InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Vers voeren: Verreweg het beste voor iedere hond!

Vers voeren: Verreweg het beste voor iedere hond!

Vers voeren: Verreweg het beste voor iedere hond! Heeft uw hond last van huid- of darmproblemen? Dit hoeft niet opgelost te worden door speciaal duur voer, dit kan ook op een andere manier. Vers (rauw vlees dus) voeren is het beste voor iedere hond.

Waarom vers voeren?

Waarom zou je vers voeren? Echt lekker ruikt het niet, en brokken zijn toch lekker gemakkelijk? Bovendien, als het zo slecht is, waarom geven zoveel mensen dan brokken aan hun hond? Na het lezen van dit artikel denkt u misschien toch anders over het voeren van brokken aan uw hond.

Wat houdt versvoeren in?

Versvoeren houdt in: pens (koemaag), roodvlees, soms kip of kippengeraamtes, tarwe-, gerst-, haver- en erwtenvlokken en toegevoegde mineralen, olien en vitaminen. Deze pens is gewoon verkrijgbaar bij de supermarkt bij u in de buurt, in het diepvriesvak. Het roodvlees overigens ook, dit stinkt wat minder. Het voordeel van versvoer is dat er geen chemische troep in verwerkt is. Ook is het beter voor de hond, omdat zijn darmen goed moeten werken. Het maagzuur van honden die vers krijgen is veel zuurder dan van de honden die brokken krijgen. De hond kan veel meer hebben, wordt minder snel ziek van iets dat hij eet. Ook bij huidproblemen, allergieen en darm- en maagklachten kan versvoer enorm helpen. Tandplak wordt ook direct minder. Je hond heeft zelfs 50-75% minder ontlasting dan met brokken! Het versvoer wordt namelijk voor bijna 90% verteerd. Als iedereen in Nederland zijn hond vers zou voeren, zou dit per jaar 55 miljoen kilo hondenpoep schelen!

De resultaten van het voeren van vers vlees

Door onderzoek is aangetoond dat 43 van de 73 honden met diverse huidproblemen die hun hele leven brokken hadden gehad, na een periode van 6 tot 8 weken versvoer, de klachten volledig waren verdwenen. Bij ruim 70% van de honden waarbij de problemen niet volledig waren verdwenen, waren de huidproblemen intensief afgenomen. Bij de honden met darm- en maagklachten was het effect zelfs nog sterker. Maar liefst 23 van de 27 honden met soms ernstige ingewandsstoornissen was volledig genezen na 6 tot 8 weken versvoer. Hoe kunnen deze cijfers u nou niet overtuigen dat dit echt het beste is voor uw hond?

Hoe voer ik mijn hond vers vlees?

Naast dat het in de supermarkt te koop is, kun je pens ook zelf bereiden. Mits je een slager hebt die eraan mee wilt werken. De pensmaag van de koe is iets waar slagers niets mee doen. Als zij de pens voor u in kleine stukken kunnen malen, kunt u het in overleg voor en kleine prijs afnemen. De vlokken kunnen bij een natuurwinkel of landbouwwinkel worden gehaald en worden toegevoegd na weken in warm water. Daarbij wordt 1 à 2 keer per week knoflookpoeder toegevoegd. Dit moet vlooien en teken op afstand houden. Zeewier kun je ook regelmatig aan het eten toevoegen, dit is essentieel vanwege de mineralen. Gemalen lijnzaad is ook erg goed, voor de vacht en huid. (Vis) olie, vitamine C en/of E zijn de laatste ingredienten. Nogmaals, dit voer hòeft u niet zelf te bereiden. In de supermarkt kunt u gewoon een pakje bevroren pens of vlees compleet halen. Hier hoef je niets aan toe te voegen, dit hoef je alleen maar te ontdooien.

Voordelen vers vlees:
  • Net zo duur/ vaak zelfs goedkoper dan brokken
  • Voorkomen/genezen van huidproblemen
  • Voorkomen/genezen van maag- en darmstoornissen
  • Kan beter verteerd worden, hierdoor minder ontlasting
  • Minder scheten
  • Niet het hele jaar door verharen, maar gewoon 1 à 2 keer per jaar
© 2011 - 2019 Romkes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vers voeren: Verreweg het beste voor iedere hond!"

Reactie

Leo van Essen, 06-05-2017 23:53 #1
Is het voeren van runderhart als aanvulling op kleine brokken beter om te geven of is runderhart slecht? Had een hond een paar dagen op bezoek en merkte dat hij runderhart liever had dan alleen die kleine ronde brokken. De hond is een jack russel, gaarne uw reactie.
Bvmd Leo

Infoteur: Romkes
Gepubliceerd: 12-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!