Birgit, 20-09-2013 14:45 #8
Hallo,

Ik heb altijd geweten dat honden van rauw vlees wormen krijgen, wat is daar nu van waar? Zou het ook goed zijn als ik rauw vlees kook? Ik heb 2 chihuahua's.

Grtjs Birgit

Slis, 22-07-2013 23:20 #7
Smuldier is wel van de slechte merken qua gemalen vlees zelf geef ik mijn hond vlees van lotgering en sinds ik over gestapt ben van brokken naar vlees een wereld van verschil naast het gemalen vlees doe ik ook barf erbij.

Rietje, 19-06-2013 12:46 #6
De ene zegt honden brokken zijn goed voor de hond en de andere zegt weer van niet!
hoe word je gek! op deze manier.

Manu, 09-04-2013 11:59 #5
Over rauw voer is niet zoveel bekend het is niet bewezen dat het slecht is, het is evenmin bewezen dat het beter is. Een evenwichtige voeding op basis van niet verwerkt dier is volgens mij best haalbaar. Wees echter eerlijk tegenover uzelf en uw huisdier wat betreft kennis van voeding. het internet en het honden-wereldje bulkt van de zelfverklaarde diëtisten, therapeuten en fluisteraars. Wel bewezen is, is het risico van werken met rauw vlees. besef dat u in het geval dat uw hond rauwvoer eet u een wandelende salmonella verspreider in huis haalt. de lade opentrekken om een mes te nemen waarmee u een krop sla gaat snijden waar een kwartier voordien de hond even aan kwam snuffelen kan al genoeg zijn om als alles tegenzit, de week nadien je kind te begraven. En dan gaat het nog niet over zoon of dochterlief die de hond na het eten aait en nadien zijn vingertjes in zijn mond steekt. Een gezonde hond kan er prima tegen. wij niet.

Huub, 09-02-2013 22:38 #4
Ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen, 't is maar wat je wil geloven ervan.
Nooit kan je er 1 vaste theorie op los gooien bij zoveel diverse rassen met allemaal verschillende natuurlijke herkomst of vernaggelde fokkers die puur naar uiterlijk afgaan.
Er zal altijd verschil waarneembaar zijn in verdraagzaamheid van voedingsstoffen.

Remko, 13-11-2012 16:28 #3
Ok, je maakt een lijstje van merken die deze troep wel en niet hebben. Welke troep bedoel je dan? alleen de antioxidanten, of ook bindmiddelen, kleur en smaakstoffen?

Zijn er uberhaubt brokjes (voor mijn kat) die al die troep niet bevat?

Hoe zit het met vlees uit blik van bijv. whiskas.? Reactie infoteur, 13-11-2012
Hallo Remko,

hopelijk help ik je met deze link verder: http://brokkenvergelijken.wordpress.com/katten/

Mvg, Dazzeltje

Cindy, 25-05-2012 09:34 #2
Hoe zit het met taste of the wild en wolfsblut? Zijn daar gegevens over bekend?

Han, 04-09-2011 09:12 #1
Ben net overgestapt naar versvoer (Lodgerin) en kan dus nog niet uit ervaring spreken. maar volgens mij zijn de hoeveelheden die in jullie artikel genoemd worden niet juist. 50 gram voor een hond van 25 kg is toch een muizenhapje? Ik vermoed dat jullie en nulletje vergeten. Mijn dierenspeciaalzaak adviseert voor mijn hond van 9 kg ongeveer 250 gram per dag. Dat geef ik nu sinds een week en lijkt voldoende en zeker niet teveel. Reactie infoteur, 04-09-2011
Hallo Han,

je hebt inderdaad gelijk, ik heb een rekenfout gemaakt en ik heb het gelijk verbeterd.
Bedankt!

Met vriendelijke groeten, Dazzeltje

Infoteur: Dazzeltje
Laatste update: 03-04-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 23
Schrijf mee!